Modernizarea învățământului superior în Europa
Publicat de Andrei Cretoiu, 2 iunie 2014, 11:00 / actualizat: 3 iunie 2014, 12:23
Un recent raport intitulat „Modernizarea învățământului superior în Europa: acces, păstrarea în structura de învățământ și capacitatea de inserție profesională” relevă faptul că prea puține țări folosesc informaţiile pe care le colectează privind învățământul superior pentru a-și îmbunătăți universitățile și oportunitățile pe care le oferă studenților. Raportul, intitulat, pe scurt, Eurydice, examinează politicile și aspectele practice ale experienței studenților în trei etape. Una presupune cunoașterea ofertei privind învățământul superior, a cerințelor pentru a fi admis și a procedurii de admitere. Alta se referă la procesul de parcurgere a programei de studiu, iar a treia la tranziția de la învățământul superior la piața muncii.
„Învăţământul superior trebuie să facă mai mult pentru a remedia punctele slabe: de exemplu, dorim să încurajăm o mai mare diversitate a populaţiei de studenţi. Trebuie să ne îndreptăm spre o utilizare mai proactivă a datelor și a feedback-ului primit pentru a alimenta procesul de luare a deciziilor”
a declarat dna Androulla Vassiliou, comisar pentru educaţie, cultură, multilingvism și tineret care a adăugat:
Prognozele făcute ne arată că pînă în 2020, 35 % din locurile de muncă din Uniunea Europeană vor fi pentru persoanele cu înaltă calificare. Dar numai 26 % din totalul forţei de muncă este la un nivel înalt de educaţie. Statele membre ale Uniunii Europene au căzut de acord asupra unei ţinte ca 40% din tinerii cu vîrsta cuprinsă între 30 – 35 de ani să beneficieze de un nivel superior de educaţie sau echivalentul.Obiectivul urmărit este acela de a creşte şanselede angajare ale acestor tineri într-o piaţă a muncii tot mai competitivă şi pentru a ajuta la construirea proiectului pe termen lung al Uniunii Europene. Fiecare ţară şi-a fixat propria ţintă de atins în concordanţă cu circumnstanţele specifice. Mai mult decît atît, în unele ţări, nu este vorba doar de a creşte numărul celor înscrişi. Reducerea numărului celor care renunţă pe parcursul anului universitar şi ajutorarea studenţilor să-şi încheie studiile cu success sînt, de asmenea, provocări serioase.
O decizie a Univ. de Vest Timişoara pare a deschide noi orizonturi. Studenţii acestui an universitar sînt prima generaţie care, din anul universitar următor vor beneficia de un sistem de ,,discipline complementare opţionale” care urmăresc și formarea unor competențe transversale, respectiv discipline din alt domeniu de studii decât cel pe care îl urmează. Prof. dr. Marilen Pirtea, rectorul Univ. de Vest Tm.:
Cu siguranţă, de fapt, nu există o corelare în termeni reali şi plapabili între oferta educaţională pe diferite domenii, specializă şi oferta de locuri de m uncă sau solicitări de pe piaţa muncii. De aceea noi privim piaţa muncii ca o piaţă globală , o piaţă a Uniunii Europene în care dinamica mutaţiilor este una extreme de accelerată şi de aceea noi ne dorim ca studenţii Universităţii de Vest Timişoara să fie foarte bine pregătiţi şi adaptaţi la taote aceste mutaţii de pe piaţa muncii.
Raportul Modernizarea învățământului superior în Europa: acces, păstrarea în structura de învățământ și capacitatea de inserție profesională, pe scurt, “Raportul Eurydice”,furnizează descrieri ale sistemelor naționale de educație, studii comparative dedicate unor teme specifice, indicatori și statistici. Publicațiile sunt disponibile gratuit pe site-ul de internet al Eurydice sau în versiune tipărită, la cerere.