Transportul internațional de călători pe calea ferată nu este la fel de ieftin și accesibil precum zborurile cu avionul din cauza lipsei de concurență între operatori. Până acum au fost adoptate 3 pachete legislative în acest domeniu.

În ianuarie 2013 CE a prezentat șase propuneri legislative care alcătuiesc al patrulea pachet feroviar. Aceste propuneri vor fi negociate și adoptate prin procedura legislativă ordinară. Prin urmare, Consiliul legiferează împreună cu Parlamentul European.

Consiliul și-a adoptat deja poziția în primă lectură privind cele trei propuneri din cadrul pilonului tehnic.

Acum Parlamentul European trebuie să le aprobe oficial în a doua lectură. Al 4-lea pachet feroviar urmărește sporirea securității și a interoperabilității între diferite moduri de transport în cadrul Uniunii Europene.

Totodată, se urmărește înlăturarea obstacolelor rămase în calea creării unui spațiu feroviar unic european.

Legislația propusă ar reforma sectorul feroviar din UE prin încurajarea concurenței și inovării pe piețele interne ale transportului de călători.

Parlamentul European dorește să deschidă concurenței piețele naționale de transport feroviar, să promoveze un singur format al biletelor internaționale de tren pentru orice destinație din Uniunea Europeană, să îmbunătățească frecvența, calitatea și confortul serviciilor de care beneficiază pasagerii.

În cadrul unei dezbateri comune desfășurate la sediul Parlamentului European din Strasbourg, deputații europeni au arătat că deschiderea pieţei va favoriza apariţia unor noi modele economice şi va oferi mai multe posibilităţi de alegere pentru consumatori.

Pe de altă parte, comisarul european pentru Transporturi, Violeta Bulc, a arătat că presiunea concurenţială exercitată de noii operatori îi va forţa, de asemenea, pe operatorii istorici să se adapteze şi să se concentreze mai mult asupra consumatorilor:

„Deschiderea pieței reprezintă un mod de a crește atractivitatea sectorului feroviar. Pe de-o parte, companiile feroviare care activează pe piață se vor pune la punct și vor deveni mai orientate către client și vor putea face față concurenței mai ușor.

Pe de altă parte, o ofertă mai bună a serviciilor va ajuta sectorul feroviar să devină mai competitiv în fața celorlalte mijloace de transport.

Al 4-lea pachet feroviar va încuraja inovarea în domeniu, va stimula o mai bună folosire a noilor tehnologii și a digitalizării, dar și dezvoltarea de modele inovative de afaceri.”

Noile reguli ce vor ajuta statele membre să își deschidă piețele feroviare și să-și amelioreze competitivitatea în domeniu au fost dezbătute ieri și vor fi votate mâine în plenul Parlamentului

Transportul feroviar este de departe cea mai sustenabilă formă de transport şi, prin sporirea atractivităţii sale, cel de-al patrulea pachet feroviar ar trebui să permită trecerea de la alte moduri de transport mai poluante la transportul feroviar.

Acest lucru ar contribui la îndeplinirea obiectivelor Uniunii Europene în materie de decarbonizare și de reducere a emisiilor din Europa.

Împarte cu prietenii tăi: