Comisia Europeană a propus, săptămâna trecută, o revizuire majoră a procedurilor de omologare a autovehiculelor în Uniunea Europeană.
Inițiativa executivului european vine în ideea de a acoperi o parte din deficiențele scoase la lumină de scandalul motoarelor trucate de la Volkswagen.

Concret, Comisia Europeană vrea să aibă puterea de a supraveghea și sancționa sectorul auto.

În cadrul normelor curente, doar autoritățile naționale sunt responsabile pentru atestarea faptului că un vehicul îndeplinește toate cerințele pentru a putea fi plasat pe piață și pentru supravegherea conformității producătorilor cu legislația UE.
Altfel spus, actualul sistem de omologare se bazează pe încredere reciprocă: odată ce un autovehicul este certificat într-un stat membru, acesta poate circula liber pe întreg teritoriul UE.

Trebuie spus, însă că majoritatea statelor membre desemnează servicii tehnice, care sunt plătite direct de către producătorii de automobile, pentru verificarea conformității vehiculului cu cerințele UE.

Comisia propune modificarea sistemului de remunerare pentru a evita legăturile financiare între serviciile tehnice și producători, care ar putea conduce la un conflict de interese și ar putea compromite caracterul independent al procedurii de încercare.

Propunerea mai are în vedere și criterii de performanță mai stricte pentru aceste servicii tehnice, care ar trebui auditate în mod regulat și independent în vederea obținerii și păstrării desemnării.
Autoritățile naționale competente vor face obiectul unor evaluări intre părți pentru a se asigura că normele relevante sunt implementate și aplicate în mod riguros pe întreg teritoriul UE.

Comisia va fi abilitată să suspende, să restricționeze sau să retragă desemnarea serviciilor tehnice ale căror performanțe sunt insuficiente și care se dovedesc prea laxe în ceea ce privește aplicarea normelor.

Dacă este necesar, Comisia va iniția chiar retrageri de pe piață.
În legătură cu acest aspect, comisarul pentru piața internă, industrie, antreprenoriat și IMM-uri, Elżbieta Bieńkowska, a declarat: „Comisia va avea atribuții de supraveghere a autorităților locale, deci va verifica. Nu doresc o centralizare la nivelul Uniunii Europene, dar aș vrea ca Uniunea să poată verifica autoritățile naționale în ceea ce privește serviciile tehnice, ceea ce nu se întâmplă în prezent.”

Propunerile CE vor conferi un caracter mai independent procedurilor de încercare a vehiculelor și vor întări supravegherea vehiculelor aflate deja în circulație.
Vicepreședintele CE pentru locuri de muncă, creștere, investiții și competitivitate, Jyrki Katainen, este de părere că pentru a recâștiga încrederea consumatorilor în acest sector important, trebuie înăsprite regulile, dar și să ne asigurăm că acestea sunt efectiv respectate.

„Este esențial să restabilim condiții de concurență echitabile și o concurență loială pe piață”, a subliniat Katainen.

Proiectul de regulament elaborate de CE urmează a fi transmis Parlamentului European și Consiliului pentru adoptare.
Odată adoptat, acesta va fi direct aplicabil.

Împarte cu prietenii tăi: