Bogdan Dinu (reporter): Domnule contraamiral de flotilă, bine am ajuns în frumoasa dumneavoastră instituție!
Alecu Toma: Bine ați venit!
Bogdan Dinu (reporter): Vreau să vă întreb, de la început, care ar fi legătura de continuitate între fosta Școală Navală „Mircea”, se afla în cu totul altă parte a orașului, și actuala Academie Navală „Mircea cel Bătrân”?
Alecu Toma: Actuala Academia Navală „Mircea cel Bătrân” este continuatoare a tradițiilor şcolii românești de marină, înființată la început, în anul 1872, la Galați.
Instituția noastră sărbătorește anul acesta 152 de ani de vechime și tradiție în formarea ofițerilor de marină. Întotdeauna această instituție a avut ca misiune principală nu doar formarea pentru Ministerul Apărării Naționale a ofițerilor de marină, ci și formarea ofițerilor pentru marina comercială. Iată, deci, Academia Navală „Mircea cel Bătrân” își continuă tradiția de peste 152 de ani.
Bogdan Dinu (reporter): Așadar, ofițeri de marină, la mare și la fluviu, ne aflăm aici, în simulatorul de navigație fluvială, pe fundal rulează Dunărea noastră. Domnule amiral, cum atrageți studenții în anul de grație 2024?
Alecu Toma: În primul rând, Academia Navală „Mircea cel Bătrân” este singura instituție de învățământ superior care formează ofițeri de marină pentru industria de apărare, pentru forțele navale, pentru poliția de frontieră, dar și pentru mediul economic, industria maritimă. De asemenea, ceea ce este specific Academiei Navale „Mircea cel Bătrân” este faptul că formează în același timp studenți militari, dar și studenți civili. Nu este o misiune foarte ușoară pentru a îmbina cele două secții, secția militară și secția civilă, dar tradiția noastră ne ajută să avem performanțe și să continuăm în acest trend ascendent.
Bogdan Dinu (reporter): Știu că aici, la Academia Navală „Mircea cel Bătrân”, există un program care este singular, unic în rândul celorlalte academii ale categoriilor de forțe, și anume, un program de studii exclusiv în limba engleză.
Alecu Toma: În urmă cu doi ani, la solicitarea Forțelor Navale Române, noi am acreditat la Ministerul Educației un program de studii exclusiv în limba engleză, care se adresează în principal secției militare.
Bogdan Dinu (reporter): Sunteți pe primul loc la atragerea fondurilor europene – da, există fonduri europene și în rândul instituțiilor militare – și, de asemenea, în cadrul programului Erasmus – Erasmus civili și Erasmus militar, atât studenții români care pleacă în străinătate, cât și studenți de la celelalte academii din Europa, în principal.
Alecu Toma: Noi am reușit anul acesta să avem un buget de aproape 1.000.000 euro pe programul Erasmus+. Aici includem și EMILYO – este vorba de Erasmusul militar, program prin care noi reușim să trimitem la studii în străinătate un număr destul de mare de studenți militari, dar și studenți civili. Și aici vorbesc de aproximativ 70-80 de studenți pe semestru și pentru burse de practică pentru studenții civili, un număr care se apropie de 150 pe an.
Bogdan Dinu (reporter): Vă întreb direct, mai este căutată Academia Navală „Mircea cel Bătrân”? Într-un sens mai larg, vorbim despre profesia militară, despre ofițeri, de orice fel ar fi ei, având în vedere conflictul din Ucraina, de lângă noi, de aici, mai este atractivă pentru cei care vor să devină ofițeri de marină, care este o profesie vocațională, trebuie să spunem, și cu carismă chiar, în cazul comandanților de navă, dar și pentru ofițerii civili, mă gândesc, iată, la navele comerciale care navigă aici, în Marea Neagră, unde pericolul de mine este omniprezent?
Alecu Toma: Avem concurență. Se înscriu studenți la Academia Navală „Mircea cel Bătrân”. Vă mărturisesc faptul că unul dintre obiectivele noastre nu este doar să ne ocupăm locurile, ci să aducem resursă umană de calitate. În ultimii ani această calitate a studenților noștri este una din ce în ce mai bună. Noi ce oferim în plus, oferim un brand de instituție, pentru că absolvenții noștri, fie că vorbim de cei de la marina militară sau de la secția civilă, ei își găsesc un loc de muncă după terminarea celor 4 ani de studii, într-o proporție covârșitoare. Pentru secția militară este clar sută la sută, dar pentru cei care termină în domeniul marinei comerciale undeva spre 90% angajabilitate în industria maritimă, ceea ce este o cifră frumoasă, care spune totul despre brandul Academia Navală „Mircea cel Bătrân”.
Bogdan Dinu (reporter): Ați amintit dumneavoastră de brand. Haideți să vorbim și despre brandul național Nava Şcoală „Mircea” și practica marinărească. Spunem din nou, armatorul navei este Academia Navală „Mircea cel Bătrân”. Adică, cineva trebuie să aibă grijă și să întrețină această bijuterie națională.
Alecu Toma: Este o navă la care noi ținem. Noi suntem cei care ne asigurăm că activitățile la bordul acestei nave se desfășoară în condiții foarte bune. Este o navă care a primit cu doi ani în urmă un titlu onorant de ambasador, atât ambasador onorific, dar și Ambasador al României sustenabile. Este o navă care aparține tuturor românilor. Nu toate statele își permit să întrețină o asemenea navă, pentru că înseamnă resurse importante pentru susținerea unei asemenea nave. Noi utilizăm Nava-școală „Mircea” pentru practica studenților noștri. În principiu, practica este organizată începând din anul întâi pentru secția militară la stațiunea de pregătire marinărească, unde studenții noștri descoperă primele taine ale marinăriei, învață să folosească o barcă, să confecționeze un nod, învață termenii marinărești, după care în anul doi execută un stagiu de practică, internațional de cele mai multe ori. Au fost puține situațiile când nava nu a fost în măsură să execute un marș internațional de instrucție. În anul trei studenții noștri execută practică la navele militare în flotă, iar în anul patru ajung la nave în funcțiile de ofițer. Pentru secția civilă noi asigurăm practica pentru primul an de studii, după care ei se îndreaptă către companiile de shipping, unde își desfășoară practica pe navele comerciale.
Bogdan Dinu (reporter): Anul ăsta Nava Şcoală „Mircea” pleacă într-un nou voiaj, nici nu mai știu exact al câtelea, al 43-a lea, îmi confirmaţi dvs.?
Alecu Toma: Al 43-lea voiaj de instrucție începe pe data de 26. Este prima zi în care nava pleacă din Portul Constanța, unde îi invităm pe toți cei care au o legătură cu această navă și își doresc să vadă acest moment. Pleacă într-un marș de instrucție în Marea Mediterană. Este un marș obișnuit pentru noi, un marș de 43 de zile unde vizitează porturi din cele mai importante state cu care România are parteneriate: Turcia, Grecia, Italia, Franța, după care se întoarce, numai bine, înainte de Ziua Marinei, pentru că, așa cum ne-am obișnuit, populația nu poate lipsi de la sărbările organizate cu ocazia Zilei Marine Române.
Bogdan Dinu (reporter): Peste numai 2 ani, nu, 2026, dacă nu mă înșel, va participa – ei, iată lovitura aici – la marcarea a 250 de ani de la dobândirea independenței Statelor Unite ale Americii, în 2026 împlinesc 50 de ani de când Nava Şoală „Mircea” a efectuat prima traversadă, se întâmpla în 1976.
Alecu Toma: Știți că în armată pregătirea începe cu mult timp înainte de momentul desfășurării unei activități. Este adevărat că am primit o invitație din partea Statelor Unite pentru a participa la această regată pe care o organizează cu ocazia împliniri a celor 250 de ani de la Declarația de Independență, motiv pentru care noi am început planificarea, anul viitor urmează, în aceste condiții, să începem o activitate serioasă de pregătire a navei din punct de vedere tehnic în primul rând, motiv pentru care marșul de instrucție de anul viitor va fi unul scurt, astfel încât să reușim ca în 2026 să participăm la traversadă. Ar urma să fie a 4-a traversadă a acestei nave-simbol a marinei și a României.
Bogdan Dinu (reporter): Să știți, vă spun un secret, Nava Școală „Mircea” are și calitatea acesta de a intimida ambasadorii veritabili care îi calcă bordul. Fantastic ceea ce se întâmplă! Și apropo de absolvenți Academiei Navale, uite, fac legătura tot cu Nava Școală „Mircea”, am întâlnit pe mările și oceanele lumii foarte mulți absolvenți ai Academiei Navale „Mircea cel Bătrân”, la rândul lor erau comandanți pe diferite nave, treceau prin boardurile noastre, ne contactau, ne salutau, le simțeam nostalgia și mândria la vederea velierului și amintirea academiei pe care au absolvit-o unii cu 30 de ani în urmă poate.
Alecu Toma: Sunt foarte mulți dintre absolvenții noștri care atunci când ajungem cu Nava Scoală „Mircea” în porturile de escală vin, ne vizitează, ne invită să mergem să vedem navele unde ei își desfășoară activitatea. Sunt mândri că sunt absolvenții noștri. Noi suntem mândri că ei sunt absolvenții noștri, pentru că fie ei absolvenți la secția militară sau secția civilă, sunt absolvenții Academiei Navale „Mircea cel Bătrân”, un brand în domeniu. Şi nu doar la nivel național, ci și la nivel internațional suntem recunoscuți ca fiind o instituție serioasă, o instituție care este pe un trend ascendent și care își dorește să devină cu fiecare zi mai bună.
Bogdan Dinu (reporter): Ştiu că de câțiva ani se desfășoară o campanie de modernizare, de reparații la Academia Navală, s-au inaugurat extrem, extrem de multe laboratoare, bazinul de înot se află în reparații și modernizare și va fi cred că cel mai modern din Constanța, cu excepția poate celui al centrului de scafandri, de aici, de lângă noi. Haideți să detaliem puțin, să vedem ce oferiți totuși candidatului care vă calcă pragul cu ocazia Zilele porților deschise, că tot au fost săptămâna trecută.
Alecu Toma: Noi în ultimii ani am început într-adevăr o campanie de modernizare destul de agresivă în sensul bun al cuvântului. Este foarte adevărat am avut susținerea Statului Major al Forțelor Navale și a Ministerului Apărării și a Statului Major General pentru a ne moderniza. Am achiziționat un număr impresionant de laboratoare. în 3 ani cred că undeva spre 25-26 de laboratoare. Noi chiar aici ne aflăm într-un laborator care a fost inaugurat nu cu foarte mult timp în urmă, este vorba despre un simulator de navigație fluvială, specific pentru navigația la fluviu. Noi mai deținem, așa cum ați prezentat și dumneavoastră anterior, un simulator integrat de navigație, care este unul din simulatoarele cele mai complexe din zona aceasta a Europei. Deținem, de asemenea, simulatoare tactice, laboratoare din domeniile de specializare industrie maritimă, marină militară, cu toate domeniile: inginerie electrică, electromecanică, navigație. Noi continuăm acest proces de modernizare. La momentul de față cred că, cu o singură excepție, clădirile, doar dacă vorbim la nivel de logistică, clădirile toate au fost afectate în sensul bun de către reparații mai mici sau mari dimensiuni sau chiar reparații capitale. Am bătut toată Europa, am fost și către vest, am fost și către est, pot să spun că nu doar noi, cei care trudim în această instituție și trebuie să fim mândri, dar nu numai noi, vă pot spune cu siguranță că ne aflăm acolo sus. Suntem foarte bine, nu ne este absolut deloc rușine să prezentăm această instituție ca fiind o instituție de top. Și nu doar cei care ne-au vizitat din străinătate pe noi au remarcat acest aspect, ci și foarte mulți reprezentanți din învățământul superior românesc tehnic, au venit și ne-au vizitat fie cu ocazia acreditărilor, fie cu tot felul de activități comune, fie de cercetare, fie de învățământ, și au remarcat nivelul bun pe care instituția noastră îl atinge astăzi.