Registru unic al deciziilor fiscale transfrontaliere
Publicat de Andrei Cretoiu, 12 ianuarie 2017, 11:30
Începând cu 1 ianuarie 2017, statele membre au obligația de a face schimb automat de informații cu privire la toate noile decizii fiscale transfrontaliere pe care le eliberează. Acest lucru se va realiza prin intermediul unui depozit central, accesibil tuturor țărilor din UE.
Comisarul Pierre Moscovici: „Odata cu schimbul automat de informatii, toate statele membre vor trebui sa furnizeze detalii celorlalte state membre privind toate deciziile fiscale transfrontaliere, asta in mod sistematic .
Lucrurile vor fi cat se poate de simple, totul are loc automat. De asemenea informatiile care trebuie sa faca obiectul acestui schimb vor fi predefinite si vor fi suficiente pentru a permite unui stat sa evalueze daca aceasta decizie fiscala este relevanta si va fi destul de simplu de a evita povara administrativa prea mare. Daca dupa acest schimb de informatii initial, un stat membru considera ca are nevoie de mai multe informatii le poate cere si ca urmare, guvernele vor fi mai constiente de propriile venituri si vor fi mai in masura sa reactioneze”
La fiecare șase luni, autoritățile fiscale naționale vor trimite către depozitul central un raport care include lista tuturor deciziilor fiscale transfrontaliere pe care le-au emis. Alte state membre vor fi apoi în măsură să verifice respectivele liste și să solicite statului membru emitent informații mai detaliate în legătură cu o anumită decizie. Acest prim schimb ar trebui să aibă loc până la data de 1 septembrie 2017 cel târziu.
Directiva prevede crearea unui registru central securizat de stocare a informațiilor schimbate. Registrul va fi disponibil pentru toate statele membre. Acesta va fi, de asemenea, pus la dispoziția Comisiei Europene, dar numai în măsura în care este necesar pentru a monitoriza aplicarea corectă a noilor norme de către statele membre.
În momentul în care informațiile sunt introduse în baza de date, acestea vor fi disponibile pentru consultare . Statele membre care primesc informațiile vor avea, de asemenea, posibilitatea de a solicita informații suplimentare.
Registrul ar trebui să devină operațional până la 1 ianuarie 2018 și, până la data respectivă, statele membre vor face schimb de informații prin intermediul unei rețele securizate .
Introducerea schimbului obligatoriu si automat de informații predefinite referitoare la deciziile fiscale în avans ar trebui, , să ducă la creșterea eficienței colectării veniturilor în statele membre, sa reduca evaziunea fiscala ,sa creasca transparenta in practicile de impozitare transfrontaliera, sa ofere posibilitati ptr statele membre de a detecta eventualele abuzuri din partea intreprinderilor,lsa asigure conditii de concurenta echitabile ptr intreprinderi.