Potrivit unui nou raport al Curții de Conturi Europene, răspunsul UE la situații de urgență reprezentate de dezastre naturale și de epidemii majore din întreaga lume este, în general, bine coordonat.

Curtea de Conturi Europeană a examinat Mecanismul de protecție civilă al Uniunii Europene (UCPM), care este gestionat de Comisia Europeană și care a fost înființat pentru a coordona răspunsurile la dezastre survenite în întreaga lume.

Au fost analizate trei dezastre internaționale recente pentru care a fost activat mecanismul: inundațiile din 2014 din Bosnia și Herțegovina, epidemia cauzată de virusul Ebola în Africa de Vest în perioada 2014-2016 și cutremurul din Nepal din 2015.

Curtea a ajuns la concluzia că gestionarea acestor dezastre de către Comisie, prin intermediul Centrului său de coordonare a răspunsului la situații de urgență a fost, în linii mari, eficace.

Hans Gustaf Wessberg, membrul Curții de Conturi Europene responsabil de acest raport, a arătat că o bună gestionare a dezastrelor poate salva vieți, iar o coordonare eficace între diferitele organisme de intervenție este indispensabilă pentru a se asigura reușita pregătirii și a reacției în caz de dezastre.

Curtea a identificat însă o serie de domenii care necesită îmbunătățiri suplimentare și a adresat Comisiei mai multe recomandări.

Între acestea figurează identificarea modalităților prin care se poate câștiga timp în primele faze ale dezastrelor, dar și ameliorarea comunicării și a informării în caz de dezastre.

În raportul Curții de Conturi Europene se mai arată că pentru situații de urgență viitoare, cu consecințe pentru sănătatea publică, Comisia ar trebui să coopereze cu Centrul European de Prevenire și Control al Bolilor pentru a evalua modul în care pot fi optimizate mecanismele pentru trimiterea de experți în domeniul medical în afara UE.

La rândul său, Christos Stylianides, comisarul european pentru ajutor umanitar şi gestionarea crizelor este de părere că atunci când survine un dezastru, reacția trebuie să fie rapidă, pentru a evita pierderile de vieți omenești.

Mai mult decât atât, în cadrul unei alocuțiuni rostite la al 7-lea Forum European pentru Reducerea Riscului la Dezastre de la Helsinki, oficialul European aținut să sublinieze că trebuie să avem o atitudine preventivă, pentru că prevenția este mai bună decât tratamentul:

„Știm cu toții că vor exista în continuare provocări. Odată cu schimbările climatice dezastrele vor fi, cu siguranță, mai numeroase.

Trebuie să ne pregătim mai bine și să abordăm riscurile înainte ca dezastrele să apară, înainte să avem pierderi de vieți omenești.

A preveni e întotdeauna mai bine decât a trata. Este un efort colectiv care necesită o acțiune colectivă.”

Mecanismul de protecție civilă al Uniunii Europene a fost creat în 2001.

Rolul său este de a promova o cooperare operațională rapidă și eficace între serviciile naționale de protecție civilă.

Mecanismul are două obiective principale: consolidarea cooperării dintre UE și țările participante (statele membre plus alte șase țări din afara UE) și facilitarea coordonării în domeniul protecției civile în vederea îmbunătățirii eficacității sistemelor de prevenire, pregătire și răspuns la dezastre.

Centrul de coordonare a răspunsului la situații de urgență al Comisiei este operațional 24 de ore din 24 ca platformă de monitorizare a crizelor și de coordonare.

Împarte cu prietenii tăi: