Despre urgenta si obligativitatea informatizarii invatamantului comunitar la toate nivelele.

Invatamantul? Educatia? Un mare oftat in Romania, cand rostim aceste cuvinte. Dar marele oftat si revoltele inteleptilor se petrec in intreaga UE, nu doar aici. Cu toate problemele sale din educatie, in Romania, foarte recent, s-a decis introducerea in programa scolara a cursurilor de protectie cibernetica si e normal, nu doar din motive strategice, ci, poate, pentru ca vorbim de o tara definita indeobste ca un Sillicon Valley al Uniunii Europene. Asa ca paradigma modernizarii educatiei nu se refera doar la curricula scolara, ci la conceptul mult mai amplu al informatizarii generale a invatamantului in intregul spatiu comunitar. Deoarece trista realitate este ca 63% dintre elevii europeni de 9 ani invata in scoli lipsite de echipamente informatice. Intre 50 si 80% dintre studentii din UE nu folosesc programe informatice, podcasturi, simulari sau jocuri didactice. Asa incat Comisia Europeana in colaborare cu o prestigioasa organizatie de experti in tehnologii educationale din Statele Unite ale Americii, New Media Consortium, au prezentat recent un Raport – alarma despre urgentarea invatarii si evaluarii digitale, utilizarea curenta in scoli a platformelor sociale, introducerea de cloud computing si tablet computing, precum si a jocurilor pe computer ca parte a invatarii si evaluarii didactice. Raportul Horizon Report Europe:2014 Schools Edition, pe scurt Raportul Horizon, pledeaza pentru dobandirea accelerata de competente educationale si digitale inalte in perioada 2014-2020, pentru ca acestea vor fi criteriile de selectie a 90% din locurile de munca pina in 2020. Programul Erasmus Plus, de pilda, are un rol esential in aceasta dezvoltare. Cu sprijinul unor finantari ale UE, s-au introdus deja practici precum Twinningul, care fac scolile sa coopereze peste frontierele geografice prin portalul online ITEC: Designing the future classroom, care promoveaza inovarea si predarea computerizate si Open Discovery Space, ce ofera acces la educatia digitala deschisa. Scoala europeana trebuie sa intre obligatoriu in Era Internet, argumenteaza si Comisarul European pentru cultura si educatie, Androulla Vassiliou, la prezentarea raportului Horizon: “Acest raport ofera informatii si orientari valoroase pentru factorii de decizie si directorii de scoli privind urgenta utilizarii resurselor digitale deschise. Europa trebuie sa ridice stacheta, daca dorim sa ne asiguram ca tinerii nostril sunt pregatiti pentru viitoarele lor cariere”. Combinarea invatamantului formal cu cel non –formal e mai dificil de aplicat in termen scurt. De durata sunt si imbunatatirea predarii mecanismelor de gandire complexa, ca si implicarea studentilor in conceperea activitatilor de invatare. Potrivit raportului Horizon, e nevoie de 2-3 ani pina cand jocurile pe calculator vor deveni complet integrate in procesul de predare. De asemenea, se estimeaza ca telefoanele inteligente si tabletele vor deveni uzuale in procesul de invatamant intr-un an. Iar in 5 ani se preconizeaza ca invatarea personalizata si laboratoarele virtuale ori la distanta vor exista la scara larga. Provocarea digitala nu e doar un curent reformator, optional. Americanii sar in sprijinul Uniunii Europene. In acelasi timp, Bruxelles-ul ia in serios obligativitatea acestor dezvoltari. In luna decembrie,Comisia Europeana si Presedintia italiana a UE duc mai departe concluziile raportului Horizon si decid detaliile aplicarii sale in Conferinta” Invatamantul in era digitala”. Pentru ca maine este azi. Inclusiv in Romania.

Împarte cu prietenii tăi: