În acest document sunt monitorizate evaluările consumatorilor din UE cu privire la modul de funcționare a 42 de piețe de bunuri și servicii.

Tabloul de bord al piețelor de consum din 2016 arată faptul că din 2014, când a fost publicat ultimul tablou de bord, calitatea funcționării piețelor a crescut.

Tendința pozitivă observată începând cu anul 2010 se accelerează, cele mai importante progrese fiind înregistrate de serviciile financiare.

Primele trei locuri din clasamentul piețelor de bunuri realizat de consumatori sunt ocupate de piața cărților, revistelor și ziarelor, piața bunurilor recreative (jocuri și jucării) și piața aparatelor electrocasnice mari (frigidere, de exemplu).

În ceea ce privește serviciile, primele trei piețe din clasamentul consumatorilor sunt legate de timpul liber, începând cu serviciile de cazare pe timpul vacanței, trecând prin serviciile culturale și recreative și ajungând la serviciile sportive, crearea de săli de sport, de exemplu.

La publicarea Tabloului, comisarul  european pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, Věra Jourová, a declarat că în tabloul de bord din acest an putem vedea că încrederea consumatorilor în piețe a crescut, datorită unor norme favorabile consumatorilor, a reformelor de piață și a asigurării efective a respectării normelor de protecție a consumatorilor

Oficialul European a arătat că trebuie să menținem această tendință încurajatoare, mai ales în cazul piețelor care continuă să se plaseze sub așteptări:

„Trebuie să ne adresăm mai ales piețelor care continuă să se plaseze sub așteptări. Putem face acest lucru păstrând consumatorii  în centrul proiectelor prioritare ale Comisiei, cum ar fi piața unică digitală, uniunea energetică și în ceea ce privește serviciile financiare cu amănuntul. Comisia va prelua inițiativa în aceste 3 domenii (începând de luna aceasta cu pachetul privind telecomunicațiile) și rezultatele din Tabloul de bord vor ajuta aceste inițiative.”

Comisarul Jourová a mai subliniat că piețele serviciilor au cunoscut mai multe îmbunătățiri decât piețele bunurilor.

Serviciile financiare au înregistrat cele mai importante progrese. Consumatorii au mai multă încredere în băncile lor, în fondurile de pensii private și în fondurile de investiții decât înainte.

Pe de altă parte, Věra Jourová, a mai menționat că sunt diferențe de la un stat membru la altul în cee ace privește calitatea funcționării piețelor.

Cele mai mari diferențe observate între țările UE în modul în care este evaluată calitatea funcționării piețelor sunt cele de pe piața serviciilor de electricitate, a alimentării cu apă, a transporturilor feroviare, a creditelor ipotecare și a serviciilor de telefonie mobilă.

Spre deosebire de piețele mai bine clasate, aceste piețe sunt mai puțin deschise concurenței transfrontaliere.

Merită menționat că Tablourile de bord ale consumatorilor oferă o vedere generală asupra modului în care funcționează piața unică pentru consumatorii din UE.

Publicate începând cu 2008, aceste tablouri au scopul de a asigura o mai bună monitorizare a rezultatelor pentru consumatori și de a oferi date pentru elaborarea de politici.

Împarte cu prietenii tăi: