De anul viitor distanţa Cluj-Napoca – Sibiu va putea fi parcursă pe autostradă
Publicat de Andrei Cretoiu, 20 aprilie 2015, 07:25
Autostrada Sebeş-Turda, cu o lungime totală de 70 de km şi două benzi de circulaţie pe sens, a fost împărţită în 4 loturi, fiecare cu propriul executant. Lotul numărul 1 – de 17 km – se întinde de la nodul Sebeş până la Pârâul Iovului, aflat în vecinătatea municipiului Alba Iulia. Tronsonul va avea două noduri rutiere, inclusiv bretelele de acces: Alba Iulia Sud, la km8 şi Alba Iulia Nord la km 16.
Lotul numărul 2 are ceva mai mult de 24 km şi este plasat între Pârâul Iovului şi municipiul Aiud. Acest tronson va fi avea un nod rutier la Teiuş. Legătura Aiudului cu autostrada va fi asigurată de nodul aflat pe lotul 3, la km 44+700. Acest al treilea lot este cuprins între intrarea în Aiud şi nodul Decea, lungimea totală a parcursului fiind de aproximativ 12 km şi jumătate. Un nod rutier va fi prevăzut şi pentru legătura cu localitatea Unirea.
Cel de-al patrulea tronson, ceva mai lung de 16 km, se-ntinde între nodul Decea şi legătura cu autostrada A3, Transilvania.
În data de 15 aprilie comisarul european pentru dezvoltare regională Corina Creţu însoţită de ministrul transporturilor Ioan Rus au vizitat şantierul noii autostrăzi pentru a vedea la faţa locului stadiul lucrărilor.
Corina Creţu:
Prima fază va fi finanţată din bugetul 2007-2013, iar contribuţia Comisiei Europene va fi de 150.000 de euro. Avem acest angajament, că această primă fază se va termina în iunie 2016, după care urmează fazarea pentru ce mai rămâne, urmând ca finalizarea autostrăzii să fie undeva la finalul anului 2016. Cred că este un termen rezonabil pentru un proiect de o asemenea amploare, sunt totuşi 70 de km de autostradă, sunt lucrări complexe, peste 30 de poduri…
Bugetul total al proiectului se apropie de 621.520.000 euro din care 85% vor fi acoperiţi din Fondul de Coeziune, restul finanţării venind de la Bugetul de Stat.
Comisarul European Corina Creţu:
Autostrada Sebes-Turda este un pas crucial in direcţia finalizării părţii româneşti a reţelei coridoarelor principale ale Uniunii Europene, aşa numita reţea TEN-T, de importanţă strategică pentru Uniunea Europeană. Practic acest tronson Sebeş-Turda va îmbunătăţi conexiunea atât în interiorul ţării cât şi cu restul Uniunii Europene
În situaţia respectării graficului lucrărilor atât la autostrada A10 – Sebeş-Turda cât şi la autostrada A1- Bucureşti-Nădlac – de la finele anului următor Sibiul şi Clujul vor fi legate de vama Nadlac prin astfel de artere rutiere rapide.
Distanţa Cluj-Borş va putea fi parcursă pe autostradă din decembrie 2017/ începutul anului 2018 – a estimat ministrul transporturilor, Ioan Rus