Peste tot în lume, în marile orașe, fie că e vorba despre Paris, Londra, Berlin sau Moscova, transportul subteran este varianta rapidă, pentru că nu există ambuteiaje, ca la suprafață, economică, pentru că are o capacitate mare de transport, și nepoluantă. Așa că și londonezii și parizienii și moscovitii au dezvoltat, încă de acum 100 de ani, sisteme de transport subteran pe câte trei niveluri, ale căror magistrale se întind ca niște plase de păianjen, acoperind complet orașele respective și ajungând chiar până în „comunele” din suburbii.
La noi, metroul abia a început să se dezvolte cu 30-35 de ani în urmă și totul merge mult mai greu. Și nu mă refer aici la magistrala M5, al cărui prim tronson Eroilor-Drumul Taberei a fost, din nou amânat, pentru 2019, în timp ce de tronsonul spre Universitate nici nu se poate vorbi, pentru că utilajele de săpat, Sfânta Varvara și Sfânta Paraschiva au fost scoase din galerii, cu prețul încă unor copaci tăiați degeaba, în Parcul Eroilor. Nu vorbesc nici despre magistralele către Aeroportul Henry Coandă sau spre Rahova, care rămân doar niște scenarii de filme sience-fiction, din ciclul Star Wars.

Vorbesc despre faptul că, după ani lungi de chinuri, pentru locuitorii din Bucureștii Noi, Metrorex-ul a reușit, în sfârșit, să pună în funcțiune ultimele două stații ale magistralei M4, începute, deja, de pe vremea lui Ceaușescu. Bucurie mare pentru cei care locuiesc dincolo de Bazilescu, ultima stație de metrou de pe M4, până acum două săptămâni, pentru că oamenii au fost privați, pe toată durata anilor de construcție, și de tramvaiul 24, singurul care le asigura o legătură directă cu centrul. Numai că, după inaugurarea celor două stații, „Laminorului,” și „Străulești” timpii de așteptare au crescut. Dacă ajungi în stație după plecarea unui metrou, nu ai nici o șansă să mai vezi altul în direcția dorită decât cel mai devreme peste 8 minute. Dar poți să aștepți și 10-15 minute, chiar și la orele de vârf. Asta în vreme ce la Paris, Londra sau chiar la Moscova intervalul de succedare al trenurilor este de un minut. Desigur, explicația este simplă, după darea în folosință a celor două noi stații, M4 este deservită de aceleași câteva garnituri de tren, vechi, obosite și murdare, ca și până acum. În schimb, a crescut simțitor numărul de călători, fiindcă s-au adăugat toți cei care locuiesc dincolo de Bazilescu și navetiștii care vin dinspre Mogoșoaia.

Deci, cum rămâne cu acel mijloc de transport minunat, care asigură o capacitate mare de transport, alternativă viabilă, rapidă și comodă la traficul infernal de la suprafață?

Împarte cu prietenii tăi: