Autostrada „electrică” Iași- Târgu Mureș
Publicat de Dan Boanţă, 10 martie 2019, 09:02
19 unități de încărcare a vehiculelor electrice este targe-tul celor două companii din domeniul energiei. Acestea urmează să fie amplasate pe o rută rutieră între Iași și Târgu Mureș. În acest moment, numărul stațiilor a ajuns deocamdată la cinci.
E.ON Energie România a anunţat, luni, că a pus în funcţiune, în Iaşi, în staţia MOL din cartierul Păcurari, cea de-a cincea staţie de încărcare rapidă a maşinilor electrice din cele 19 unităţi pe care şi-a propus să le instaleze în România în cadrul proiectului NEXT-E, susţinut din fonduri europene, prin intermediul programului Connecting Europe Facility (CEF). Staţia este parte a viitoarei reţele de unităţi care vor face legătura dintre Moldova şi Transilvania.
”Amplasată în perimetrul benzinăriei MOL din cartierul ieşean Păcurari, staţia are o putere maximă de 93 kW. Astfel, timpul mediu de încărcare a unei maşini electrice va fi de aproximativ 40 de minute pentru 80% din baterie”, se arată în comunicat.
Două staţii de încărcare au fost deja puse in funcţiune în judeţul Iaşi, în localităţile Târgu Frumos şi Cristeşti, care se adăugă celor deschise în Taşca (jud. Neamţ) şi Adjud (jud. Vrancea). Totodată, compania are în vedere finalizarea şi punerea în funcţiune, luna aceasta a altor staţii în localităţile Piatra Neamţ şi Roman (judeţul Neamţ), precum şi în localitatea Scheia (judeţul Suceava).
În fiecare loc va fi instalată câte o staţie de tip fast charge 2×50 kW (curent continuu) + 1×43 kW (curent alternativ). De asemenea, fiecare staţie va avea minimum 2 locuri de parcare, potrivit companiei.
”Până la sfârşitul anului viitor, E.ON îşi propune să implementeze proiectul pe ruta Iaşi – Gheorghieni – Tg. Mureş, care va deveni astfel o “autostradă electrică” de care vor putea beneficia toţi posesorii de autovehicule prietenoase cu mediul având asigurată infrastructura de încărcare pe întreg traseul. O altă “autostradă electrică”, care va lega municipiul Iaşi de Bucuresti, se află în plină dezvoltare”, se arată în comunicat.
Numărul stațiilor de încărcare este redus în România fapt care face dificilă parcurgerea unor rute turistice importante, precum București – Constanța.
Situația rutei turistice București – Constanța nu este unică. Stațiile de încărcare lipsesc și pe alte rute turistice sau drumuri naționale care leagă orașe importante. Acestea nu sunt de găsit între Hunedoara și Oradea, în vecinătatea munților Apuseni, între București și Craiova, Cluj Napoca – Câmpulung Moldovenesc, estul Moldovei, Oltenia (cu excepția Craiovei), Maramureș.
Grosul stațiilor de încărcare sunt concentrate în jurul marilor localități, parcă pentu a confirma încă odată ipoteza că în România mașinile electrice sunt destinate circulației în zonele urbane.
Numărul stațiilor din România este extrem de mic comparativ cu alte țări. Spre comparație, potrivit observatorului european pentru combustibili alternativi, Germania și Franța au câte 24.000-25.000 de puncte încărcare iar Olanda a depășit 35.000.