Sezon estival în desfășurare nu numai pentru români, ci pentru mulți cetățeni ai Uniunii Europene. Odată cu vacanța, vin și deplasările în diferite zone turistice din spațiul comunitar. Pentru  o cât mai frumoasă experiență, orice deplasare în calitate de pasager înseamnă obligații, dar și drepturi.

În ce măsură sunt acestea din urmă cunoscute și cum  instituțiile europene pot veni în sprijinul pasagerilor europeni, aflăm de la doamna Laura Pascu, purtător de cuvânt în cadrul Centrului European al Consumatorilor, instituție cu sediul la București.

 Așadar, își cunosc cetățenii europeni, în calitate de pasageri, drepturile?

De opt ani, de când lucrăm în acest Centru European al Consumatorilor, aș putea să spune că, de la an la an, cetățenii își cunosc tot mai bine drepturile. Nu pot spune că 100% dintre ei își cunosc drepturile, dar, față de acum 8 ani, când erau 2-3% care își știau drepturile, anul acesta, în urma unui sondaj, am descoperit că peste 40% își cunosc drepturile.

Care sunt aceste drepturi?

Orice cetățean european are dreptul de a fi informat, are dreptul la asistență, are dreptul la rambursare sau redirecționare și are dreptul la compensații. Acestea sunt cele mai importante drepturi pe care le avem în calitate de cetățeni europeni.

Prin prisma experienței celor opt ani de funcționare a Centrului European al Consumatorilor cu sediul la București, ne puteți spune care sunt drepturile cel mai des încălcate, atunci când vorbim de pasageri?

Când mă gândesc ce cazuri am avut și am avut sute, aș putea spune că e vorba de dreptul la compensații. De cele mai multe ori, atunci când călătorim, ni se dau banii înapoi în cazul în care avem dreptul la asta, ne redirecționează către un alt zbor pentru a putea ajunge, dar dreptul la compensații, de cele mai multe ori, este încălcat. Prin asta, mă gândesc la compensația în bani. Atunci când e refuzată îmbarcarea sau zborul e anulat sau se ajunge la destinație cu o întârziere de trei ore sau mai mare, putem cere compensații undeva între 250 până la 600 de euro per pasager, în funcție de distanța zborului. Sumele acestea nu prea se dau înapoi și atunci oamenii ajung la Centrul European al Consumatorilor; pentru că știu că au dreptul la  compensații, ne întreabă ce pot face, iar noi îi ajutăm să-și recupereze acești bani.

Există și o aplicație care să vină în sprijinul pasagerilor.

Există aplicația Eccnet Travel. Se poate descărca pe telefon atunci când suntem conectați la internet, însă ea poate fi folosită offline. Nu avem nevoie  de roaming, nu avem nevoie de internet ca să o putem folosi. Este toată informația acolo. În această aplicație  ni se spune exact, pas cu pas,  ce avem de făcut. Este în 25 de limbi europene, astfel încât, chiar dacă nu știm limba țării în care ne aflăm, putem să arătăm pe aplicație către agentul economic răspunsul în limba lui, ca el să înțeleagă; putem să aflăm mai multe informații ce trebuie să facem, cui trebuie să ne adresăm, unde să ne ducem în aeropeort să reclamăm problema, putem să luăm legătura direct cu  ambasadele, cu consulatele și, la fel, cu Centrul European al Consumatorilor din fiecare țară în care ne aflăm.

Împarte cu prietenii tăi: