Cristian Dumitrașcu (realizator): Am lăsat la sfârşit un reportaj realizat la începutul lunii de Cornelia Mihăilă. Chiar în prima zi a lui iulie s-au împlinit 190 de ani de la apariția orchestrelor militare în România, pe când încă nici nu apăruse statul român. Prima fanfară a fost înființată la 1831, în Moldova, la Iași. Ascultăm reportajul:
Cornelia-Gabriela Mihăilă (reporter): Cei 190 de ani de muzici militare în România au fost în marcați printr-un ceremonial militar și religios care a avut loc la Monumentul Artiștilor Muzicii Românești, care se află în fața Inspectoratului pentru Muzicile Militare, situat pe Bulevardul Iuliu Maniu din capitală. Profesorul universitar doctor Nicolae Gheorghiță, de la Universitatea Națională de Muzică din București:
Nicolae Gheorghiță: În 1831 s-au înființat muzicile militare moderne, în baza unei rezoluții care a fost stipulată în cadrul Regulamentelor Organice, la București și la Iași, moment care definește în profunzime nașterea și evoluția artei sonore în cadrul Armatei României.
O dată cu nașterea muzicilor militare moderne, asistăm în paralel la nașterea unei culturi muzicale care dublează cultura de import occidentală și care face să se nască repertorii specifice, de la piese populare românești până la elemente de import, în special muzici de salon, mazurci, valsuri, suite și în același timp, foarte multe dintre repertoriile otomane fiind păstrate în continuare în practicile muzicilor românești.
Cornelia-Gabriela Mihăilă (reporter): Unul dintre invitații de onoare ai muzicienilor militari a fost și compozitorul Horia Moculescu.
Horia Moculescu: Spre ruşinea mea, am scris o singură piesă de fanfară în viața mea, dar am folosit muzica de fanfară în câteva filme, chiar și în „Pistruiatul” am un pasaj de fanfară, acolo. Sunt mândru de el. Sunt în foarte bune relaţii cu compozitorii de fanfară, cu colegii mei din Uniunea Compozitorilor, îi respect foarte mult.
E o meserie foarte grea, foarte grea, pentru că trebuie să înlocuiești, de exemplu, toate corzile cu niște instrumente de suflat. E foarte greu ca efectul sonor să fie același – și se reușește de foarte multe ori.
Cornelia-Gabriela Mihăilă (reporter): Şeful Serviciului Muzicilor Militare și inspector de armă, colonelul Aurel Gheorghiță:
Aurel Gheorghiță: Pentru mine este o onoare să fiu în fruntea acestei instituții și în același timp, sunt convins că fără oameni, fără sufletul lor și fără talentul lor nu se poate face absolut nimic.