O parte din membrii Boardului Copiilor din România au discutat cu Reprezentantul UNICEF în România, Pieter Bult. Dialogul a fost transmis live pe pagina de Facebook a UNICEF.

În condițiile în care școlile din România sunt închise de peste o lună, iar elevii sunt acasă în grija exclusivă a părinților, UNICEF a vrut să afle de la copii, prin intermediul acestui dialog online, care sunt provocările pe care le întâmpină în această perioadă și cum reușesc să le depășească. La rândul lor, copiii participanți i-au adresat întrebări Reprezentantului UNICEF despre acțiunile organizației pentru reducerea efectelor negative ale COVID-19 asupra celor mici și, în special, asupra copiilor vulnerabili și familiilor acestora din România.

„Este o perioadă plină de provocări pentru noi, toți. UNICEF în România acționează pentru a susține măsurile de contracarare a COVID-19 și, în același timp, depune eforturi pentru a asigura menținerea serviciilor esențiale pentru copii: educație, protecție și sănătate. Încă dinainte de această pandemie situația copiilor din România era dificilă, iar ce se întâmplă în prezent va înrăutăți lucrurile. Dacă nu luăm acum măsurile pentru a continua serviciile esențiale pentru copii, lumea de după pandemie va fi mai dură pentru copii. Realizăm o analiză a situației și dezvoltăm protocoale pentru ca profesioniștii de la nivelul comunității, aflați în prima linie, să poată merge în continuare pe teren, în siguranță, pentru a le asigura servicii copiilor din medii vulnerabile”, a declarat Pieter Bult, Reprezentantul UNICEF în România.

Copiii din România sunt preocupați de siguranța părinților care continuă să meargă la serviciu, de educația pe care o primesc în această perioadă, de mediul înconjurător și de impactul pe care măsurile de carantină le au în reducerea poluării, de sursele de informare și de nevoia de a avea un spațiu personal. Copiii au povestit cum reușesc să se descurce în noua normalitate: își găsesc noi hobby-uri, învață să gătească, încearcă să se uite mai puțin la știri și păstrează legătura cu prietenii.

„Eu sunt norocos pentru că pot studia acasă, dar știu că sunt multe locuri în România în care accesul la tehnologie este limitat. Eu și colegii mei suntem mai școliți’ în această perioadă ca înainte, avem chiar mai multe teme de făcut, dar alți copii nu au acces la educație de la distanță. Chiar dacă avem instrumentele de învățare online, nu știm totdeauna să le folosim și sunt profesori care știu să le stăpânească mai puțin decât elevii”, a declarat Sebastian, 16 ani, elev din Ploiești.

Potrivit unui sondaj online efectuat în perioada 22-25 martie de UNICEF prin intermediul platformei www.qie.ro, la care au răspuns peste 4.600 de copii, aproximativ 1.000 de părinți și o 1.000 de profesori, cu două săptămâni înainte de aplicarea chestionarelor, doar 2 din 3 dintre copii au participat la cursuri online. Conform cadrelor didactice, pentru ca educația online să fie eficientă și accesibilă tuturor, 50% dintre respondenți sunt de părere că este nevoie de dispozitive mobile pentru copii, 30% de resurse educaționale, iar 16% de echipament IT pentru școli. 37% dintre părinți au declarat că petrec mai mult timp cu copiii lor și și-ar dori sfaturi despre cum să folosească în mod pozitiv acest timp.

„Această criză va fi o oportunitate importantă pentru umanitate de a înțelege că trebuie să protejăm lumea, să modernizăm sistemul de educație, să găsim noi modalități de a învăța”, a afirmat și Anda, 15 ani, din Oradea.

Estimările UNICEF arată că 9% dintre copiii și tinerii cu vârsta sub 18 ani din întreaga lume (2,34 miliarde) trăiesc într-una din cele 186 de țări în care, din cauza COVID-19, se aplică o formă sau alta de limitare a libertății de mișcare. 60% dintre copiii din lume, adică 1,4 miliarde de tineri, trăiesc într-una din cele 82 de țări în care se aplică măsuri de oprire totală (7%) sau parțială (53%) a activităților economice și sociale, actuala criză sanitară riscând să devină o criză a drepturilor copiilor.