Tabloul de bord în domeniul transporturilor este un document de referință ce compară rezultatele înregistrate de statele membre. Organizat pe 30 de categorii, oferă o imagine de ansamblu asupra domeniilor care necesită  intervenții prioritare, pe termen lung, obiectivul Comisiei Europene fiind reducerea la zero a emisiilor de carbon.

Tabloul de bord poate fi consultat în funcţie de  modurile  de transport – rutier, feroviar, pe apă și aerian, fie după alte categorii cum ar fi starea infrastructurii, siguranţa în transport şi impactul asupra mediului.

Comisarul UE pentru transporturi, Violeta Bulc: „Obiectivul meu este un sistem de transport de înaltă calitate, decarbonizat, complet integrat și eficient. Noi lucrăm din greu pentru a consolida piața internă și pentru a acoperi lacunele de dezvoltare. Tabloul de bord are rolul unui semn de circulație în această călătorie, indicând drumul de urmat și distanța care rămâne să fie parcursă. Se înregistrează progrese privind mobilitatea redusă de emisii, dar numărul de autoturisme noi alimentate cu energie curată este încă mult prea scăzut.”

Chiar dacă s-au făcut progrese pentru un transport durabil și ecologic, pașii sunt încă mici, iar accidentele rutiere cu decese sunt încă în număr mare, un aspect deloc de neglijat luând în considerare nevoia de siguranță ca fiind prima cerință în ceea ce privește transporturile. Din această perspectivă, tabloul de bord nu este doar un instrument de a măsura rezultatele în domeniu, ci și un mijloc de a  sprijini țările membre să afle ce deficiențe au şi să  le poată corecta prin politici și investiții.

Violeta Bulc: ”Vedem o statisfacție crescută a consumatorilor în raport cu toate modurile de transport rutier, feroviar și aerian, în toată Europa. Nevoile oamenilor sunt mai bine înțelese, serviciile oferite se îmbunătățesc, însă în ceea ce privește siguranța transporturilor, este îngrijorătoare statistica privind decesele rutiere. Statele membre trebuie să depună mai multe eforturi ca până în anul 2020 să reducem la  jumătate numărul accidentelor rutiere cu victime.”

România se află pe ultimul loc în clasamentul statelor membre, cu o singură categorie în care se plasează între primele cinci țări și 15 în care se plasează între ultimele cinci. Olanda se află în fruntea tabloului de bord pentru al treilea an consecutiv, cu rezultate foarte bune la 15 categorii, urmată de Suedia, Germania și Austria. Deși aceste țări au puncte forte în domenii diferite, toate au în comun investițiile consistente și punctajele ridicate în domeniul siguranței transporturilor.

Împarte cu prietenii tăi: