Războiul continuu din Ucraina a perturbat educația unui număr de peste cinci milioane de copii, a avertizat UNICEF azi, făcând apel la sprijin internațional suplimentar pentru a se asigura că nu se înregistrează decalaje și mai mari în educația copiilor.
Impactul celor 11 luni de conflict nu face decât să adâncească pierderile de învățare din cei doi ani de pandemie de COVID-19 și din cei peste opt ani de război pentru copiii din estul Ucrainei.
„Școlile și instituțiile de educație timpurie oferă structura și siguranța esențiale copiilor, iar lipsa învățării poate avea consecințe pe viață. Nu putem apăsa pe butonul de pauză. Nu avem opțiunea de a amâna pur și simplu educația copiilor și să revenim la ea imediat ce s-au soluționat alte priorități, fără a risca viitorul unei întregi generații”, a spus Afshan Khan, director regional UNICEF pentru Europa și Asia Centrală.
Utilizarea continuă a armelor explozive, inclusiv în zonele populate, a dus la distrugerea sau afectarea a mii de școli, grădinițe sau alte instituții de învățământ din țară. Totodată, mulți părinți și îngrijitori sunt reticenți să-și trimită copiii la școală din cauza problemelor legate de siguranță.
În Ucraina, UNICEF lucrează cu guvernul pentru a-i ajuta pe copii să își continue educația, în sălile de clasă, acolo unde se consideră că e sigur sau prin alternative online ori în comunitate, atunci când prezența fizică nu este posibilă.
Deși 1,9 milioane de copii au accesat cursuri online, iar 1,3 milioane de copii s-au înscris într-un format hibrid de cursuri online și cu prezență fizică, atacurile recente asupra infrastructurii electrice și energetice au provocate pene de curent în cea mai mare parte a teritoriului țării, astfel încât aproape fiecare copil din Ucraina a rămas fără acces constant la electricitate, ceea ce înseamnă că până și participarea la orele virtuale este o provocare continuă.
Situația din afara Ucrainei este și ea îngrijorătoare, estimările arătând că doi din trei copii ucraineni refugiați nu sunt înscriși în prezent în sistemul de învățământ al țării gazdă. Mai mulți factori stau la baza acestei situații, printre care, suprasolicitarea capacității sistemelor de învățământ și faptul că, la începutul crizei și pe durata verii, multe familii de refugiați au optat pentru cursuri online, în loc să se înscrie în școlile locale, deoarece sperau că se vor putea întoarce acasă rapid.
„UNICEF va continua să lucreze cu guvernul Ucrainei și cu autoritățile statelor gazdă pentru a identifica soluții care să vină în sprijinul copiilor din zonele de conflict și al celor strămutați din casele lor, astfel încât aceștia să-și poată continua educația”, a adăugat Afshan Khan.
În Ucraina, UNICEF face apel la încetarea atacurilor asupra instituțiilor de învățământ și a altor obiective civile, inclusiv a infrastructurii energetice de care depind copiii și familiile lor.
De asemenea, facem apel către sprijin susținut pentru a asigura accesul copiilor la materiale educaționale și rechizite, astfel încât copiii să-și putea continua studiile și să rămână în contact cu colegii și profesorii lor. Totodată facem apel la sprijin pentru planul de reconstrucție al Ucrainei și la depunerea de eforturi pentru a reconstrui și reabilita școlile și grădinițele.
În statele care găzduiesc refugiați, UNICEF face apel pentru prioritizarea integrării copiilor ucraineni refugiați în sistemele naționale de învățământ în toate ciclurile de învățământ, în special la nivel preșcolar și primar, cu profesori calificați, materiale educaționale și spații disponibile pentru a le susține învățarea în format fizic, dezvoltarea și bunăstarea.
Este important ca autoritățile competente să identifice și să depășească barierele administrative și de reglementare care blochează accesul copiilor la educație formală în toate ciclurile de învățământ și să ofere informații clare și accesibile familiilor de refugiați. În situațiile în care accesul la sistemul de educație nu poate fi asigurat imediat, UNICEF face apel la furnizarea unor modalități multiple de învățare, în special pentru elevii de gimnaziu.