Programul european de încurajare a consumului de fructe în şcoli va continua şi în anul şcolar 2014-2015
Publicat de Gabriela Moise, 25 iunie 2014, 11:29
Programul european de încurajare a consumului de fructe în şcoli va continua şi în anul şcolar 2014-2015 şi va beneficia de un buget mai mare faţă de anii trecuţi.
Comisarul european pentru agricultură, Dacian Cioloş explică:
Pentru fructe şi legume, fondurile vor creşte de la 90 de milioane euro pe an la 150 milioane de euro. Unul dintre cele mai importante obiective ale schemei „Fructe în şcoli” este consolidarea aspectului educaţional, deci nu numai distribuirea de fructe şi legume, ci şi încurajarea obiceiurilor alimentare sănătoase ale copiilor , care vor dura toată viaţa. Se urmăreşte deasemenea creşterea consumului de fructe şi legume, conştientizarea legăturii dintre alimentaţie, agricultură şi activitatea agricolă.
Comisia Europeană încearcă prin acest program să combată obezitatea. În 2010, Organizaţia Mondială a Sănătăţii estima că aproximativ 1 din 3 copii cu vârsta între 6 şi 9 din Uniunea Europeană sunt supraponderali sau obezi. Această tendinţă este în creştere, estimările pentru 2008 au fost 1 la 4.
Principalii beneficiari ai programului european de încurajare a consumului de fructe în şcoli vor fi Italia, care va primi 29,2 milioane de euro, urmată de Germania – 22,8 milioane de euro, Polonia – 20,5 milioane de euro, Franţa – 15 milioane de euro şi Spania – 10,7 milioane de euro. România va beneficia de 6,8 milioane de euro.
În anul şcolar 2012/2013, 8,6 milioane de copii au primit fructe şi legume la şcoală. Aceasta a fost o creştere de 6% faţă de anul anterior. 24 de state în afară de Finlanda, Suedia şi Marea Britanie participă la programul de distribuţie a fructelor în şcoli, lansat în 2009. De atunci, în majoritatea ţărilor s-a constatat o creştere a consumului de fructe şi legume.
Fructele diferă de la un stat membru la altul. În România, preşcolarii şi elevii din clasele I-VIII primesc mere, dar nu tot timpul anului şcolar ci doar 85 de zile. În anul şcolar 2012/2013, ţara noastră a absorbit doar 14,3% din cele aproape 10 milioane de euro puse la dispoziţie de Uniunea Europeană.
O altă problemă este că 15% din mere sunt importate. De asemenea, distribuirea fructelor în şcoli se face cu întârziere din cauza birocraţiei, iar licitaţiile se desfăşoară cu dificultate.
În România, în cadrul programului sunt prevăzute şi vizite la ferme şi staţiuni de cercetare pomicolă, la expoziţii şi târguri de profil. Au loc şi concursuri tematice cu premii care să contribuie la dezvoltarea interesului elevilor faţă de grădinărit şi pomicultură. Autorităţile sunt obligate să implementeze cel puţin una dintre măsurile adiacente recreativ-educative.