A început  sărbătoarea de Rosh Hashana, celebrată de evreii din toată lumea și care semnifică începerea unui nou an după calendarul evreiesc. De altfel, această sărbătoare cade în prima zi a lunii Tishrei după calendarul ebraic modern și este prima dintre cele zece zile ale penitenței cunoscute sub numele de „Yamim Noraim” -în traducere Zilele Groaznice- și care culminează cu „Yom Kippur”, Ziua ispășirii . Cunoscută popular sub denumirea de „Anul Nou Evreiesc”, Rosh Hashana mai are și alte nume precum „Yom ha Teruah”, Yom ha-Din – în traducere Ziua Judecății-, Yom ha-Zicharon -Ziua amintirii. De Rosh Hashana este sărbătorită crearea lumii de către Dumnezeu, aceasta fiind și ziua în care Dumnezeu a creat primul om, pe Adam. .

De asemenea, se spune că tot în această zi Dumnezeu i-a poruncit lui Avraham să îl sacrifice pe fiul lui cel iubit Itzhak. Cu inima stransă, Avraham l-a legat be băiat și se pregătea să împlinească dorința lui Dumnezeu. Când a ridicat cuțitul pentru a-l ucide Dumnezeu i-a poruncit să se oprească și a trimis un berbec ce a fost sacrificat în locul lui Itzhak.

În Midrash, se povestește că în această zi Dumnezeu, așezat pe un tron judecă toate ființele de pe pământ și faptele fiecăreia sunt cercetate în amănunt. Însă sentința se va da de Yom Kippur. Astfel în timpul celor zece zile ale penitenței Yamim Noraim- fiecare credincios își face un examen de conștiință pentru anul în care a trecut și caută să vadă ce greșeli a făcut, ce porunci nu a respectat. Este timpul când evreii își cer iertare unii altora, în cazul că au avut un litigiu indiferent dacă este vorba despre persoane din familie sau de străini. Este recomandat ca cel care a greșit să își ceară iertare iar cel căruia i se cere iertarea să o acorde.

Rosh Hashana durează două zile atât în Israel cât și în Diaspora și începe cu o seară înaintea primei zile.

De această sărbătoare sunt legate o serie de obiceiuri. Cel mai important este sunatul din Shofar. Acesta este făcut din corn de berbec iar explicația este aceea că Dumnezeu a trimis un berbec pentru a fi sacrificat de Avraham. Scopul pentru care se sună din Shofar este acela de a trezi poporul lui Israel și de a-i aminti că se apropie ziua în care oamenii vor primi sentința pentru faptele lor.

Înaintea ajunului de Rosh Hashana este obiceiul de a se face „tashlich” adică evreii merg pe malul unei ape curgătoare și își scutură buzunarele pentru a-și arunca păcatele. De asemenea, cu această ocazie se mănâncă mere cu miere pentru a avea un an dulce, se mănâncă un pește pentru a fi rapid ca peștele și a putea ”înota” la fel ca acesta în ape repezi, ape tulburi si chiar ape adânci  dar capul peștelui trebuie să fie în farfurie pentru ca în anul ce începe să fim capul și nu coada. De asemenea, pe masă se pune o pâine rotundă pentru a arăta simbolul timpului circular. Un alt fruct care se află pe masă de Rosh Hashana este rodia, simbol al fertilității. Cu această ocazie oamenii își urează „Shana Tova” adică „un an bun” , „Shana Tova u Metuka” adică „un an nou si dulce” sau Ktiva ve Hatima Tova” „să fiți înscriși și pentru anul viitor”.

Evreii din București au început celebrarea acestei sărbători  la Templul Coral. Cu această ocazie, pe langă serviciul religios au fost rostite alocuțiuni de catre dr. Aurel Vainer, președintele Federației Comunităților Evreiești din Romania, Rafael Shaeffer, Prim Rabinul FCER, Jose Iacobescu, președintele B”nei Brith, Paul Schwartz, presedintele Comunitatii Evreilor din Bucuresti, Eduard Kupferberg, secretarul general al FCER.

Corul Comunitatii Evreilor din București a prezentat un program de cântece de Rosh Hashana.

Cu aceasta ocazie, au fost, de asemenea, primite felicitări pentru Rosh Hashana de către Presedinția Romaniei, celelalte culte din țara noastră, Academia Romană, Institutul Cultural Român, alte instituții dar personalități ale vieții culturale.

Cristina Toma

Bucuresti FM

21.09.2017

 

Împarte cu prietenii tăi: