Măsuri de securitate UE pentru avioanele civile
Publicat de Monica Slavici, 3 aprilie 2015, 08:55
Agenţia Europeană pentru Siguranţa Aeriană (EASA) a emis o recomandare pentru companiile aeriene care vizează aplicarea regulii celor patru ochi în cabina de pilotaj. Aceasta prevede că, în cazul în care căpitanul sau secundul, cabina de pilotaj, un alt membru al echipajului trebuie să se afle în cabină, alături de pilotul rămas la manşă. Felicia Ristea, Radio România Timişoara.
Autorităţile europene pentru siguranţa aeriană poartă discuţii cu industria aviatică şi statele membre ale Uniunii Europene pentru adoptarea unei recomandări ca în cabina de pilotaj a avioanelor să se afle întotdeauna doi membri ai echipajului, pe timpul zborului, ca reacţia la prăbuşirea avionului Germanwings în Franţa.
Actualul Regulament European pentru Siguranţă este alcătuit pe baza standardelor globale ale Organizaţiei Internaţionale pentru Aviaţie Civilă şi include obligaţia ca toate avioanele civile ce depăşesc un o anumită capacitate de transport să fie dotate cu o uşă despărţitoare a cockpitului de corpul avionului. Această uşă trebuie să poată fi blocată sau deblocată de oricare din cei doi piloţi din carlingă atît în condiţii normale de zbor cît şi în situaţii de urgenţă.
Cerinţele privind prezenţa a două persoane în cabină au fost folosite până acum în contextul măsurilor de prevenire a intruziunilor. Recomandările ce survin ca urmare a investigaţiilor unui accident fatal sînt evaluate de o autoritate competentă şi transmise Agenţiei Europeane pentru Siguranţa Aeriană. Atunci cînd este necesar, unele măsuri se pot lua înaintea încheierii investigaţiilor. Agenţia Europeană pentru Siguranţa Aviatică poate emite recomandări pentru aspecte care nu sunt legate de capacitatea de zbor dar ele nu au un caracter obligatoriu. Simona Goldberg , purtător de cuvînt al Autorităţii Aeronautice Civile Române.
In urma regretatului accident al companiei Germanwings, Agentia Europeana de Siguranta a Aviatiei Civile a emis un buletin de siguranta. Astfel, operatorilor aerieni li se recomandă să asigure prezenţa în cabina de pilotaj a miniumum 2 membri ai echipajului pe tot parcursul zborului. Operatorii aerieni pot alege măsuri echivalente de reducere a riscurilor identificate şi pot acţiona în consecinţă.
Aceste măsuri imediate trebuie înţelese de publicul pasager ca măsuri în interesul creşterii siguranţei zborurilor şi pot fi urmate şi de alte măsuri la finalizarea investigaţiei.
Aviaţia civilă are un sistem proactiv de creşterea siguranţei şi ia măsuri corective ori de câte ori un potenţial risc este identificat.
Toate linii care operează în spaţiul aerian european se conformează aceloraşi reguli pentru siguranţă a zborului, reguli ce trebuie aplicate, ca atare, de toate companiile. Deocamdată, regula celor „patru ochi” în cabina de pilotaj este o recomandare aflată în dezbatere dar mai multe companii europene, şi nu numai, au anunțat deja că vor aplica această recomandare. Federația germană a sectorului aerian a informat de asemenea că vrea să impună această regulă.
În ceea ce priveşte investigarea regretatului accident al companiei Germanwings, Comisia Europeană nu are un rol oficial. Agenţia Europeană pentru Siguranţa Aeriană are doi experţi în teren şi un altul la sediul din Paris al Biroului de Investigare.