La 22 septembrie este marcată, anual, Ziua mondială fără maşini. Scopul acestei zile este descurajarea, pe cât posibil, a circulaţiei cu automobilul personal sau de serviciu, în favoarea deplasării cu bicicleta, a mersului pe jos ori, în ultimă instanţă, a transportului în comun. Pe termen lung, se doreşte crearea comunităţilor în care atât magazinele, cât şi locurile de muncă să se afle în apropierea domiciliilor, la distanţe ce pot fi uşor parcurse în plimbare.
Pe plan european, Ziua mondială fără maşini este precedată, la iniţiativa Comisiei Europene, de Campania Săptămâna europeană a mobilităţii, care în 2021 a fost programată între zilele de 16 şi 22 septembrie.
„Săptămâna europeană a mobilităţii” a fost lansată la 19 aprilie 2002, la Bruxelles, fiind, în prezent, susţinută de Direcţia Generală Mobilitate şi Transport a Comisiei Europene.
Potrivit datelor publicate la 20 aprilie 2021 de Comisia Europeană, aproximativ 18.800 de persoane şi-au pierdut viaţa în urma unui accident rutier în cursul anului 2020 în Uniunea Europeană, o scădere anuală fără precedent, de 17% faţă de 2019.
Cele mai sigure drumuri rămân în Suedia, în timp ce România, cu 85 decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori, a înregistrat cea mai ridicată rată a mortalităţii în 2020.
În cursul deceniului precedent, între 2010 şi 2020, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut cu 36% în Uniunea Europeană, de la 67 până la 42 de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori. Cu toate acestea, cu 42 de accidente rutiere mortale la un milion de locuitori, UE rămâne continentul cu cele mai sigure drumuri din lume. Cu titlu comparativ, media mondială este de peste 180.
În România, între 2010 şi 2020, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut cu 31%, de la 117 la 85 de decese la un milion de locuitori.
Potrivit Comisiei Europene, reducerea volumelor de trafic, ca urmare a pandemiei de COVID-19, a avut un impact clar, deşi nemăsurabil, asupra numărului de accidente rutiere mortale.
Sancțiuni mai dure pentru șoferii care folosesc telefonul mobil în timpul mersului. Măsurile au fost adoptate ieri de Guvern.
Șoferii pot fi penalizați nu doar pentru vorbit la telefon, ci și dacă sunt surprinși ținându-l în mână. Varianta aflată în prezent în vigoare interzice doar folosirea telefoanelor mobile în timpul mersului.
Guvernul modifică, astfel, Codul Rutier pentru a preveni ”live-ul la volan”, care a provocat în ultima perioadă accidente rutiere extrem de grave.
Vor fi sancționați cu amendă și conducătorii de vehicule pentru care nu este prevăzută obligativitatea deținerii permisului de conducere.
În plus, șoferul care încalcă o regulă de circulație în timp ce ține în mână sau folosește telefonul ori un alt dispozitiv mobil, va fi sancționat cu 4-5 puncte-amendă și suspendarea dreptului de a conduce pe o perioadă de 30 de zile.
Noile reglementări vor intra în vigoare în termen de 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial, perioadă în care Poliția Rutieră va desfășura acțiuni de informare.
Ultimul accident produs de un șofer băut, care transmitea live pe Facebook, s-a petrecut duminică, în județul Tulcea. Doi oameni, un copil de 3 ani și o femeie în vârstă de 79 de ani, au fost uciși după ce mașina a intrat peste ei în curte.
Parlamentul European a aprobat reguli noi ce ar îmbunătăți siguranța rutieră și ar reduce numărul accidentelor.
Normele cer prezența anumitor tehnologii de siguranță în mașinile noi
Autoturismele, camionetele, camioanele și autobuzele vor trebui echipate cu elemente avansate de siguranță
Cicliștii și pietonii vor fi mai bine protejați
În 2018, 25.100 de persoane au decedat în urma accidentelor pe drumurile europene
Elemente de siguranță, precum asistența inteligentă pentru controlul vitezei și sistemul avansat de frânare de urgență, vor trebui instalate în vehicule noi începând din mai 2022.
„Aceste reglementări deschid calea pentru salvarea a mii de vieți în următorii ani. Ne-am concentrat întotdeauna asupra siguranței participanților la trafic, în special a celor vulnerabili. Echipamentele suplimentare obligatorii pentru autoturisme, camioane și autobuze vor contribui la salvarea de vieți omenești „, a declarat raportorul Róża Thun (PPE, Polonia).
Vehiculele vor fi mai bine echipate pentru a preveni accidentele
Toate vehiculele noi ar trebui să fie echipate cu 30 de tehnologii de salvare a vieții umane precum asistența inteligentă de viteză, ce semnalează șoferului că a depășit limita de viteză, alerta privind somnolența și atenția, avertizare de distragere a atenției pentru a stimula șoferul să fie atent la situația de trafic, un semnal luminos pentru a semnala șoferilor din spate că mașina frânează brusc, sistemul de detectare a obiectelor și oamenilor din spatele vehiculului cu ajutorul unei camere, sistemul de monitorizare a presiunii anvelopelor, sistemul de monitorizare a nivelului alcoolului, aparatul de înregistrare a evenimentelor, care ar înregistra date relevante imediat înainte, în timpul și imediat după un accident rutier.
Sistemele avansate care vor trebui instalate în toate autovehiculele sunt: sistemul inteligent de asistență pentru controlul vitezei; sistemul antidemaraj cu etilotest; sistemul avansat de avertizare cu privire la starea de distragere a atenției conducătorului auto; sistemul avansat de frânare de urgență; sistemul de avertizare la deplasarea in marșarier și dispozitivul de înregistrare a datelor privind accidentele („cutie neagră”).
Sistemul inteligent de asistență pentru controlul vitezei (ISA) ar putea reduce cu 20% accidentele pe drumurile europene, potrivit estimărilor. „ISA va oferi unui conducător auto informații, bazate pe hărți și identificarea semnelor rutiere, atunci când depășesc limita de viteză. Nu introducem un dispozitiv de limitare a vitezei, ci un sistem inteligent care va atrage atenția conducătorilor auto atunci când conduc cu viteză excesivă. Acest lucru nu va fi doar un element de siguranță pentru toți, ci va ajuta șoferii să evite amenzile de viteză”, a declarat doamna Thun.
Autoturismele și vehiculele utilitare ușoare vor fi de asemenea obligate să aibă un sistem avansat de frânare de urgență (deja obligatoriu pentru camioane și autobuze), precum și un sistem de urgență de menținere a benzii de circulație.
Majoritatea acestor tehnologii și sisteme vor deveni obligatorii din luna mai 2022 pentru modele noi și începând cu mai 2024 pentru modelele existente.
Elementele obligatorii de siguranță ar reduce drastic numărul de decese rutiere, deoarece 95% dintre accidente se produc din cauza unor erori umane.
Camioanele și autobuzele vor deveni mai sigure pentru cicliști și pietoni
Camioanele și autobuzele vor trebui proiectate și construite astfel încât participanții la trafic vulnerabili, cum ar fi cicliștii și pietonii, să fie mai vizibili conducătorului auto (așa-numita „vizibilitate directă”). Aceste vehicule vor trebui să fie echipate cu sisteme avansate pentru a reduce „în cea mai mare măsură posibilă unghiurile moarte din jurul vehiculului „, spune textul.
Sistemul „vizibilității directe” va trebui aplicat modelor noi începând din noiembrie 2025 și pentru modelele existente din noiembrie 2028.
Teste de impact și parbrize îmbunătățite
Noile norme îmbunătățesc, de asemenea, cerințele privind siguranța pasivă, inclusiv testele de impact (frontal și lateral), precum și parbrizele, pentru a atenua gravitatea rănilor pentru pietoni și cicliști. Omologarea de tip a pneurilor va fi de asemenea îmbunătățită pentru a testa anvelopele uzate.
Etapele următoare
Regulamentul, aprobat de Parlament cu 578 voturi pentru, 30 împotrivă și 25 abțineri, va fi acum supus aprobării Consiliului UE.
În 2018, 25.100 de persoane au decedat pe drumurile europene, iar 135.000 au fost rănite grav, potrivit datelor preliminare publicate de Comisia Europeană.
Şoferul unui autoturism a murit într-un accident în apropiere de localitatea Sebeş, din judeţul Alba. Potrivit primelor cercetări, maşina în care se afla a fost lovită de un camion care nu a păstrat distanţa de siguranţă. Două persoane au murit, iar a treia se află în stare gravă la spital, în urma unui accident care a avut loc la ieşirea din municipiul Iaşi. Un autoturism a sărit peste parapeţii din beton care despart şoseaua şi a pătruns pe contrasens, unde a intrat în coliziune cu o autoutilitară care circula regulamentar. Ambii şoferi au murit pe loc, iar un băiat de 15 ani, care se afla în autoutilitară, a fost transportat de urgenţă la un spital din Iaşi. Poliţiştii cred că accidentul s-a produs din cauza vitezei.
Un accident de circulație a avut loc şi în Bistrița. Un șofer nu a acordat prioritate într-un sens giratoriu, provocând accidentul. Într-o mașină se aflau doi copii, care nu au fost, însă, răniţi.
Conducerea Autorităţii de Supraveghere Financiară şi reprezentanţi ai asociaţiilor patronale şi profesionale din domeniul transportului rutier de mărfuri şi persoane au discutat despre normele de aplicare a noii legi privind asigurările RCA.
Valoarea poliţelor va fi cu 80% mai mare pentru şoferii indisciplinaţi, a declarat vice-preşedintele ASF, Cornel Coca Constantinescu.
„Cel care este asigurat şi are un comportament adecvat în trafic trebuie să primească un discount semnificativ. Am crescut acest bonus de la 32% la 50%. În ceea ce priveşte categoria persoanelor care au un comportament inadecvat în trafic, care fac accidente, care ne împing către zona de creştere a tarifelor şi de rezolvarea acestor probleme pe care le constatăm că există astăzi, aceia vor plăti cu mai mult de 80% tariful RCA care îi este ofertat”, a declarat vice-preşedintele ASF, Cornel Coca Constantinescu.
Controlul preţului RCA este una dintre prevederile în favoarea beneficiarilor, a subliniat şi preşedintele Asociaţiei Service-urilor Independente din România, Cristian Munteanu.
„Au fost simplificate procedurile de despăgubire în situaţia în care avem un accidenţ astfel încât timpul de indisponibilizare a unui autovehicul a fost redus cu aproape 40%. Să nu uităm că acest consumator are dreptul de a-şi repara maşina în orice unitate service doreşte, a fost redus termenul de constatare a daunei de la cinci zile lucrătoare la trei zile lucrătoare, soluţiile tehnice de reparaţie le va stabili unitatea reparatoare, care răspunde legal în situaţia producerii unei eveniment legat de acea lucrare tehnică. Toate lucrurile acestea se vor răsfrânge către consumatori şi pentru prima dată, ASF a ieşit din zodia asiguratorilor şi a intrat în zodia consumatorului„, susține reprezentantul service-urilor auto independente. RRA
Serviciul Rutier al IPJ Mureș derulează o campanie de prevenire a cauzelor generatoare de accidente, cei vizați astăzi fiind motocicliștii și pietonii.
Acțiunea are loc în mai multe puncte din oraș iar cei prinși că nu respectă regulile de circulație sunt doar avertizați verbal și primesc pliante cu informații.
În prima jumătate a acestui an au fost înregistrate o serie de accidente rutiere grave pe raza municipiului Tîrgu-Mureș produse din cauza motocicliștilor și pietonilor.
Purtătorul de cuvânt al IPJ Mureș, Andreea Pop:
”Campania de astăzi se adresează conștientizării celor două categorii de participanți la trafic care sunt considerate categorii vulnerabile. Doar în 6 luni, în primele 6 luni ale anului, pe raza Municipiului Tîrgu-Mureș s-au produs 3 accidente grave în care au fost implicați moticicliști și alte 15 accidente grave în care au fost implicați pietoni.”
În aceași perioadă au fost aplicate 20 de sancțiuni contravenționale motocicliștilor în Tîrgu-Mureș pentru abaterile constatate iar alte 2.000 de amenzi au fost date pietonilor.
Sancțiunea minimă pentru traversarea străzii prin locuri nepermise este de 210 lei.
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.