Generalul de flotilă aeriană Victor Strâmbeanu a fost invitatul emisiunii Feciori la Oaste, realizată de Sonia Raicu și Cristian Dumitrașcu difuzată sâmbătă, 7 martie, de la ora 16:00, în care a dezbătut situația războiului dintre Ucraina și Rusia, despre știrile false care apar atât în mediul online cât și în presă, dar și despre dublul accident aviatic produs la 2 martie, în care 8 militari și-au pierdut viața. Vă invităm să ascultați o parte din interviu, varianta integrală fiind disponibilă pe pagina de facebook Feciori la Oaste!

Cristian Dumitrașcu: Domnule general, bună ziua și bine ați venit la Antena Satelor.

Victor Strâmbeanu: Bună ziua domnule Dumitrașcu, bună ziua doamna Raicu și bună ziua ascultătorilor dumneavoastră. Mulțumesc de invitație.

Vreau să vă precizez de la început că am acceptat invitația dumneavoastră, pentru că am văzut și eu într-adevăr siderat în mass-media literalmente intoxicată cu opinii, de supoziții și inițial m-am retras nu într-o tăcere și o izolare, dar din nefericire am acumulat o experiență în acest domeniu și eu zic că-mi ajunge pentru existența asta și nu mai vreau să aud și am de-a face cu așa ceva, dar am decis să dau curs invitație dumneavoastră, dacă pot să ajut, să clarificăm cât de cât pentru ascultătorii postului dumneavoastră de radio atât cât se poate în această etapă a investigației…am acceptat invitația cu plăcere deși contextul este cu totul neplăcut.

Am decis să încerc să explic dintr-o poziție care justifică oarecum opiniile pentru că am acumulat o experiență. În primul rând am zburat pe ambele nave, am zburat vreo 37 de ani, dintre care vreo 31-32 pe MiG-21 LanceR, apoi a urmat o pauză scurtă, de vreo doi ani, pentru că făcusem vârsta de 50 de ani și legea spunea că pilotul de supersonic trece în rezervă…Niciun aviator nu renunță de bunăvoie. Plânge cât iese la pensie, când depune brevetul de pilot, aripile și pajura…

Toată munca de siguranță a zborului are 3 componente: de prevenire, de investigare și una juridică. Ca inspector de zbor am lucrat cam prin toate cele 3, partea de juridică era mai mult normativă, de reglementări, cum am spus.

Un impuls electromagnetic poate să-ți facă ravagii la bordul unei aeronave moderne…eu spun toate astea ca teorie, nu spun că asta a fost pentru că m-a șocat siguranța cu care au exclus din capul locului așa ceva…ca profesionist ai obligația când începi o investigație să iei în calcul toate cauzele posibile.

Sunt 3-4 categorii mari de cauze care au fost menționate de cei care sunt avizați: cauze umane, cauze tehnice și cauze de mediu. A patra fiind încadrată la altele, externe…

Aceasta cauză “altele” ar putea fi exclusă dar nu în totalitate până nu se lămuresc toate cauzele, fiind un domeniu extrem de complex și plin de capcane.

Omul este cel mai complex și cel mai vulnerabil și în cazul acestor două catastrofe, de când a început criza, oamenii implicați în aceste acțiuni sunt suprasolicitați. Când începe o astfel de criză există tendința să se reducă atenția pe siguranța zborului sau să se sacrifice din nivelul siguranței zborului pentru că prioritară este misiunea de luptă.