În Biblioteca de Bucurii ne întâlnim cu actorul şi regizorul Petru Hadârcă – un om plin de creativitate, umor și subtilitate artistică.
Petru Hadârcă a fost actor la teatrele „Luceafărul” şi „M. Eminescu” din Chişinău, precum şi la Teatrul „Ion Creangă” din Bucureşti. Între 1995-1997 a colaborat cu Teatrul „Nottara” din Bucureşti. Timp de mai mulţi ani a fost director artistic al Studioului de creaţie „Apropont” din Chişinău, al Teatrului muzical „Ginta Latină”, precum şi al Teatrului Naţional „M. Eminescu”. A realizat roluri principale în peste 50 de spectacole de teatru, filme televizate şi artistice.
Reputatul actor şi regizor este laureat al mai multor festivaluri din România şi Republica Moldova.
Petru Hadârcă se prezintă pentru dumneavoastră cu ceea ce consideră că este mai important şi îi conturează personalitatea.
„Mulțumesc mult pentru apreciere, mulțumesc mult pentru invitație! În primul rând, cred că ceea ce îmi conturează personalitea este sufletul. De aici pornim. Apoi, scrierea, comunicarea și emoțiile pe care încercăm să le propunem celor care ne ascultă, celor care ne văd în scenă și celor care au interesul să vin să vadă ceva…aparte. Eu mă regăsesc de multe ori în recitaluri, fiind vorba și de actori. Mă regăsesc, și o perioadă era când chiar mă regăseam în perioada interbelică, prin versurile lui Tănase. Făcusem și câteva recitaluri cu cunoscutul „Nu-s Parale” – de la Chișinău, la Iași, tot românu-i nevoiaș, nu avem ce pune-n oale – nu-s parale, dar de-ajungi parlamentar pe un fir la buzunar ai scăpat de angarale – sunt parale, era o adaptare.
…Și emoții aparte, pentru că în anii 90 am simțit acel ecou din perioada interbelică și l-am regăsit și în perioada de tranziție, atât a Bucureștiului, cât și a Chișinăului.
Mă regăsesc în spectacole, mă regăsesc în anumite personaje pe care le interpretez în calitate de actor, iar în montări, atunci când semnez regia, mă regăsesc în ansamblu, în toți în actorii, în mizanscene, în scenografie…, în acea coloană sonoră și cred că și prietenii, și nu numai prietenii, toți mă cunosc „de-a fir a păr”, pentru că nu sunt un om care ar ascunde ceva. Tot ce ce am în gând, tot ce am de spus, o spun direct. Îmi place să fiu corect și îmi place să nu merg pe ocolișuri. Dacă am să spun ceva cuiva, eu spun „verde în față”.
Cum era Petru Hadârcă, copil?
„Eram dornic de acel soare de dimineață și aveam senzația, în copilărie, că n-o să mă satur de joacă.
Nu mi-a plăcut niciodată colectivizarea, nu mi-a plăcut când părinții au încercat, să mă dea la creșă, la 3 anișori, să mă dea la grădiniță cu toți copiii… Și mai ales nu-mi plăcea să dorm la amiază și ajunsesem la un moment dat, când străbunica mă ducea dimineața și îmi dădea drumul pe poartă, în curtea grădiniței, iar eu pândeam momentul și săream gardul și eram înainte ei acasă. Și au văzut ai mei că nu fac colectivizarea cu mine și m-au lăsat să cresc alături de ea și, mai ales vara, duminicile…
Aveam norocul că în satul nostru, în Sângerei, n-a fost închisă biserica și a mergeam cu ea, duminica, până a merge la școală; când eram deja la școală, era interzis copilului să fie prezent la slujbe religioase, iar până la 7 anișori am avut norocul ăsta să merg cu bunica la biserică, duminica, să mă învețe ea cum să țin degetele, să fac rugăciunea, să spun Tatăl Nostru…
A mai fost și deschiderea asta, căldura părintească a lui taică-meu, a maică-mii și iernile, când erau de un alb imaculat cu troieni frumoase, cu sărbătorile de iarnă, de Crăciun, Sfântul Vasile când mergeam cu plugușorul la rude, îndeosebi. Iar iarna, maică-mea făcea șezători și întindea războiul în casa mare, război de țesut, și eram ascuns și eu printre ghemurile, cele colorate, între culori calde. Și asta a fost copilăria mea, deci îmi amintesc cu nostalgie și cu emoție frumoasă pentru că acele culori m-au urmărit și mă urmăresc încontinuu pe parcursul vieții.”
Interviul realizat cu actorul și regizorul Petru Hadârcă este așezat pentru ascultare, pe rafturile Bibliotecii de Bucurii.
“Lumea-ntreagă e o scenă şi toţi oamenii actori”. Aceste cuvinte memorabile ale lui William Shakespeare sunt integrate în firescul celor care s-au identificat cu personajele intepretate și au devenit emblematici pentru lumea teatrului și a filmului.
Vă propun să fiți alături de mine într-o scurtă vizită la Universitatea Națională de Artă teatrală și Cinematografică București – UNATC, unde ne întâlnim cu rectorul acestei instutuții – Liviu Lucaci. Ne întâmpină cu bucurie, ca un vechi prieten și ne face să ne simțim în largul nostru.
Are o personalitate puternică prin discreția care nu intimidează, nu agresează și nu impune relații de forță. De aceea, câștigă cu ușurință încrederea celor din jur, dând de înțeles că ”este loc sub soare pentru toată lumea”.
Invitat în emisiunea nostră, Liviu Lucaci ne vorbește atât în calitate de actor la Teatrul Național din București, cât și ca expert în comunicare cu competențe în dezvoltarea personală, leadership și inițiativă antreprenorială. Din decembrie 2019 este Rectorul UNATC, iar în 2021 devine Președintele Consorțiului universitar Arte, proaspăt înființat.
UNATC București
UNATC București
UNATC București
UNATC București
UNATC București
UNATC București
UNATC București
UNATC București
UNATC București
În această ediție a emisiunii aflăm despre realizările care au poziționat UNATC-ul ca o instituţie modernă, recunoscută pe plan internațional, despre proiectele sociale care aduc un plus de motivație pentru studenții și chiar pentru profesorii de aici și despre misiunea pe care absolvenții o au pentru a face lumea mai frumoasă.
Scriitor, regizor și profesor de arta actorului la UNATC, Liviu Lucaci ne destăinuie că a vrut să facă multe lucruri în viață și a experimentat diferite alte domenii care l-au ajutat să se bucure de ceea ce este și face acum.
Iată o scurtă descriere a misiunii UNATC cu principalele direcții strategice, activități și proiecte:
Universitatea Naţională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București (UNATC) este o instituţie publică de învăţământ superior finanţată de stat, recunoscută pe plan internațional. Prin programele sale, care pun accentul pe cercetare, inovație, diversitate și interdisciplinaritate, Universitatea le oferă studenților oportunitatea de a se specializa în domeniul teatrului și în cel al filmului, precum și în domenii mixte, la nivel de licență, master și doctorat.
Strategii generale UNATC
Universitatea Naţională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București constituie atât un centru național modern de educație artistică și vocațională, cât și o comunitate culturală, ce se implică activ în problemele sociale ale cetății din care face parte.
Proiectele de mai jos arată clar în agendele sale cele trei arii esențiale pentru orice strategie sau inițiativă UNATC: Educația, de tip Modern, raportată permanent la problematica Socială. Pentru că UNATC este adeptul dialogului viu, proiectele și strategiile de mai jos se fundamentează, se derulează și se dezvoltă în varii parteneriate academice și instituționale.
Propunere și succes – Program de studii universitare de licenţă ACTORIE, REGIE, COREGRAFIE, PĂPUȘI MARIONETE cu durată de 4 ani
Consorțiul ARTE
Teatrul în școli
Caravana UNATC pentru Românii de pretutindeni
UNATC combate traficul de persoane și sclavia modernă
Insula UNATC
UNATC pe Bicicletă!
UNATC București
UNATC București
UNATC București
UNATC București
UNATC București
UNATC București
UNATC București
Propunere și succes – Program de studii universitare de licenţă ACTORIE, REGIE, COREGRAFIE, PĂPUȘI MARIONETE cu durată de 4 ani
Agenda: UNATC Educațional
Succesul din aprilie 2022Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” salută cu bucurie decizia Ministrului Educației, domnul Sorin Cîmpeanu, conform căreia, prin Ordonanță de urgență, facultățile din domeniul artelor spectacolului își vor mări perioada de studii de la 3 la 4 ani.
Decizia cheie, prin care educația universitară în domeniul artelor spectacolului se racordează just la un cadru temporal realist pentru o formare academică de calitate, reprezintă rezultatul inițiativei și efortului colectiv al Consorțiului Universitar Arte, al cărui Președinte este prof. univ. dr. Liviu Lucaci, Rectorul UNATC.
„E o bucurie să anunț trecerea de la 3 la 4 ani a studiilor din domeniul artelor spectacolului. E un pas mare pentru noi, un vis care se împlinește azi, o decizie a Ministerului Educației care, printr-o ordonanță de urgență în curs de apariție, sprijină demersul nostru, al Consorțiului Universitar Arte pe care îl conduc ca președinte în exercițiu de mărire a perioadei de formare a profesioniștilor pentru teatru. Mulțumesc colegilor mei Rectori care au votat în unanimitate inițiativa Consorțiului, înțelegând nevoia continuării unei tradiții teatrale care a dat de-a lungul timpul minunați oameni de scenă, și îi aștept la scoală pe toți cei care vor să devină studenți în teatru și artele spectacolului. Cu siguranță vom întări calitatea învățământului artistic teatral prin această schimbare mult așteptată. Viață lungă pe scândură! – cum se zice în teatru” declară Rectorul UNATC, prof. univ. dr. Liviu Lucaci.
Încă de la finalul anului 2019, UNATC a reclamat şi menţionat necesitatea introducerii unor cursuri care să asigure studenților pregătirea transdisciplinară, formarea lor profesională şi culturală sincronă cu dinamica actuală: este nevoie de cursuri de antreprenoriat artistic, de impresariat artistic, de pedagogie teatrală, de elaborare şi management al proiectelor de finanţare, de îndrumare pentru obţinerea de fonduri nerambursabile pentru proiectele artistice sau cum se pot accesa fonduri europene, aşa cum se justifică un curs pentru dezvoltarea abilităţii de a redacta documente oficiale necesare în parcursul profesional.
Într-un program de studii extins la 4 ani, putem dezvolta abilităţile de comunicare şi cognitive esenţiale, precum: gândirea critică, aptitudinile analitice, creativitatea, soluţionarea optimă a problemelor şi rezidenţa, care facilitează tranziţia absolvenţilor noştri către piaţa muncii.
Consorțiul ARTE
Agenda: UNATC Educațional
Constituirea Consorțiului Universitar Arte
Învățământul superior artistic din România a făcut un pas esențial pe 12 iunie 2021: constituirea, la Iași, în prezența Ministrului Educației, a Consorțiului Universitar Arte. Președinte al Consiliului de administrație a fost ales prof. univ. dr. Liviu Lucaci, Rectorul Universității Naționale de Artă teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București.â
Inițiativa fondării acestui consorțiu universitar aparține a șapte instituții de prestigiu din învățământul superior cu profil artistic din România: Universitatea Națională de Artă teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, Universitatea Națională de Muzică din București, Universitatea de Artă și Design din Cluj Napoca, Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj Napoca, Universitatea de Arte din Târgu-Mureș și Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Chișinău. Acestora li se adaugă, cu titlu de invitate permanente, alte unsprezece instituții ce au în componență programe de învățământ universitar artistic: Universitatea de Vest din Timișoara, Universitatea „Transilvania” din Brașov, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, Universitatea „Ovidius” din Constanța, Universitatea din Craiova, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea din Oradea, Universitatea din Pitești, Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia și Universitatea „Valahia” din Târgoviște.
Consorțiul universitar Arte își propune promovarea intereselor învățământului universitar cu profil artistic, crearea de strategii comune, colaborarea cu entități academice și artistice similare, eficientizarea și reducerea semnificativă a costurilor academice prin folosirea în comun a infrastructurii didactice și de cercetare, promovarea de programe academice comune, oferirea studenților posibilitatea de a urma specializări și cursuri pe baza acumulării și transferului de credite, facilitarea mobilității cadrelor didactice.
Teatrul în școli
Agenda UNATC Educațional, UNATC Modern
UNATC s-a implicat activ în promovarea beneficiilor pe care educația teatrală le poate avea în formarea individualității umane. Integrat în procesul educațional încă din copilărie, teatrul poate dezvolta tânărului competențe și abilități care îl ajută să se integreze cu mai mare ușurință în comunitate, să chestioneze fenomele din mediul înconjurător și să acționeze într-un mod creativ.
A apărut, astfel, UNATC Junior, proiect de dezvoltare instituțională finanțat de Ministerul Educației, inițiat în 2016, continuat până în ziua de astăzi. Proiectul și-a propus să evidențieze beneficiile aplicării metodelor specifice artei teatrului în educația copilului și a adolescentului. În același timp, activitățile propuse în cadrul proiectului constituie o posibilitate concretă de practică universitară. S-au organizat module de ateliere cu jocuri teatrale destinate copiilor cu vârste cuprinse între 6 și 19 ani, susținute de studenții Master Pedagogie Teatrală, sub coordonarea profesorilor lor. Proiectul a fost gândit să permită părinților copiilor și profesorilor din învățământul preuniversitar să asiste la ateliere, cu posibilitatea de participare activă, astfel încât copilul să descopere bucuria jocului alături de adult, generând o formă nouă de comunicare.
Eforturile depuse în ultimii ani și-au găsit împlinirea în momentul în care propunerile de programe cu specific teatral au primit aprobare de la Ministerul Educației pentru a fi integrate în Curriculum la Decizia Școlii (CDS), în 2020:
„Eu și scena” (clasele a III-a/a IV-a), aprobată prin ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5530/08.09.2020
„Teatru și noi” (clasele a VI-a/a VII-a), aprobată prin ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5662/30.09.2020
„Laboratorul de teatru” (clasele a X-a/a XI-a), aprobată prin ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5663/30.09.2020
Caravana UNATC pentru Românii de pretutindeni
Agenda: UNATC Social, UNATC Educațional
Partener: Administrația Prezidențială, Departamentul pentru Românii de Pretutindeni
Caravana teatrului pentru diasporă reprezintă un proiect esențial inițiat de către UNATC în anul 2021, în parteneriat cu Administrația Prezidențială și Departamentul pentru Românii de Pretutindeni.
Caravana teatrului pentru diasporă, concept de intervenție culturală, își are originea în Caravana UNATC Junior. Proiect început în 2018, Caravana UNATC se încadrează în domeniul echității sociale, în vederea incluziunii sociale și sporirii accesului la învățământul superior, mai ales a persoanelor din medii dezavantajate, corelarea ofertei educaționale cu cererea pieței muncii (inclusiv la cele privitoare la consilierea și orientarea în carieră).
UNATC se implică la modul concret în proiectele educaționale, culturale și de incluziune socială destinate românilor și copiilor din străinătate.
În cadrul acestei cooperări, studenții și profesorii Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică„I. L. Caragiale” din București doresc să le ofere copiilor din diaspora românească reîntâlnirea cu limba și cultura țării din care provin.
Caravana teatrului pentru diasporă are în program pentru anul 2022 trei deplasări în comunitățile românețti din străinătate.
Caravana UNATC pentru diasporă este un proiect care va avea activități de bază, adaptate la fiecare grup de lucru:
Ateliere de jocuri teatrale;
Spectacole de teatru pentru copii;
Distribuire de material didactic: cărțile publicate la editura UNATC Press, cum ar fi: Gramatica prin jocuri teatrale, Mitologia românească prin jocuri teatrale, Jocuri teatrale. Manual pentru clasele 0-IV, Jocuri teatrale. Manual pentru clasele V-VIII, Jocuri teatrale. Manual pentru clasele IX-XII.
Caravana UNATC pentru diasporă este pe deplin susținută și de către CINETic – Centrul internațional de Cercetare și Educație în Tehnologii Inovativ Creative, din cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” din București. Experiența impresionantă a acestui Centru de cercetare se alătură Caravanei UNATC pentru diasporă, prin propuneri efective precum:
publicului din diaspora i se va facilita cunoașterea culturii românești prin intermediul tehnologiilor creativ moderne
utilizarea Realității virtuale și Realității augmentate
Folosirea tehnicilor digitale din cinematografie, interacțiunii digitale sunet-lumină, animației digitale, scenografiei virtuale, designului de jocuri digitale
Dezvoltarea de aplicații digitale specifice acestui proiect
Proiectarea de tururi virtuale, în cadrul cărora, atât românii din diaspora, cât și publicul local, vor putea călători digital în locuri emblematice din România și se vor putea întâlni cu personalități culturale și istorice
Asigurarea, prin aceste multiple tehnologii creative, folosite în scop educațional și artistic, a unei adevărate experiențe imersive în cultura națională. Această experiență multisenzorială și pe deplin imersivă urmărește și creșterea gradului de conștientizare a sentimentului și identității naționale și refacerea legăturilor culturale cu spațiul cultural românesc.
UNATC combate traficul de persoane și sclavia modernă
Agenda: UNATC Social, Artă Educațională
Partener: Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între femei și bărbați – Conf. Univ. Dr. Aurora Martin
Credem că este de datoria noastră să contribuim la procesul de conștientizare a unui subiect care ne privește la nivel profund pe noi toți. UNATC sprijină și contribuie activ la acest proces, atât prin includerea tematică în proiectele de teatru și film, cât și prin dialogul permanent cu partenerii implicați în această arie de responsabilitate socială.
Indicele Global al Sclaviei (the Global Slavery Index) estimează că în România exista în 2018 un risc de vulnerabilitate la forme de sclavie modernă de 33,88%. Conform estimărilor, aproximativ 86.000 de români sunt sclavi, reprezentând o proporție de 4,32/1000 de oameni, comparativ cu media de 3,9/1000 de oameni, la nivelul Europei. Traficul de persoane se realizează în România, conform datelor oficiale (ANITP), în proporție de 68,8% în scopul exploatării sexuale, urmată de exploatare prin muncă, furt, cerșetorie dar și alte forme de exploatare.
Pe 24 februarie 2021, UNATC „I.L. Caragiale” București a găzduit dezbaterea online de aproape trei ore „De Dragobete, despre Loverboy”.
Cu toții am vorbit despre un subiect grav al societății românești și nu numai: traficul de persoane și sclavia modernă. Societatea contemporană, conform statisticilor, conține forme și practici de sclavie modernă, trafic de persoane și exploatare umană în număr mai mare ca oricând. România reprezintă una din sursele principale ale exploatării prin muncă și ale traficului sexual.
8 mai 2021 – Testimoniale video ale studenților UNATC în contextul „Săptămânii egalității de șanse între femei și bărbați”
Proiectele teatrale UNATC de artă educațională, coordonate de conf.univ.dr. Radu Apostol și lect.univ.dr. Mihaela Michailov, tratează tematica egalității de șanse și traficul de persoane.
Filmul emoționează, educă și uneori poate salva vieți! Da, este adevărat!
Regizorul Helmis Napoleon, Profesor Dr. Universitar la UNATC „I.L. Caragiale” București, este autorul filmului Italiencele, ce tratează tematica gravă a traficului de ființe vii. Acest film a schimbat radical, în bine, destinul unei adolescente, aici în România.
La exact un an distanță, pe 24 februarie 2022, UNATC „I.L. Caragiale” București a găzduit dezbaterea online „De Dragobete, despre Loverboy”, alături de Comisia pentru drepturile omului, egalitate de șanse, culte și minorități din Senat și American Council for International Education din România (Programul Professional Fellows).
Insula UNATC
Agenda: UNATC Educațional, UNATC Modern
Scop: reamenajarea curții UNATC pentru a crea un tot unitar din punct de vedere arhitectural și al designului cu clădirea UNATC, servind scopurile didactice, misiunea și valorile UNATC
Principii – Linii directoare:
Să constituie un environment perfect pentru performarea actului didactic și artistic UNATC
Mediu fizic academic amenajat astfel încât să constituie al treilea mare profesor UNATC
Să devină o Insulă a excelenței în educația artistică
Să ofere studenților o reală și memorabilă experiență în relația cu mediul fizic academic/universitar de studiu
Să fie un un spațiu cu adevărat imersiv, o lume cu identitate clară
Să faciliteze desfășurarea conform rigorilor academice a actului didactic UNATC, dar să permită și să încurajeze și experimentul artistic
Un spațiu inspirațional & de happening educațional și artistic
Să poată potența o mai bună relație student-profesor, dar și student-spațiul academic ales – pentru student să devină un ACasă UNATC
Prin toate elementele de design, de la nivel macro la nivel micro, să fie un organism viu
Proiect demarat în toamna anului 2021
Martie 2022 – 90% din proiect este gata.
UNATC pe Bicicletă!
Agenda: UNATC Social¸UNATC Verde, UNATC Modern
Micro campanie de:
o Conștientizare a unei probleme a comunității orașului București – poluarea
o responsabilizare socială a publicului intern prin încurajarea folosirii transportului alternativ – folosirea bicicletei
o realizarea efectivă pentru și cu publicul intern-comunitatea UNATC a două obiective interne
▪ parcare pentru biciclete
▪ Achiziționarea de biciclete – prin parteneriate publice și private -, care vor putea fi folosite gratuit de către membrii comunității UNATC
o Întărire a sentimentului de comunitate și grup unitar UNATC – ”A face ceva împreună”
o Implicarea UNATC în problemele comunității
Debut campanie: 12 februarie 2021
Hashtag-ul principal al campaniei: #unatcpebicicleta
Tipuri de materiale realizate:
filmulețe scurte, cu membrii comunității UNATC, studenți și profesori, folosind bicicleta, cu mesajul explicit ”Susțin UNATC pe Bicicletă”
fotografii cu membrii comunității UNATC, studenți și profesori, publicate în Social Media personală sau a UNATC, cu hashtagul #unatcpebicicletă
publicare săptămânală a materialelor campaniei în Social media UNATC: Facebook, YouTube, Instagram, TikTok.
Realizator: Camelia Teodosiu
Fotografii: UNATC București
În Biblioteca de Bucurii, ne întâlnim cu personaje îndrăgite, înșiruite celor mici, dar și celor mari care apreciază vorbele cu tâlc. Povestitorul nostru este tânărul actor Ciprian Niculae care se prezintă ca ”o persoană foarte sociabilă care învață repede și se descurcă în orice situație, indiferent de dificultate”.
În prezent, prin rolurile interpretate, Ciprian Niculae îi emoționează pe cei care aleg piesele Teatrului Ion Creangă din București. El este Leul cel Fioros din Supereroii revin, Cocoșul din Punguța cu doi Bani, Jack din Jack si vrejul de fasole, personaje diferite din Orașul de smarald, maimuța înaripată în piesa Vrajitorul din Oz.
Filmul „Scara”, despre destinul unui actor român celebru, în regia lui Vlad Păunescu, intră în cinematografe din 15 octombrie.
Pelicula urmăreşte parcursul unui tânăr venit din provincie la Bucureşti, unde devine unul dintre cei mai talentaţi actori ai generaţiei sale, un star al anilor ’80, iar apoi o figură marcantă a evenimentelor din jurul Revoluţiei din Decembrie 1989 şi Mineriadei.
Inspirat din fapte reale, filmul este construit pe mai multe planuri şi surprinde viaţa în teatrele bucureştene şi magia din jurul unui spectacol legendar – „Karamazovii”, de la Teatrul Nottara, demolările bisericilor de către comunişti sau zbuciumul interior al personajului principal, un rebel tot mai constrâns de regim.
Din distribuţia filmului, care numără peste 80 de personaje, fac parte actori consacraţi precum Eduard Trifa, Horaţiu Mălăele, Valentin Teodosiu, Ioana Crăciunescu, Nicodim Ungureanu, Ion Andrei Ionescu, Magda Catone, Dragoş Galgoţiu (regizor de teatru aflat la debut ca actor în lungmetraj), dar şi actori tineri ca Voica Oltean, Ana Maria Guran, Ada Galeş, Ioana Bugarin.
Scenariul este semnat de Vlad Păunescu şi Constantin Chelba, scenografia de Sorin Dima, iar costumele de Oana Păunescu.
Regizorul Vlad Păunescu dedică acest film tuturor „făcătorilor” de spectacole: „Am trăit şi eu şi soţia mea, Oana Păunescu, care semnează costumele filmului, printre actori, regizori, creatori de teatru, film sau artă. Dorinţa mea a fost să le dedicăm lor acest film. Le mulţumesc că există, pentru că fără ei nu aş fi existat nici eu, nici soţia mea. Am ales să spun această poveste pentru că face parte din trecutul meu, am trăit acele vremuri, alături de oamenii ale căror destine am încercat să le transpun acum pe ecran. Cred că este o istorie importantă, care trebuie ştiută mai ales de tinerii născuţi după Revoluţie, ca să nu se mai repete”.
Programul proiecţiilor va fi anunţat pe paginile de Facebook şi Instagram ale filmului.
Publicat de Andra Radu,
20 mai 2021, 16:00 / actualizat: 20 mai 2021, 17:19
Actorul Ion Dichiseanu a murit, astăzi, la Spitalul de Urgenţă Floreasca. Acesta era internat de câteva luni din cauza unei infecții cu o bacterie care i-a provocat o pneumonie bilaterală.
Ion Dichiseanu avea 87 de ani. S-a născut la 20 octombrie 1933, la Adjud, într-o familie numeroasă, cu nouă copii, fiind penultimul apărut pe lume între cele cinci fete şi cei patru băieţi.
A absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografie în 1959. A avut o îndelungată activitate la Teatrul Nottara şi în cinematografie.
A fost căsătorit cu solista de muzică uşoară Simona Florescu, cu care are o fiică, Ioana Georgiana, născută în anul 1987, dar şi o nepoţică, Anastasia.
Legendarul actor Alain Delon va fi invitatul special al Festivalului Internaţional de Film Transilvania, care se va desfaşura între 2-11 iunie la Cluj-Napoca.
Starul francez se va afla pentru prima dată în România, prilej cu care organizatorii TIFF îi vor acorda Premiul pentru întreaga carieră.
În onoarea sa, pe data de 9 iunie, în Piaţa Unirii va fi o proiecţie specială a filmului Afacerea Pigot/ Pour la peau d’un flic (1981), thriller-ul regizat chiar de Alain Delon, care joacă şi în rolul principal.
Actorul, producătorul, scenaristul şi regizorul Alain Delon aniversează 60 de ani de la debutul său în cinematografie. Şase decenii în care a strălucit pe marile ecrane în pelicule ca Rocco şi fraţii săi, Ghepardul, Laleaua Neagră, Samuraiul, Notre histoire sau Pe cuvânt de poliţist.
Alain Delon este considerat a fi unul dintre cei mai importanţi actori francezi ai secolului XX.
Radio Reșița: Ionuț Vișan – tânărul care îmbogățește CV-ul cultural al României
Publicat de Camelia Teodosiu,
2 martie 2017, 11:40 / actualizat: 6 martie 2017, 15:31
Ionuţ Vişan este un tânăr actor care s-a impus pe scena teatrală din România prin rolurile făcute la lumina rampei în Ploieşti şi Bucureşti. Mentorul său este Ştefan Iordache şi motto-ul său: „Iubeşte arta din tine şi nu pe tine în artă”, conform teoriei lui Konstantin Sergheevici Stanislavski, teoreticianul rus după care se ghidează şcoala românească de teatru.
Ionuţ Vişan este un artist care-şi împarte cu succes viaţa artistică cu cea personală, alături de soţia sa, tot actriţă şi de curând alături de fiul lor.
Îşi doreşte să revină şi să joace şi în oraşul natal, Reşiţa, pentru a dărui tinerilor şansa de-a crede în visele lor, fiindcă atunci când crezi în ceea ce faci cu siguranţă destinul este de partea ta. Bucureştenii îl pot vedea pe Ionuţ Vişan în spectacolul „Deşteptarea primăverii”, de Frank Wedekind, pe scena Teatrului Mic, un spectacol al cărui mesaj este extrem de actual, fiindcă până la urmă teatrul este viul pentru vii.
Ionuţ Vişan este încă un tânăr care dă consistență CV-ului cultural al al României nota 10.
Vă invităm să ascultaţi emisiunea România de nota 10, o ediţie realizată de Anca Bica Bălălău!
Formatia Iron Maiden dedicã o melodie de pe noul sãu disc, regretatului actor Robin Williams.
Informația a fost furnizatã presei de vocalistul grupului de heavy rock, Bruce Dickinson, într-un interviu pentru Corriere della Sera, în care a povestit cum a suferit și apoi s-a vindecat de cancer la limbã, și în care a vorbit și despre discul care va apãrea pe piatã la 4 septembrie.
„Cântecul meu favorit este unul pe care nu l-am scris eu. Este „Tears of a clown” și vorbește despre Robin Williams. Mã tot întreb cum putea fi atât de deprimat deși mereu pãrea atât de fericit”, a comentat muzicianul de 57 de ani.
El este unul dintre nenumãrații oameni care și-au pus aceastã problemã dupã ce îndrãgitul actor Robin Williams, laureat al premiului Oscar, s-a sinucis la 11 august 2014, la 63 de ani, dupã o lungã depresie pe care reușise sã o ascundã de ochii publicului.
Melodia „Tears of a clown” interpretatã de Iron Maiden nu este primul omagiu muzical adus marelui comic. Luna trecutã, Cee Lo Green a lansat un single intitulat Robin Williams, primul de pe un viitor album.
Robin McLaurin Williams (n. 21 iulie 1951 – d. 11 august 2014) a fost un actor și comic american. A devenit celebru datorită rolului Mork din Mork și Mindy, iar mai târziu a făcut comedie pe scenă și a jucat în multe filme începând cu 1980.
Williams a fost onorat în 1998 cu Premiul Oscar pentru cel mai bun actor în rol secundar pentru rolul din Good Will Hunting. A mai fost nominalizat la Premiul Oscar pentru cel mai bun actor în 1988, cu rolul interpretat în Bună dimineața, Vietnam!, în 1990 pentru rolul din Cercul poeților dispăruți, iar în 1992 pentru cel din Regele pescar.
A câștigat și trei premii Golden Globe, două premii Screen Actors Guild și trei premii Grammy.
Williams s-a născut în data de 21 iulie 1951 la Chicago, Illinois. Williams spunea despre sine că era un copil liniștit și că prima oară a început să o imite pe bunica lui spre amuzamentul mamei sale. A reușit să își învingă timiditatea când s-a implicat în grupul de teatru al liceului. În anul 1973, el a fost unul din cei 20 de elevi acceptați pentru a urma cursuri la școala conservatoare de artă Juillard School din orașul New York. Aceasta este o binecunoscută școală conservatoare de artă, cu admitere severă.
La 4 iunie 1978, Williams s-a căsătorit cu Valerie Velardi. S-au întâlnit în 1976 pe când lucra ca barman la un bar din San Francisco. La sfârșitul anilor ’70, Williams a fost dependent de cocaină.
Pe 4 martie 2009, Robin Williams a fost internat din cauza problemelor de inimă. Pe 13 martie 2009 a suferit o operație pe cord deschis la Clinca Cleveland, când i-a fost înlocuită valvă aortică.
La 11 august 2014, în jurul orei locale 11:55, Williams a fost găsit inconștient în Paradise Cay, California. Moartea sa a fost constatată la 12:02. Șeriful comitatului Marin a precizat că actorul a fost găsit spânzurat cu o curea și avea încheietura mâinii crestată.
Autorităţile de la Kiev au interzis intrarea pe teritoriul ţării, pe o perioadă de cinci ani, a actorului Gerard Depardieu, considerat în Ucraina o ‘ameninţare la adresa securităţii naţionale’, a anunţat marţi Serviciul de Securitate ucrainean (SBU).
”SBU a luat decizia de a interzice intrarea lui Depardieu (în Ucraina) pe o perioadă de cinci ani’, a declarat purtătorul de cuvânt al serviciilor ucrainene, Elena Ghitlianskaia, potrivit Interfax.
Reprezentanta SBU a precizat că documentele legate de această decizie au fost transmise Serviciului Ucrainean al Frontierei de Stat pentru a fi introduse în baza de date.
Numele actorului francez, devenit cetăţean rus în 2013, a fost inclus recent pe lista ucraineană a personalităţilor culturale care pot ameninţa securitatea Ucrainei. Lista cuprinde peste 500 de nume, între care cel al cineastului sârb Emir Kusturica, al regizorului american Oliver Stone sau cel al actorului american Steven Seagal.
Presa franceză scria deja de săptămâna trecută că Depardieu a fost inclus pe lista neagră a Ucrainei, actorul plătind astfel pentru afirmaţiile făcute la un festival de film din Letonia, în 2014. ‘Iubesc Rusia şi Ucraina, care face parte din Rusia’, a spus el atunci.
Tot presa franceză scria că o consecinţă a acestei măsuri este faptul că ucrainenii nu vor mai putea vedea un film cu Depardieu, dar Ministerul Culturii de la Kiev a precizat că peliculele cu actorul francez nu vor fi interzise în Ucraina.
Actorul Leonardo DiCaprio a strâns peste 40 milioane de dolari pentru fundaţia sa ecologică, în cadrul unei acţiuni caritabile organizate miercuri în sudul Franţei.
„Sunt foarte mândru că am avut prilejul să mă implic într-o acţiune care ne oferă posibilitatea să facem multe pentru planeta noastră” – a afirmat starul hollywoodian, conform comunicatului dat publicităţii joi de fundaţia care îi poartă numele. Aceasta se ocupă de protejarea ultimelor situri sălbatice de pe glob.
Fondurile au fost strânse printr-o licitație la care au fost scoase la vânzare, printre altele, bunuri din apartamentul actorului, ca tablouri de Warhol și Bansky, precum și o proprietate pe insula sa, Blakadore Caye din Belize. Aceasta din urmă a fost cumpărată de omul de afaceri american Tom Barrack, cu 11 milioane de dolari.
În cadrul evenimentului s-au strâns şi 3 milioane de dolari pentru un concert cu Elton John. Un alt cumpărător a plătit 1,1 milioane de dolari pentru ca, pe parcursul unui an întreg, să-l însoţească pe producătorul american Harvey Weinstein la diferite manifestări, ca de exemplu Festivalul de Film de la Cannes.
La eveniment au fost prezenţi Marion Cotillard şi Kate Hudson, John Legend şi Prinţul Albert de Monaco.
Celebrul actor va fi prezent la deschiderea Zilelor Filmului Chinezesc eveniment ce se desfasoara între 11 si 22 septembrie.
Jackie Chan a declarat pentru Rompres că el este locuitor al Hong Kong-ului si cunoaste România de la Olimpiada, de la Cupa Mondială de fotbal si de la turneele de tenis.
Jackie Chan a mai spus că si-ar dori să viziteze Mamaia si Castelul lui Dracula dar din nefericire nu va sta în Romania decat 6 ore.
Actorul crede că prin intermediul filmelor sale publicul va afla mai multe lucruri despre cultura chineză iar oamenii se vor întelege mai bine si aceasta poate fi o metodă de mentinere a păcii.
In semn de apreciere pentru cultura nostră, actorul va purta o ie românească.
Aflat la prima ediţie, Festivalul Internaţional al Şcolilor de Teatru de la Suceava a început sîmbătă şi se desfăşoară atît în Suceava, cît şi în Fălticeni şi Cîmpulung Moldovenesc
Directorul festivalului, conferențiarul universitar Paul Chiribuță, decanul Facultății de Teatru a UNATC I.L.Caragiale București, consideră evenimentul important pentru țara noastră pentru că, pe durata festivalului, o sută de tineri artiști vor încerca să intre în rezonanță cu oamenii locului, să-și prezinte spectacolele, să se cunoască și să se recunoască drept membrii unei generații capabile să construiască un edificiu cultural comun european.
Cel de-al doilea spectacol programat astazi la prima ediţie a Festivalului Internaţional al Şcolilor de Teatru de la Suceava nu va mai avea loc la Cetatea de Scaun. Organizatorii au anunţat că, din cauza prognozei meteo nefavorabile, reprezentaţia va avea loc la Casa de Cultură, începînd cu ora 20.00.
Spectacolul va fi susţinut de trupa Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” din Bucureşti. De asemenea, festivitatea de premiere, care trebuia să se desfăşoare vineri, 11 iulie, va avea loc a doua zi, de la ora 17.00, la Casa de Cultură.
La festival sunt prezentate producţii ale unor şcoli de teatru din România, Marea Britanie, Polonia, Republica Moldova şi Ungaria, iar cele mai bune spectacole vor fi premiate. De asemenea, se vor acorda premii speciale pentru cel mai bun actor şi pentru cea mai bună actriţă.
Evenimentul este organizat de Consiliul Judeţean, prin Muzeul Bucovinei, Universitatea „I. L. Caragiale”, Universitatea „Ştefan cel Mare” Suceava şi Institutul Cultural Român. Parteneri în acest proiect sunt Departamentul Politici pentru Relaţia cu Românii de Pretutindeni din cadrul Ministerului Afacerilor Externe şi Teatrul „George Ciprian” din Buzău.
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.