Finanţarea prin taxă a radioului şi televiziunii publice corespunde rolului fundamental al acestor servicii de a promova educaţia şi cultura şi de a informa corect. Secretarul general al Uniunii de Radio şi Televiziune Asia-Pacific, Javad Motaghi, pledează pentru menţinerea acestui mecanism, subliniind că schimbarea lui nu poate decât să afecteze independenţa şi imparţialitatea audiovizualului public.
Javad Motaghi: „Serviciile publice de radio şi televiziune au un rol bine definit în orice societate, acela de a promova educaţia, cultura şi de a informa. Radioul public, televiziunea publică sunt menite să servească întreaga populaţie, să se dedice moştenirii naţionale, interesului naţional. Audiovizualul public trebuie să fie finanţat, condus, controlat direct de către public, pentru a-l putea servi mai bine”.
Conferinţa Media 2020, primul eveniment de acest fel organizat de Societatea Română de Radiodifuziune în parteneriat cu Uniunea Audiovizualului din zona Asia-Pacific, ABU a inceput.
Până în 2020, audiovizualul va fi supus unor transformări substanţiale, cum ar fi reacţia audienţei de pe diversele platforme media comerciale faţă de platformele audiovizuale.
Consumul de conţinut radio şi TV pe telefoanele mobile, internet şi platformele hibrid vor continua să devină o provocare pentru ingeniozitatea radiodifuzorilor şi creatorilor de conţinut în vederea menţinerii avantajului pe piaţă şi pentru păstrarea audienţei.
Interviu cu preşedintele director general al SRR, Ovidiu Miculescu.
L-am invitat alături de noi la „Apel matinal” pe preşedintele Societăţii Române de Radiodifuziune, domnul Ovidiu Miculescu, co-organizator al evenimentului. Bună dimineaţa, bine aţi venit.
Ovidiu Miculescu: Bună dimineaţa.
Realizator: Ce oferă această premieră media 2020 profesioniştilor din industria media?
Ovidiu Miculescu: În primul rând, aş dori să menţionez faptul că acest tip de întâlnire se petrece pentru prima dată, este o premieră aş spune internaţională majoră pentru ca, pentru prima oară, audiovizualul din Asia-Pacific se întâlneşte cu audiovizualul din Europa. Acest lucru până acum nu s-a mai întâmplat. În al doilea rând, este pentru prima dată când Asia Pacific Broadcasting Union, ABU, în cei 52 de ani de existenţă, iese din teritoriul său, care cuprinde mai mult de jumătate de glob, posturile membre ale ABU, în număr de peste 300, generează zilnic o audienţă de aproape 4 miliarde de ascultători şi telespectatori. În al treilea rând, faptul că această conferinţă privind viitorul mediei se desfăsoară în România este rezultatul prezenţei Radio România în interiorul ABU ca un membru şi partener extremde activ, extrem de serios, extrem de constructiv. Acest ABU, cea mai puternică organizaţie de media din lume, nu face lucruri gratuite şi nu generază evenimente sau intră în paterneriate cu, ştiu eu, entităţi de nota mai puţin de 10, dacă pot să mă exprim aşa. Inclusiv Uniunea Europeană de Radio şi Televiziune. ABU are în sloganul său „the future is hibrid”, deci viitorul mediei este hibridul, platforma comună.
Realizator: Ce înseamnă mai exact această platformă comună?
Ovidiu Miculescu: Înseamnă că deja nu mai e viitor, e prezent. Vor exista şi există deja situaţii multe în care pe un singur device vor veni imagine, voce, muzică şi date. În maşină, de exemplu, radioul dispare ca şi funcţie în momentul acesta. În Europa aproape jumătate dintre maşinile care se produc nu mai au radio şi funcţia radioului este preluată, de exemplu, de către device-ul care se cheamă GPS. Una dintre opţiuni va fi radio. Chestiunea extrem de importantă pe care trebuie s-o înţelegem este că toate aceste condiţii de transmitere şi de audienţă din partea publicului s-au schimbat dramatic. Ştiţi că Norvegia renunţă la transmisia FM cu totul, ştiţi că transmisia digitală în toată Europa face paşi mari, inclusiv ţări foste comuniste sunt într-un proces avansat de digitalizare. În acelaşi timp, mediul prin care se transmite semnalul radio este cel al anilor pe care îi trăim. Semnalul radio, deci conţinutul, care este foarte important, vine pe telefon, vine pe tabletă, vine pe aplicaţii, vine pe orice mediu pe care oamenii îl folosesc. Obişnuinţa de a asculta radioul pe frigider în bucătărie dispare sau în multe locuri a dispărut cu totul. Este extrem de important să ne adaptăm foarte repede acestei provocări care, repet, nu mai este viitor, este prezent deja, pentru că altfel lucrurile nu vor arăta bine pentru radio.
Realizator: Şi atunci vă întreb: radioul va conţine şi imagini pe viitor, pentru a fi atractiv?
Ovidiu Miculescu: Absolut, absolut. Sigur că da. Iar, dacă audienţa va fi pe aplicaţii de telefoane mobile, acolo va trebui să mergem. Trebuie să ieşim în calea consumatorului, nu să-l mai aşteptăm la noi acasă, poate vine, poate nu vine. Or, acestea sunt provocări pe care atât Asia, cât şi Europa le au, pentru că industria este una singură, oriunde s-ar întâmpla ea.
Realizator: Revenim puţin la Conferinţa Media 2020. Aţi spus că este pentru prima dată când ABU iese din bazinul său şi ajunge în Europa, ajunge în România. Şi atunci vă întreb: ce înseamnă în principal pentru Radio România această conferinţă, organizată de către Radio România, în parteneriat cu ABU?
Ovidiu Miculescu: Înseamnă, dacă vreţi, intrarea Radio România în liga mare, în acea parte din lume extrem de dezvoltată economic. Ştim că banii lumii în ultimii ani sunt acolo, inclusiv marile companii europene investesc acolo. Este o recunoaştere a faptului că livrăm lucruri serioase, avem audienţă, suntem stabili financiar, generăm evenimente şi proiecte culturale de foarte bună calitate, unul dintre ele, sigur, şi a fost important, turneul de anul trecut de la Kuala Lumpur al Orchestrei Naţionale Radio/schelaru/ şi alte acţiuni pe care le facem, de exemplu acum am propus ABU crearea unei platforme de schimburi muzicale pe care Radio România o pilotează, deci vin aici pentru că suntem un partener de încredere şi pe care ei îl consideră de viitor.
Realizator: Domnule preşedinte, cine participă la evenimentul organizat de postul public de radio?
Ovidiu Miculescu: Sunt oameni care vin de pe patru continente, din Europa, din Asia, din America, din Australia, sunt şefi de media, atât publice, cât şi private, sunt universitari care predau media în lume, sunt oameni cu o expertiză şi cu o experienţă extraordinară, sunt oameni care au cuvânt de spus, oameni care reprezintă organizaţii puternice. Vă dau, ştiu eu, doar exemplul Graham Alice, care este directorul de radio al BBC şi preşedintele Comisiei Radio în cadrul European Broadcasting Union, sunt preşedinţi de radiouri publice, vorbesc de preşedintele din Ungaria, preşedintele serviciului public din Arabia Saudită, directorul general al celui mai mare post de radio din Chicago şi zonă, sunt oameni extrem de importanţi şi influenţi din Germania, din Olanda, din Japonia, Coreea de Sud, deci sunt oameni care au ceva de spus şi care sunt extrem de conştienţi că provocarea este aceeaşi pentru toţi, soluţia trebuie găsită pentru că asaltul asupra radioului şi televiziunii practicat de către corporaţiile globale gen Facebook, Twitter, Google şi alţii… ştim foarte bine că Youtube-ul a atacat furibund şi a învins la nivel global industria de televiziune din întreaga lume, deci toţi suntem conştienţi că trebuie să reacţionăm şi să ne păstrăm calea, în beneficiul ascultătorilor şi telespectatorilor noştri.
Realizator: Iar pe final, Radio România este pregătit să treacă la radioul viitorului, în acest moment?
Ovidiu Miculescu: Avem încă o problemă mare de mentalitate, a noastră, nu a publicului. Publicul ne dă semnale că ne aşteaptă şi pe alte suporturi. Lucrăml a corecţiile pe care trebuie să le facem în interior, suntem obligaţi să înţelegem că lumea se schimbă cu o viteză foarte mare şi neadaptarea la prezent înseamnă pierderi pe toate capitolele. Dar sunt optimist şi sunt convins că şi colegii mei din Radio România înţeleg că nu avem decât o singură cale: digitalul, online-ul, dezvoltarea permanentă a conţinutului, pentru că acestea sunt lucrurile care în foarte scurt timp vor face diferenţa capitală între a fi şi a nu fi.
Realizator: Domnule preşedinte, mulţumesc pentru prezenţa dvs la „Matinal”.
Ovidiu Miculescu: Vă mulţumesc şi eu.
Discursuri la deschiderea conferintei: Presedintele Director General al Societatii Romane de Radiodifuziune, Ovidiu Miculescu, Ministrul de externe,...
Radio România găzduieşte la Bucureşti conferinţa Media 2020 organizată împreună cu cea mai mare uniune a radiodifuzorilor din Asia, Uniunea Asiatică a Audiovizualului.
Participă mari jucători din industria media, experţi, preşedinţi de medii publice, prezentatori de platforme digitale, personalităţi mass media din Uniunea Audiovizualului din Europa şi din zona Asia-Pacific.
Câteva elemente despre evenimentul care începe marți, aşa cum reiese din interviurile realizate de Simina Botar şi Alin Şerbănescu cu doi dintre organizatori.
Observaţi că în timp ce perspectiva planurilor de care vorbim în mod curent este 2030, 2050 deja, în media discutăm de orizontul 2020.
Viteza cu care se schimbă peisajul în mass media, mai ales în audiovizual este atât de mare încât este greu să vezi clar pe o perspectivă mai îndepărtată.
La Bucureşti se va vorbi cum ne vom putea auzi mai uşor marți, ce posibilităţi şi servicii noi, utile şi interesante vom putea oferi.
Cine sunt organizatorii conferinţei Media 2020- ne spune secretarul general al Uniunii Audiovizualului din Asia-Pacific dr. Javad Mottaghi:
Javad Mottaghi: Lumea este ca o sat global, nu trebuie să te concentrezi numai pe probleem locale, trebuie să acţionezi local, dar să gândeşti global. Asta ne-a adus aici, în România. Media 2020 este o platformă care a reunit broadcasterii din Asia-Pacific şi Europa şi alte continente pentru a gândi global şi a acţiona local. Uniunea Audiovizualului Asiatic este cea mai mare uniune a radiodifuzorilor din lume. Avem 276 de membri în 68 de ţări, avem o audienţă de 4,2 miliarde de oameni în întreaga lume. Noi credem în diversitate, noi resimţim diversitatea în multiple forme: diversitatea în populaţie, în cultură, în dimensiune, religie, economie, politică, în toate aspectele vieţii. Dar noi nu vedem diversitatea ca o ameninţare, o vedem ca pe o oportunitate.
Reporter: Este pentru prima oară când reprezentanţii de vârf ai Uniunii Audiovizualului din Asia şi Pacific co-organizează o reuniune în afara continetului asiatic şi au ales România, Bucureştiul.
Javad Mottaghi: RADIO ROMÂNIA a realizat un rol foarte important ca punte care face legătura între Vest şi Est. Cu tipul de cultură pe care-l simt aici, cu tipul de ospitalitate şi de cultură socială pe care o văd în România – şi sunt familiar cu cultura României, România este o oportunitate foarte bună, este o foarte bună platformă pentru a crea puntea necesară pentru depăşirea diferenţelor dintre Vest şi Est, şi este ceea ce a reuşit România. Să dau un exemplu. Acum 2 ani, când RADIO ROMÂNIA a devenit membru al Asociaţiei Audiovizualului din Asia-Pacific, prea puţini ştiau ce este RADIO ROMÂNIA, ce faceţi voi şi ce tip de activităţi oferiţi publicului. Într-o perioadă scurtă de numai 2 ani, datorită implicării în câteva activităţi în Asia, RADIO ROMÂNIA a devenit o fereastră prin care România este văzută de diferite ţări. Anul trecut orchestra dvs simfonică a avut două concerte în Malaezia, cu ocazia Forumului Mondial al Copilului, pentru un auditoriu de 20-30 de milioane de ascultători. Ce oportunitate mai bună poate fi pentru ca România sa fie văzuta de pe cealaltă parte a globului? Aceasta este însă şi o fereastră de oportunitate pentru ca publicul de afară să-şi împărtăşească experienţa cu publicul român prin intermediul RADIO ROMÂNIA. RADIO ROMÂNIA este gazda evenimentului de mâine şi poimâine.
Asia va fi un teren extrem de important în care România trebuie să fie prezentă
Despre cât de utile vor fi rezultatele dialogului de două zile din Bucureşti pentru ascultătorii RADIO ROMÂNIA şi depre rolul pe care RADIO ROMÂNIA îl joacă în relaţia cu Uniunea Audiovizualului din Asia-Pacific am vorbit cu preşedintele director general al RADIO ROMÂNIA, Ovidiu Miculescu:
Ovidiu Miculescu: În primul rând, Asia-Pacific Broadcasting Union este cea mai mare şi cea mai puternică organizaţie de media din lume. Prezenţa noastră acolo reprezintă mai mult decât RADIO ROMÂNIA, reprezintă România. Or, acesta este un lucru extrem de important. Expunerea pe care România o are în această extrem de puternică şi de serioasă organizaţie aduce numele României în atenţia câtorva mii de broadcasteri care pot multiplica – şi au făcut-o – deci multiplică mesajele pe care noi le dăm. A fost exemplul de anul trecut, cu turneul Orchestrei Naţionale de Radio la Kuala Lumpur, când au aflat despre România sau au urmărit pe tv sau pe platformele online o performanţă culturală a României peste un miliard de oameni. Pe de altă parte, Asia ne aduce o expertiză extraordinară în ceea ce priveşte capacitatea de adaptare tehnologică şi de conţinut a ceea ce înseamnă media astăzi, pentru că sunt extrem de dezvoltaţi tehnologic. Totodată, Asia înseamnă o lume în care se adună banii de pe întregul glob, pentru că în momentul acesta eu cred că finanţele se concentrează în acea parte din lume, şi vedem cu toţii că inclusiv marile companii europene sau americanii investesc acolo. Deci cred că, în momentul acesta şi pentru următorii ani, Asia va fi un teren extrem de important în care România trebuie să fie prezentă, iar RADIO ROMÂNIA a intrat acolo cu capul sus. Suntem un partener extrem de serios, un partener performant, un membru activ şi, chiar dacă suntem doar de doi ani în ABU, suntem un membru extrem de respectat.
Discursuri la deschiderea conferintei: Presedintele Director General al Societatii Romane de Radiodifuziune, Ovidiu Miculescu, Ministrul de externe,...
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.