Piața unică digitală în Uniunea Europeană
Publicat de Monica Slavici, 1 aprilie 2015, 09:05
Despre serviicii digitale cu siguranță, în Uniunea Europeană, se vorbește la timpul prezent. În schimb, despre o piața unică digitală și care să acopere întregul spațiu comunitar se vorbește la timpul viitor. Absența acesteia, lipsa unor norme pentru toți cei 28 de membri ai UE, determină autoritățile de la Bruxelles să gândească o serie de etape pentru rezolvarea discrepanțelor. Dezavantajele lipsei pieței unice digitale sunt resimțite din plin în rândul europenilor, ele ținând inclusiv de geo-blocare și de lipsa serviciilor de livrare transfrontalieră. Un material realizat de Horia Daraban, jurnalist la Radio România Iași.
La sfârșitul lunii martie, colegiul comisarilor europeni a avut pe ordinea de zi acest subiect al strategiei pentru piața digitală. Cifrele sunt grăitoare: în 2014, doar 15% dintre cetățenii europeni au folosit internetul pentru a cumpăra bunuri din alte țări membre ale Uniunii Europene, deși aproximativ 50% au făcut cumpărături online.
Reperele dau dimensiunea efectelor, un comerț ce are de pierdut, afaceri care nu se pot dezvolta dincoplo de granițe și, poate în primul rând, cetățeni europeni care sunt dezavantajați.
Și pentru că discuțiile dintre membrii executivului comunitare au adus câteva concluzii, într-o conferință de presă, vicepreședintele Comisiei Europene însărcinat cu agenda digitală Andrus Ansip a explicat pe ce paliere se va lucra:
”Oamenii vor să facă cumpărături online, în alte țări, dar numai 7% din întreprinderile mici și mijlocii din UE vând la nivel transfrontalier. În cazul în care normele erau identice sau similare în toate țările UE, mai mult de jumătate din companii ar vinde în întreg spațiul comunitar. Internetul pare fără margini, dar, astăzi, rețeau lucrurilor are granițele internaționale; spectru, standarde și sisteme, totul trebuie să fie unitar, dar nu e așa.
Nu avem încă o piață unică digitală în Europa; consumatorii și companiile din Europa sunt blocate din punct de vedere digital, și nu pot alege și să circule liber. În secolul 21, acest lucru este absurd.
În colegiul comisarilor am convenit că sunt necesare acțiuni în 3 zone. În primul rând: fixarea pieței unice în lumea online. Acest lucru înseamnă asăne asigurăm că oamenii pot accesa și folosi servicii online și bunuri digitale la nivel transfrontalier și că întreprinderile se confruntă cu mai puține obstacole atunci când vând în alte țări ale UE. În al doilea rând: setarea regulilor și condițiilor potrivite pentru cei din piață, atât jucători tradiționale cât și nou-veniți. În al treilea rând: abordarea problemei informaționale, a competențelor și standardelor comune pentru industriile europene și pentru cetățeni astfel încât să profităm din plin de economia digitală.”
De adăugat că, același vicepreședinte al Comisiei Europene, Andrus Ansip, a precizat că, la începutul lunii mai, va veni în fața europenilor cu soluții specifice, oficialul fiind conștient de provoăcările care îl așteaptă în acest interval de timp, dar și urgența cu care trebuie abordată ideea unei piețe unice digitale.