O nouă directivă a Comsiiei Europene, recent intrată în vigoare, conferă mai multe drepturi consumatorilor din Uniunea Europeană
Publicat de Andrei Cretoiu, 18 iunie 2014, 10:05
„E dreptul tău! Acționează!” Acesta este sloganul care se pare că se bucură de tot mai mulţi simpatizanţi în România. Tendinţa este certificată de rezultatele ultimului sondaj Eurobarometru privind drepturile consumatorilor din România.
Cert este că pentru a putea beneficia pe deplin de avantajele legislației privind drepturile consumatorilor, cetățenii trebuie să își cunoască drepturile și să le exercite în viața lor de zi cu zi. Sosit în România cu acest mesaj, comisarul european pentru protecția consumatorilor, Neven Mimica, ne spune că Directiva pentru drepturile consumatorilor oferă un nou set nou de reglementări care au intrat în vigoare la sfîrşitul săptămînii trecute. Din cele 10 noi drepturi, comisarul Mimica ne atrage atenţia asupra cîtorva începînd cu dreptul cumpărătorului de a renunţa, de a se răzgîndi în achiziţionarea unui produs on line de oriunde în U.E.
Aveţi dreptul să returnaţi un produs cumpărat on line şi să primiţi banii înapoi în maximum 14 zile din momentul în care l-aţi primit. Va trebui să achitaţi numai costul transportului în cazul în care acest lucru v-a fost comunicat de către vînzător. Altfel, dacă acest detaliu nu a fost specificat, nu trebuie să plătiţi nici transportul.
În privinţa plăţilor on line, cu cardul, noile reglementări interzic supra-costurile. Vor fi interzise şi vor dispărea din programele electronice şi căsuţele ”cîmp obligatoriu de bifat” pentru servicii conexe cum se întîmpla, de exemplu, în cazul achiziţionării on line a biletelor pentru călătoriile cu avionul. De asemeni, Directiva scoate în afara legii orice tentativă de a ataşa costuri ascunse unui produs, orice fel cost „capcană” pentru cumpărăturile on line.
Prezent la Bucureşti, comisarul european pentru protecția consumatorilor, Neven Mimica constată:
Autoritatea Naţională pentru protecţia Consumatorilor din România se conformează şi implementează aceste noi reglementări. Uniunea Europeană susţine această activitate punînd la dispoziţia publicului materiale orientative, o informare – rezumat despre drepturile consumatorilor. Ne dorim să conlucrăm cu mediul de afaceri din România pentru că indiferent că sînt companii mici şi mijlocii sau firme mari. Şi ei trebuie să cunoască drepturile consumatorilor. Ei trebuie să respecte drepturile consumatorilor şi trebuie să poată avea certitudinea că şi alţi parteneri respectă aceste reguli. Sînt convins că acele companii care au o viziune orientată spre consumator au un avantaj în mediul concurenţial şi că aceasta este cheia unei dezvoltări economice în viitor.
Vizita comisarului european pentru protecția consumatorilor în România se înscrie în
cadrul unei serii de misiuni dedicată consumatorilor în statele membre în care există un potențial ridicat de consolidare a culturii consumatorilor