Oraşul Huedin este cea mai poluată localitate a judeţului Cluj. Doar municipiul Cluj-Napoca îl concurează la acest capitol, în ambele cazuri traficul intens fiind principalul motiv al poluării.

Huedinul suferă la acest capitol din cauză că nu are o şosea de centură şi tot traficul de pe DN1 trece prin centrul oraşului.

Reprezentantul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Cluj, Liana Mureşan, arată că o altă cauză o reprezintă lipsa reţelei de gaz. În aceste condiţii, oamenii trebuie să folosească pentru încălzire lemne sau cărbuni, iar fumul degajat este un alt element poluator.

În urma măsurătorilor efectuate, am constatat că, în afara municipiului Cluj-Napoca, oraşul Huedin este foarte poluat. Este normal, traficul în tot ce înseamnă relaţia de Vest trece prin centrul acestui oraş. Şi nu e doar asta. Huedinul este un oraş care se încălzeşte cu lemne, ceea ce confirmă determinările noastre. (Liana Mureşan)

Introducerea gazului în Huedin este un proiect demarat acum zece ani, dar nici până astăzi finalizat. Magistrala de gaz a fost adusă până la marginea oraşului, dar Ministerul economiei nu a organizat licitaţia care să stabilească firma care să amenajeze reţeaua de distribuţie.

Primarul Mircea Moroşan spune că în situaţia Huedinului mai sunt alte 25 de localităţi, în care gazul nu poate fi introdus din cauza problemelor legislative.

Am făcut un proiect tehnic de distribuţie a gazului în oraş. Proiectul are toate avizele, este depus la Ministerul economiei. Acum doi ani mi s-a spus să mai aştept că Legea gazului trebuie modificată, s-a modificat şi Legea gazului, după care mi s-a spus că trebuie să se facă norme de aplicare, bla, bla, bla… Ultimul şoc, am fost în ianuarie anul acesta la Bucureşti, am vorbit cu domnul director care mi-a spus că este o neconcordanţă legislativă. Acum aşteptăm să se corecteze o altă lege, care se bate cap în cap cu Legea achiziţiilor publice, pentru că noi nu putem face licitaţie. Licitaţie se poate face numai de Guvern. (Mircea Moroşan)

Tot birocraţia a blocat şi proiectul şoselei de centură a oraşului Huedin. Mircea Moroşan precizează că drumul ar fi putut fi realizat inclusiv cu fonduri europene, dar guvernul nu a asigurat cofinanţarea necesară. Construcţia şoselei costă aproximativ douăzeci de milioane de euro, bani pentru care Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere nu a găsit finanţare.

Proiectul pentru centură a fost depus de aproximativ cinci ani. S-a făcut studiu tehnic, proiect tehnic, toată documentaţia este OK, am depus-o la Drumurile Naţionale, nu s-a ajuns niciodată la un consens cu Drumurile Naţionale. Anul trecut mai aveam o speranţă: fiind proiectul pentru o şosea de centură cel mai avansat din toată ţara, ne-a sunat de la Bucureşti, am redepus toată documentaţia şi din decembrie nu mai avem niciun semnal în sensul ăsta. (Mircea Moroşan)

Împarte cu prietenii tăi: