Europenii vor putea face comerţ online de oriunde s-ar afla
Publicat de Andrei Cretoiu, 11 mai 2015, 10:00
Se spune că internetul a devenit un mod de viaţă, fără de care mulţi nici nu concep să trăiască. Jumătate din populaţia României foloseşte internetul, însă doar 17% dintre cetăţeni îşi fac cumpărăturile din faţa calculatorului. Cifrele sunt însă mici faţă de Uniunea Europeană, unde peste 60% cumpără bunuri şi servicii online. Românii se feresc să plătească online de teamă să nu le fie furate datele de pe cardul bancar sau să nu primească ce au comandat.
Pentru a răspunde acestor preocupări, Comisia Europeană a adoptat o strategie privind piaţa unică digitală care cuprinde măsuri clare. Se doreşte în primul rând facilitarea comerţului transfrontalier, protecţia consumatorilor şi datelor cu caracter personal.
Vicepreședintele pentru piața unică digitală, Andrus Ansip:
Digitalizarea a schimbat lumea în care trăim. Piaţa internă nu funcţionează aşa cum ar trebui şi trebuie să schimbăm lucrurile, să sprijinim crearea locurilor de muncă, dar şi creşterea. Piaţa unică digitală vine cu soluţii în acest sens, atât pentru cetăţeni cât şi pentru mediul de afaceri. Aş dori ca oamenii să poată cumpăra ca şi acasă, iar companiile să vândă ca şi cum ar fi acasă, să folosească piaţa unică digitală pentru a se dezvolta şi nu pentru a pleca. Strategia privind piața unică digitală cuprinde acțiuni specifice care urmează să fie întreprinse până la sfârșitul anului viitor. Strategia nu este linia de sosire, ci punctul de plecare.
Strategia privind piața unică digitală mai prevede servicii de coletărie mai eficiente şi accesibile ca preţ. În prezent, 62 % din companiile care încearcă să vândă online afirmă că o barieră în acest sens o reprezintă costurile de livrare prea ridicate. Se doreşte ca o persoană să poată cumpăra online de oriunde.
Comercianții nu vor mai putea să refuze nejustificat accesul consumatorilor la un site din cauza zonei geografice unde aceștia se află sau să îi redirecționeze către un magazin local cu prețuri diferite. Comisia Europeană este de părere că o astfel de practică este discriminatorie.
O piaţă unică digitală este mai mult decât necesară deoarece acum cele 28 de state membre ale Uniunii Europene au legislaţii diferite. De asemenea o piaţă unică digitală pe deplin funcţională ar putea să contribuie cu 415 miliarde de euro pe an la economia europeană.