Aţi auzit vreodată de rola de spumă sau foam roller?

Ce este totuşi foam rolling-ul sau rola de spumă? Actul în sine implică presiunea greutăţii corpului prin rularea peste un obiect cilindric, cu scopul de a schimbă starea ţesuturilor. Tipul unei role de spumă poate să varieze, de la cele mai puţin dense, care se modelează în jurul corpului (lucrează zona de la suprafaţă), până la cele foarte dense, care nu permit nicio modificare (lucrează ţesuturile din profunzime).
Rola de spumă poate fi folosită pentru a induce o varietate de schimbări în ţesuturi, O metodă simplă este de a folosi greutatea corpului pentru a aplică o forţă de compresie într-o anumită zona. S-a dovedit că această are multe efecte pozitive asupra muschiului când este aplicată într-o manieră controlată şi sistematică. Când este aplicată presiune, iniţial sângele din acea zona va fi obstrucţionat, apoi când presiunea este înlăturată, sânge bogat cu nutrienţi va hidrata acea zona şi va începe procesul de vindecare.

Această obstrucţionare este cunoscută că şi presiune ischemică, şi s-a descoperit că este benefică pentru reducerea sensibilităţii la persoanele cu probleme în zona cervicală şi toracala. De asemenea, reduce durerea. Prin reducerea durerii şi creşterea calităţii muşchilor, va creşte mobilitatea şi flexibilitatea articulaţiilor, ceea ce implicit va duce la mişcări mai eficiente. Presiunea aplicată prin folosirea rolei, poate induce chiar şi modificări la nivelul sistemului nervos.

Uneori putem întâlni diferite dureri la nivel muscular, sub formă unui punct dureros, cunoscut şi sub denumirea de Trigger Point. Că să înţelegem mai bine de ce apare această durere, trebuie să înţelegem ce sunt fasciile musculare. Fasciile musculare sunt foarte abundente în corpul nostru şi se suprapun în mai multe
straturi: subcutanate, viscerale şi fascii profunde care înconjoară sau penetrează muşchii.

Fascia specifică muşchilor se numeşte miofascie. Această este intens inervată cu nervi şi joacă un rol semnificant în stabilitatea articulaţiilor şi conştientizarea kinestezică, se mişcă interdependent faţă de muşchi şi îi lipseşte extensibilitatea, asigurându-se că muşchiul rămâne într-un aliniament corect. Este compusă din 3 straturi ce variază că şi orientare şi densitatea fibrelor de colagen; în mare parte este compusă din apă, ceea ce permite straturilor să alunece una peste altă, şi mai conţine nişte celule care secretă o substanţă acidă cu rol de a lubrifica suprafaţă dintre straturi.
Atunci când miofascia devine inflamată sau accidentată/rănită, rezultă un punct dureros sau un Trigger Point. Un punct dureros miofascial este un punct foarte iritabil în muschil, care este asociat cu un nodul sau o fâşie hipersensibilă la atingere. O fascie inflamată în stare acută poate să ducă la îngroşarea fasciei şi la iritarea acesteia. Un astfel de punct afectează atât funcţia motorie, cât şi cea senzorială a muschiului. În timp, un trigger point duce la rigiditate crescută, mobilitate scăzută, iritabilitate, durere şi sensibilitate crescută a muschiului.

Un mod foarte eficient de a preveni formarea acestora sau de a le ameliora, este utilizarea foam rollerului/rolei de spumă. În orice sală sau loc în care se practică mişcarea, vedem cel puţin o rola de spumă.
Foam roller-ul este benefic şi celor care practică un sport, deoarece folosirea unui roaller poate avea efecte benefice înaintea sau după un antrenament.

Efectele folosirii rolei asupra performanţei înainte de antrenament:

● Folosirea ei înainte de antrenament intensifica circulaţia sângelui, creşte mobilitatea şi corpul este pregătit corespunzător pentru antrenament fără a-i scădea performanţele. Încălzirea în acest fel pregăteşte corpul pentru mişcare şi creşte toleranţă ţesuturilor.
● Încălzirea sau warm-up-ul prin utilizarea rolei are că şi efect întârzierea apariţiei
oboselii.
● Deasemenea această formă de încălzire duce la creşterea flexibilităţii şi a mobilităţii

Efectele folosirii rolei post-antrenament:

Folosirea rolei după antrenament că şi metodă de revenire sau cool down este la fel de eficientă că şi stretching-ul, ducând la creşterea mobilităţii şi flexibilităţii, relaxarea musculaturii şi minimizarea discomfortului sau a febrei musculare (prin hidratarea muşchilor/ţesuturilor, începe procesul de reparare/regenerare). Se face încet şi sistematic, aprox 10 min.

Există şi câteva contraindicaţii legate de folosirea aceste tehnici.

Afecţiuni precum osteoporoza, terapie anticoagulare, diabet, tensiune mare, varice, sarcina pot cauza neplăceri, sau agrava anumite simptome.
În prima etapă, vă recomand adoptarea acestei tehnici sub supravegherea atentă a unui antrenor personal pentru a evita accidentările sau situaţii neplăcute.

Ada Paula Mureșan – Radio Cluj

Împarte cu prietenii tăi: