Un studiu analizează relația cost-eficiență a Agențiilor și cum se pot reduce cheltuielile din totalul taxelor. Al doilea studiu analizează contribuția Agențiilor la Agenda 2020.

Raporturile prezentate au survenit în urma unor chestionări referitoare la eficiența acestor agenții, eficiență pusă sub semnul întrebării în special de eurosceptici.

Studiul realizat demonstrează că agențiile au o contribuție vastă la dezvoltarea economică și politică a Uniunii Europene. Antonio Campinos, director executiv al Oficiului Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală, președintele rețelei Agențiilor Europene.

Astăzi, cele 45 de Agenții joacă un rol important în miezul sistemului de organizare al Uniunii Europene. Agențiile se ocupă de toate aspectele spectrului politicilor europene și sunt parte din modalitățile de aplicare ale directivelor Comisiei. Agențiile sunt prezente în 35 de orașe, în 24 de țări membre, și sunt interfața familiară pentru cetățeni și firme prin serviciile pe care le oferă. Mesajul nostru către instituții este că Agențiile cunosc bine realitatea politică în context european. În fapt, multe dintre aceste Agenții sunt în prima linie în confruntarea acestor realități. Priviți-ne ca pe o plus valoare. Noi existăm pentru face din problemele dumneavoastră o prioritate. Utilizați rețeaua Agențiilor ca pe un partener prețios și faceți-ne parteneri în rezolvarea acestor probleme care ar putea avea un impact și asupra noastră.

Conform raportului realizat, Agențiile costă pentru fiecare cetățean european 1 euro și 23 de cenți. În total, Agențiile dispun de un buget de 3,3 miliarde de euro ceea ce înseamnă mai puțin de 0,8% din bugetul anual al Uniunii. Economiile pe care le generează aceste agenții sunt semnificative. Maria Ciorba, Europe Direct Timișoara.

O evaluare realizată la solicitarea Parlamentului European arată că statele membre ar fi trebuit să cheltuiască 150 până la 200 de milioane de euro pentru a-și însuși și aplica obiectivele realizate în prezent de Agenții. O concluzie similară se deduce din costul pe care l-ar plăti mediul privat. Dacă cele 7 Agenții care furnizează servicii pieței europene interne ar trebui să fie înlocuite de firme private, industriile europene ar plăti o sumă ce ar putea ajunge până la 1 miliard de euro. Aceeași concluzie se revelează și în susținerea priorităților politice. Agențiile europene joacă un rol important în viața de zi cu zi a cetățenilor: în controlul și prevenția bolilor, securitate și apărare, educație și știință, stabilitatea sistemelor financiare, transport și tehnologia informației. În concluzie, raportul arată că este semnificativ mai eficient din punct de vedere al costului să execuți o misiune o dată decât să o multiplici de 28 de ori la nivel național.

Mai este loc de îmbunătățire consideră viitorul președinte al rețelei care va prelua conducerea din luna martie a acestui an. Uniunea Europeană are 45 de agenții dar nici un master plan referitor la specificul din sfera politică ori termenul de la care se aplică ori renunță la acesta a spus Bernhard Url, viitorul președinte al rețelei de agenții.

Împarte cu prietenii tăi: