Registrul UE al pasagerilor, dreptul lor la intimitate, dar si riscurile de securitate la adresa Uniunii Europene, asociate cu intarirea masurilor antiteroriste au fost dezbatute in aceste zile in Comisiile de specialitate ale Parlamentului European. Concluzia – se impune o legislatie comunitara in domeniu, ne spune Lucia Jurca de la Radio Bucuresti FM


Daca in urma atentatelor de la 11 septembrie din SUA, America si intreaga UE au luat masuri comune de control al pasagerilor pe companiile aeriene, care au dominat euroatlanticul anilor 2000 si au provocat o dezbatere aprinsa la Bruxelles privind libertatile civile ale cetatenilor europeni, anul trecut, Comisia pentru drepturi si libertati civile din Parlamentul European a avut castig de cauza si a relaxat regimul zborurilor pentru pasagerii europeni. Amenintarile teroriste pareau sa paleasca in fata nemultumirii oamenilor privind controalele considerate exagerate de pe aeroporturi.Iata, insa, ca provocarile nu stau pe loc si nu se abat neaparat asupra Statelor Unite. Aparitia asa zisului Stat Islamic in Orientul Mijlociu si amenintarile cat se poate de reale cu atentate si asasinate in intreaga Uniune Europeana, au pus pe agenda primelor discutii din Parlamentul comunitar tema securitatii cetatenilor Uniunii in timpul zborurilor aeriene si nu numai. Este adevarat ca inca din 2011 exista un proiect intitulat Passanger Name Record (Registrul UE cu numele pasagerilor), care exprima ingrijorarea oficialilor in privinta europenilor ce se intorc acasa dupa ce au luptat pentru autointitulatul Stat Islamic. Acesti cetateni puteau reprezenta in mod cert un pericol pentru securitatea interna a Uniunii. Cum spuneam, dupa o relativa relaxare, evenimentele sangeroase si amenintarile directe tot mai frecvente dinspre ISIL au urgentat dezbaterea din aceasta saptamana a legii ce obliga companiile aeriene sa dea tarilor membre datele pasagerilor care intra si parasesc Uniunea Europeana. Legea s-ar intemeia pe necesitatea masurilor obligatorii de combatere a terorismului. Totodata, ar putea preveni, detecta, investiga si ancheta astfel crime grave si tentative de terorism. Aceste preocupari nu sunt insa impartasite de toti eurodeputatii si faptul ca in 2013 Directiva-Propunere pe atunci a fost respinsa cu 30 de voturi impotriva si doar 25 pentru, in Comisia LIBE, sta marturie. Cei care au fost impotriva au pus la indoiala necesitatea si proportionalitatea schemei propuse de UE de colectare a datelor de la companiile aeriene, argumentand dreptul la imagine, intimitate, etc, in timp ce sustinatorii proiectului au subliniat riscurile grave legate de primejdia terorismului. Legea pusa iar in discutie, iata, la finele lui 2014, cand lumea fierbe in conflicte asimetrice si neconventionale, are in vedere ca informatiile din Registrul pasagerilor sa fie oferite de acestia si sa fie preluate de companiile de zbor la rezervari si check in. Informatiile trebuie sa contina data calatoriei, itinerariul acesteia, informatiile de pe bilet, datele de contact si modul de plata. In dezbaterea din Comisia de libertati civile, care precede punerea legii in dezbaterea Parlamentului, raportorul acestei Comisii, britanicul Timothy Kirkhope spunea zilele trecute :” Trebuie sa aplicam rapid regulile si standardele proprii ale Uniunii Europene, pentru a preveni bresele de criminalitate posibile. Amenintarile de securitate la adresa Uniunii Europene sunt acum mult mai mari decat cu un an in urma. Astfel, trebuie sa insistam pentru legiferarea si aplicarea proiectului “Registrului UE cu numele passagerilor”. Voi invita raportorii tuturor grupurilor politice, cat mai grabnic, pentru a discuta aplicarea urmatorilor pasi de legiferare a proiectului”.
Nu e usor sa alegi intre atat de normalele drepturi la intimidate, propria imagine, samd si combaterea terorismului, care vine cu o cvasi-suprimare a acestora.Dar, cand amenintarile de securitate ne impresoara, regulile ttrebuie si ele sa se adapteze.

Împarte cu prietenii tăi: