La rubrica M.A.I. aproape de tine din aceastp săptămână un interviu cu șeful Biroului Educație Rutieră, comisarul șef Ovidiu Munteanu, de la Brigada Rutieră Bucureşti.

Cristian Dumitrașcu (realizator): Invitat la rubrica „M.A.I. aproape de tine”, comisarul șef Ovidiu Munteanu, șeful Biroului Educației Rutiere din Brigada Poliției Rutiere din București. Domnule comisar, bună dimineața și bine ați venit la radio.

Ovidiu Munteanu: A fi poliţist în municipiul Bucureşti înseamnă să faci prevenire, să fii prezent acolo, în trafic şi să intervii ori de câte ori este nevoie pentru fluența traficului și pentru prevenirea principalelor cauze generatoare de accidente rutiere.

Cristian Dumitrașcu (realizator): Principalele cauze care sunt?

Ovidiu Munteanu: Principalele cauze ale accidentelor rutiere în Bucureşti: în primul rând, este traversarea neregulamentară a pietonilor, deci vorbim aici de o indisciplină pietonală. Apoi urmează neacordare prioritate vehicule, neacordare prioritate pietoni.

Sigur că da, sunt și alți factori care influențează producerea de accidente rutiere, cu consecințe deosebit de grave în București: consumul de băuturi alcoolice; consumul de substanțe psihoactive; viteza, care la un trafic aglomerat este un factor care favorizează producerea unui accident rutier grav.

Cristian Dumitrașcu (realizator): Spuneţi-ne, care sunt orele cele mai problematice? Când sunt cele mai multe probleme?

Ovidiu Munteanu: Dacă ne referim strict la fluenţa de trafic, cele mai importante ore sunt între orele 7:00 dimineața și orele 10:00 dimineața, pentru că atunci toată lumea, unii se duc la schimbul unu, se duc către serviciu, unii se întorc de la schimbul trei şi automat, pe anumite artere rutiere, în special cele care converg către centrul oraşului sau către zonele periferice ale municipiului Bucureşti, se crează ambuteiaje, iar noi, de la Brigada Rutieră, colegii de la Brigada Rutieră intervin ori de câte ori aceste ambuteiaje creează blocări ale traficului rutier.

Trebuie să înțelegem că în momentul în care observăm un ambuteiaj – și aici aș vrea să mă refer strict la conducătorii de vehicul – blocarea centrului intersecției conduce la apariția acestor blocaje. Legea spune foarte clar: chiar dacă am culoarea verde la semaforul electric, deci prioritatea mea de trecere…

Cristian Dumitrașcu (realizator): Dacă nu am loc să trec…

Ovidiu Munteanu: Dacă nu am loc, trebuie să mă opresc, astfel încât centrul intersecţiei să devină liber, pentru a putea crea această fluenţă de trafic.

Aici intervenim ori de câte ori este nevoie, pentru eliberarea centrului intersecţiilor, astfel încât să existe o fluenţă normală a traficului rutier.

Cristian Dumitrașcu (realizator): Stăteam şi mă întrebam cât de multe instrumente are un poliţist rutier atunci când deja este ambuteiajul creat şi când centrul interescţiei este, practic, blocat. Ce poate să facă în momentul ăla?

Ovidiu Munteanu: Prin dirijare, în momentul în care un polițist rutier ajunge la o intersecție care este blocată, conducătorii de vehicule trebuie să respecte obligatoriu semnalele agentului sau poliţistului rutier, pentru a se reveni la fluenţă normală a traficului.

Sunt foarte mulţi conducători auto care înţeleg şi observăm acest lucru zilnic în trafic, o mai multă civilizație a conducătorilor de vehicule, care în momentul în care observă un poliţist în intersecţie, respectă aceste semne, aşa cum este şi normal să se întâmple.

Cristian Dumitrașcu (realizator): Sunteţi şeful Biroului de Educaţie Rutieră. Educaţia rutieră se referă și la șoferii vechi, presupun, nu doar la cei noi. Dumneavoastră aveţi acţiuni prin şcoli, prin tot felul de instituţii.

Ovidiu Munteanu: Educaţia rutieră, în primul rând, trebuie să o luăm de la cele mai mici vârste, pentru că atunci omul este în formare. Noi am început educația rutieră încă de acum 27 de ani şi ne referim aici la învăţământul preşcolar, şcolar, gimnazial, liceal.

Mergem în şcoli, mergem în grădiniţe, vorbim cu copiii, le prezentăm principalele pericole, principalele semne de circulație, ca să le recunoască.

Practic, lucrăm cu ei încă de la cele mai fragede vârste, pentru a-i conștientiza și a-i responsabiliza în momentul în care devin participanți la trafic. Participant la trafic nu eşti numai atunci când eşti în vehicul, în maşină, în calitate de conducător de vehicul sau pasager.

Participant la trafic eşti şi pieton. Un copil în momentul în care a ieşit de la şcoală, se îndreaptă către domiciliu sau de la domiciliu către şcoală, este un participant la trafic, fie că este însoţit de părinte sau nu este însoţit de nimeni.

Cristian Dumitrașcu (realizator): Puteţi măsura eficienţa acestor vizite pe care le faceți de 27 de ani prin instituţii de învățământ, având în vedere că știți și statistica de pe stradă?

Ovidiu Munteanu: Bineînțeles, observăm cu bucurie, chiar, în momentul în care colegii mei se duc la activitățile educative din școli, să constatăm că foarte mulți copii cunosc regulile de circulație, cunosc comportamentul responsabil pe care aceștia trebuie să îl adopte în momentul în care sunt participanți la trafic, fie că vorbim că se plimbă cu bicicleta în parc sau se duc către parc cu bicicleta, fie că sunt pietoni, se joacă în zonele special amenajate, cunosc aceste lucruri, cunosc indicatoarele rutiere, recunosc marcajele rutiere.

E și un lucru extraordinar pentru noi, dovada faptul că și statistica privind accidentele rutiere cu minori începe să scadă din ce în ce mai mult și a scăzut în ultimii ani.

Dar să nu uităm că există această indisciplină a pietonilor, care de foarte multe ori ține de factorul grabă și de alți factori a căror finalitate poate conduce la producerea unor accidente grave – și anume, folosirea telefonului mobil în timp ce merg pe stradă, indiferent că vorbim de copii sau că vorbim de adulți, ascultă muzică în căști, modul în care traversează pe trecerea de pietoni sau traversează printre mașini, deci traversare neregulamentară. Nu mai ești atent atunci.

Noi asta încercăm să lucrăm, la o campanie de conștientizare, de folosire a telefonului mobil, pe care noi le facem zilnic. Trecerea de pietoni îți arată locul pe unde ai dreptul legal să treci, nu îți asigură și securitatea traversării drumului public.

Cristian Dumitrașcu (realizator): Cât de rapid este feedback-ul pe care îl dați în legătură cu condusul agresiv, care a intrat de curând în Codul Rutier?

Ovidiu Munteanu: Condusul agresiv este influențat în primul și în primul rând de comportamentul tău ca individ – și asta se poate manifesta prin consum de băuturi alcoolice la volan, consum de substanțe psihoactive la volan, stări de nervozitate, stări de oboseală, o stare psihofizică nu tocmai corespunzătoare.

Un conducător de vehicul, în momentul în care are această stare de agitație, nu trebuie să mai conducă, pentru că poate fi influențat de ceilalți factori din jur. Te enervezi mai ușor, încerci acel sentiment că tu ești cel mai îndreptățit să ai dreptate. Poate nu este așa. Polițiștii noștri aflați în teren observă toate aceste aspecte și atunci intervin atunci când este cazul.

Cristian Dumitrașcu (realizator): Vom mai vorbi la „Jurnal Militar” despre aceste lucruri, pentru că sunt foarte interesante și foarte utile. La sfârșit, v-aș ruga să dați un sfat în legătură cu, poate, cea mai întâlnită problemă pe care o au agenții de circulație acum în România.

Ovidiu Munteanu: Întotdeauna este ete timp și este loc de a ajunge la destinație cu bine. Asta înseamnă mult mai multă atenție, mult mai multă responsabilitate și responsabilizare în trafic.

Adaptarea vitezei la condițiile meteo rutiere, de la condițiile de trafic, să nu blocăm intersecțiile atunci, chiar dacă suntem grăbiți, durează un minut-două până la următorul ciclu semaforic; nu este un timp lung. Dar în acest moment m-aș referi în primul rând la civilizația pe care noi trebuie să o avem față de ceilalți participanți la trafic.

Cristian Dumitrașcu (realizator): Şi pe care în străinătate o avem.

Ovidiu Munteanu: O avem, în afară o avem. Şi în momentul în care vom respecta aceste reguli, automat și traficul rutier va corespunde nevoilor noastre, în calitate de participanți la trafic.

Cristian Dumitrașcu (realizator): De ce credeți că o avem în afara țării și aici nu o avem? Sunt polițiștii de afară mai duri decât dumneavoastră?

Ovidiu Munteanu: Nu, nu cred asta. Ţine de moment, de starea pe care o avem în momentul în care ieșim din casă și ne deplasăm către un anumit loc pe care noi îl…

Cristian Dumitrașcu (realizator): E alt context?

Ovidiu Munteanu: E cu totul și cu totul alt context. Una este să pleci în vacanță, alta este să pleci la serviciu.

Realizator: Corect.

Ovidiu Munteanu: Să nu uităm că în momentul în care am întârziat un pic acasă și ne ducem către serviciu, automat punem o presiune asupra noastră, indiferent că suntem pietoni sau conducători de vehicul.

Și atunci tindem să ajungem mai repede, să nu întârziem, să nu facem lucruri ăsta. Această presiune nu aduce absolut nimic bun în comportamentul nostru ca participat la trafic, fie că vorbim de pieton, fie că vorbi de conducător de vehicul.

Și atunci tindem să ajungem mai repede, să nu întârziem, să nu facem lucrurile astea… Această presiune nu aduce absolut nimic bun în comportamentul nostru ca participant la trafic, fie că vorbim de pietoni, fie că vorbi de conducători de vehicule.

Cristian Dumitrașcu (realizator): Invitat la „Jurnal Militar”, la rubrica „Mai aproape de tine”, a fost comisarul șef Ovidiu Munteanu, șeful Biroului Educației Rutiere din Brigada Poliției Rutiere din București. Domnule comisar șef, vă mulțumesc și vă mai așteptăm la Radio.

Ovidiu Munteanu: Şi eu vă mulțumesc cu mare plăcere, și altă dată.