S-a vorbit mult la jumătatea lunii august, chiar înainte de Ziua Marinei, despre contractul de achiziţie de corvete, anulat prin retragerea ofertei, dar și despre alte contracte aflate în derulare.
Pentru că achizițiile din Armata României se bazează pe un proces etapizat, care se întinde pe o perioadă mare de timp și pentru a rămâne la curent cu evoluția înzestrării, Bogdan Oproiu de la ”Observatorul militar” a realizat interviul cu șeful Direcției Generale pentru Armament, cu generalul locotenent Teodor Incicaș. Interviul integral poate fi găsit pe site-ul presamil.ro.
Teodor Incicaș: Programul de înzestrare nu cuprinde numai achiziția corvetelor. Programul de înzestrare se referă la achiziția corvetelor, la achiziția unei cantități minime de muniții destinate corvetelor și fregatelor, precum și la achiziția a ceea ce noi numim materiale client, ceea ce poate cumpăra doar statul român, sisteme de criptare ș.a.m.d.
Deci, atunci când s-a judecat achiziția corvetelor și eventuale sume suplimentare, s-a judecat la dimensiunea întregului program de înzestare, care era de 1,6 miliarde de euro cu tot cu TVA, repartizat multianual, ceea ce înseamnă el și vizavi de alte programe de înzestrare, ceea ce înseamnă el ca efort bugetar multianual.
Achiziția corvetelor a presupus şi modernizarea fregatelor în offset. Deci, am avut un pachet întreg în ceea ce privește achiziția corvetelor. Sigur că procesul a durat poate prea mult, s-a vorbit de prețuri care nu mai erau de actualitate, dar în același timp ce vă pot spune în numele Ministerului Apărării Naționale și foarte ferm este că nu ministrul Apărării Naționale a prelungit foarte mult acest proces.
Mai mult decât atât, Ministerul Apărării Naționale a fost foarte deschis față de asocierea care a câștigat procedura de achiziție a corvetelor, însă, având în vedere faptul că, probabil din cauza uneia dintre părți, asocierea nu și-a menținut în mod practic oferta, pentru că nu a venit să semneze acordul cadru atunci când noi am cerut, a trebuit să anulăm procedură.
Și aș vrea să mă limitez aici la această procedură, care constituie un trecut oarecum cu anumite traume în Ministerul Apărării şi, de aceea, o să avem grijă ca astfel de demersuri și succesiune de demersuri în procesul de înzestrare, de achiziție ca atare, să nu se mai repete.
Bogdan Oproiu (realizator): Pe de altă parte, am văzut în urma războiului din proximitatea României, că navele, de exemplu, sunt foarte vulnerabile la atacul dronelor, fie ele maritime sau aeriene. Există posibilitatea unei regândiri a strategiei de apărare a țării, va reînvia acest proiect de achiziție al corvetelor, din informații pe care le aveţi?
Teodor Incicaș: Dumneavoastră trebuie să înțelegeți un lucru. În Ministerul Apărării Naționale procesul de înzestrare se desfășoară pe mai multe paliere de fundamentare. În marea majoritate a acestora, decizia stă în mâinile operaționalului, a categoriilor de forțe ale Statului Major al Apărării.
Nu este nimic spectaculos, așa se desfășoară procesul în marea majoritate a armatelor, cu siguranță în toate armatele NATO, pentru că desigur, structurile operaționale sunt cele care își primă nevoia de înzestrare, ne dau cerințelor operaționale pe baza cărora noi fundamentăm și elaborăm cerințele tehnice cu care mergem în achiziţii.
Dacă o structură din cadrul categoriilor de forță ne cere să achiziţionăm un anumit produs și din punct de vedere legal fundamentează nevoia acelui anumit produs, atunci noi, Direcția Generală pentru Armamente care suntem responsabili pentru achiziție, vom achiziționa acel produs.
Dacă acea categorie de forţă sau categoriile de forțe în documentele cu cerințele operaționale se referă la cerinţe care pot fi îndeplinite de mai multe produse noi, Direcția Generală pentru Armamente vom organiza o procedură competitivă, pentru că așa este legislația europeană.
Bogdan Oproiu (realizator): Deci, vorbim cu Forțele Navale pentru a afla ce se va întâmpla…
Teodor Incicaș: Nu, în ceea ce privește procesul de înzestrare al Forțelor Navale, el nu este un proces care acum stă și se uită la ceea ce a întâmplat cu corvetele vizavi de ce vom face. Forțele Navale Române sunt în procesul de achiziționare a sistemului de rachete de coastă, bazat pe racheta NSM.
De asemenea, am transmis părții americane, având în vedere calitățile acestei rachete, cerința noastră de a moderniza navele purtătoare de rachete. De asemenea, mai sunt și alte demersuri care privesc modernizarea Forțelor Navale ale României.
În ceea ce privește achiziție de corvete, bunăoară, vreau să vă spun că Forţele Navale sunt în proiectul PESCO, care se referă la noua corvetă multirol a Europei, proiect care va trebui să fie prezentat undeva prin 2025, urmând ca producția să înceapă în a doua parte a deceniului, probabil chiar spre 2030. Noi avem mai multe contracte de achiziții în curs. O să le amintesc pe cele mai mari. Încep cu contractul de Piranha V.
Am intrat în etapa a doua, adică am semnat al doilea contract subsecvent, rămând ca primele 47 de vehicule să fie livrate în acest an. Al doilea contract subsecvent se referă la 133 de produse, pe când primul contract subsecvent s-a referit la 94, 82 s-au recepţionat, 12 derivate fiind în faza de testare finală, deci în acest an urmează a primi alte 47 de produse de Piranha V, parte a contractului subsecvent numărul doi.
Bogdan Oproiu (realizator): Dar am găsit nişte informaţii în presă cum că aceste 47 de vehicule nu vor intra anul acesta în dotare, ci anul viitor.
Teodor Incicaş: Având în vedere că termenul de livrare este la sfârşitul lui noiembrie, nu vă pot spune acum dacă vor fi produse care vor fi întârziate. Livrarea depinde de producător.
Deocamdată, din datele pe care le avem noi la dispoziție, eu spun că primele 47 din acest contract urmează să ne fie livrate anul acesta. Dacă nu ne vor fi livrate parte din anul acesta, sigur că vom dispune în conformitate cu mecanismele contractului, plata penalităților ș.a.m.d.
Bogdan Oproiu (realizator): Ce alte contracte mai sunt?
Teodor Incicaş: Da, sigur avem în clipa de față sistemele de avioane fără pilot. De asemenea, anul acesta a însemnat pentru celălalt sistem de avioane fără pilot, cel pe care noi îl numim de tip tactic-operativ, cu firma Elbit din Israel primul contract subsecvent și ne referim la o aeronavă de tip watchkeeper, care este livrată şi armatei britanice.
După aceea vorbim de continuarea programului de înzestrare cu platforme de transport multifuncționale.
Până în prezent au fost livrate un număr de 862 de vehicule de diverse tipuri de către firma Iveco, cu integrare și fabricarea în România. De asemenea, referitor la vehiculele de transport ne referim nu numai la platforme transport ca atare, și ne referim și la remorci pe care le achiziționăm de la Uzina Mecanică Mediaș.
Un alt program care a fost destul dezbătut, și anume programul de avioane F-16, avioane multiroll. Urmează să avem primele livrări din Norvegia până la sfârșitul acestui an.