După Bucureşti şi Baia-Mare, Festivalul filmului European poposeşte în acest weekend la Cluj. Ediţia este una aniversară: se-mplinesc două decenii de la debutul acestei manifestări anuale, născut ca proiect al Reprezentanţei Comisiei Europene în România şi preluat din 2007 de Institutul Cultural Român.

Cinematografia europeană aniversează şi ea. Un sfert de secol de existenţă a programului MEDIA

Festivalului Filmului European va demara la Cluj cu o proiecţie din cadrul secţiunii speciale Shakespeare 400, şi anume Maxine Peak as Hamlet, în regia lui Margaret Williams.

Cinefilii clujeni vor mai putea viziona în această secţiune dedicată aniversării a 400 de ani de la moartea marelui dramaturg englez, filmul lui Derek Jarman, intitulat Conversaţia angelică.

Laureata premiului LUX pe 2015, Mustang, drama regizorului Deniz Gamze Ergüven va figura în programul celei de-a treia zile a festivalului.

Fiul lui Saul, actualmente probabil cea mai cunoscută şi populară peliculă europeană pe plan local, distinsă cu premiul Oscar pentru cel mai bun film străin, avându-l printre protagonişti pe actorul Teatrului Maghiar de Stat Molnár Levente, nu figurează în oferta clujeană a festivalului, probabil pentru că rulează aproape constant de la premiera sa din martie.

Filmul regizorului Nemes Jeles László este una din marile realizări ale cinematografiei europene, finanţată prin MEDIA, program care împlinește în acest an un sfert de secol de existenţă. Din 1991, anul demarării, acest program a investit aproape 2,5 miliarde de euro în creativitatea europeană şi cultivarea diversităţii culturale.

Andrus Ansip, vicepreşedintele Comisiei Europene, responsabil cu piaţa unică digitală:

“În acest sfert de secol MEDIA a contribuit la formarea a mai mult de 20.000 de producători, regizori şi scenarişti. Finanţarea este vitală pentru crearea unor filme sau opere audio-vizuale de calitate. Programul MEDIA a oferit în toţi aceşti ani suportul financiar pentru realizarea a mai bine de 2000 de filme şi seriale de televiziune europene, precum şi a altor proiecte. MEDIA se mândreşte cu faptul că reuşeşte să popularizeze industrii cinematografice din ţări mai mici pe propriile pieţe şi peste hotare. Să nu uităm de recentul exemplu al peliculei Fiul lui Saul, câştigătoare a Oscarului pentru cel mai bun film străin!”

Din 1991 şi până acum un total de 40 de filme artistice cofinanţate prin programul MEDIA au fost distinse cu Palme d’Or, sau premiul pentru cea mai bună regie la Festivalul de la Cannes.

Succesul nu se limitează la Europa. Ultimele patru Oscaruri pentru cele mai bune filme străine au fost câştigate de pelicule europene realizate cu sprijinul MEDIA: Amour, La Grande Bellezza, Ida şi Fiul lui Saul.

În acest an 11 filme cofinanţate prin acest program au primit în total 18 nominalizări la diverse categorii ale premiilor Oscar.

În exerciţiul financiar 2014-2020 mai mult de jumătate din resursele alocate programului Europa Creativă, adică în jur de 818 milioane de euro revin subprogramului MEDIA.

Împarte cu prietenii tăi: