Olivia Bucioacă (realizator rubrică): Forțele Aeriene Române participă până pe 19 aprilie la Exercițiul multinațional INIOCOS 24. Acesta este organizat de Forțele Aeriene Elene și are loc în Baza militară Andravida din Grecia. Detașamentul românesc este format din 40 de militari și trei aeronave F-16 din cadrul Bazei 86 Aeriană Borcea. Potrivit organizatorilor, în exercițiu sunt implicate forțe aeriene din 14 state, care au posibilitatea instruirii și integrării operaționale în scenarii de luptă complexe și realiste. Exercițiul și misiunile de zbor planificate reprezintă un prilej excelent pentru ridicarea nivelului de pregătire și interoperabilitate a personalului participant, precizează și Forțele Aeriene Române
Certificarea detașamentului forțelor aeriene turce dislocat în România
Publicat de prosavioleta,
11 decembrie 2023, 12:46
Adrian Gîtman (realizator rubrică): Detașamentul forțelor aeriene turce dislocat în țara noastră a fost certificat pentru misiune în cadrul unei ceremonii desfășurate marți, în Baza 86 Aeriană de la Borcea. Patru aeronave și 80 de militari sunt în România pentru misiuni de poliție aeriană întărită împreună cu forțele aeriene Române. La eveniment au fost prezenți comandantul Centrului de Operații Aeriene Multinaționale de la Torrejón, generalul-locotnet Juan De Lara și comandantul forțelor aeriene din Turcia, generalul Ziya Kadioglu. Ministerul român al Apărării a fost reprezentat de șeful statului Major al Apărării, generalul Gheorghiță Vlad și de secretarul de stat Simona Cojocaru, care a punctat importanța acestei misiuni.
Secretar de stat Simona Cojocaru: Această misiune NATO este de o importanță vitală pentru postura aliată de descurajare și apărare, pentru protejarea spațiului aerian și pentru menținerea securității și stabilității regiunii noastre. Turcia este un partener strategic și un aliat al României. Cea de-a XII-a aniversare a acestui parteneriat strategic, în acest an, reprezintă un important reper al relațiilor dintre noi.
Adrian Gîtman (realizator rubrică): Schimbare de efective în cadrul Detașamentului Forțelor Aeriene ale Statelor Unite ale Americii, aflat în Baza 86 Aeriană de la Borcea pentru misiuni comune cu Forțele Aeriene Române.
Şase aeronave de luptă americane F-16 Fighting Falcon de la Baza aeriană Aviano din Italia au sosit în România pentru a înlocui Escadrila 480 Epediționară de Vânătoare a Statelor Unite.
Noul detașament face parte din Escadrila 510 Expediționară de Vânătoare americană și va executa în următoarea perioadă exerciții și antrenamente împreună cu militari și aeronave ale Forțelor Aeriene Române.
Cristian Dumitrașcu (realizator): Domnule comandant, bună ziua și bun venit la „Jurnal Militar”, bun venit la Radio!
Răducu Moise: Bună ziua, vă salut pe dumneavoastră și ascultătorii dumneavoastră!
Cristian Dumitrașcu (realizator): Aş fi putut să mă adresez și cu formula militară „Am onoarea să vă salut!”, pentru că ați fost pilot militar, pilot de avion supersonic pe MIG-21 și, cumva, aș vrea să pornim de aici discuția, după care să mergem către zborul pe care l-ați efectuat dinspre Africa de Sud înapoi, cu românii de acolo. Ați îmbrăcat mai întâi costumul de pilot militar. Când se întâmpla asta?
Răducu Moise: Cariera mea a început în armată, cu Liceul militar, în 1991, apoi Academia Forțelor Aeriene, prima promoţie de la Brașov, pe care am terminat-o în 1999, după care am fost detaşat ca pilot militar de MiG 21 la unitatea militară de la Fetești, de la Borcea.
Cristian Dumitrașcu (realizator): Şi cât ați zburat pe MiG?
Răducu Moise: Şapte ani, între 2000 și 2007. Eu consider că a fost o perioadă extraordinară, perioada imediat următoare în care România a intrat în NATO, iar programul pe care piloții l-au avut la momentul respectiv, programul de pregătire, de training a fost destul de mare.
Cristian Dumitrașcu (realizator): Venind către acest zbor în ajutorul românilor care au fost surprinși de această carantină rapidă, în urma acestui nou tip de virus mutant, presupun că a fost o pregătire rapidă și cu privire la protecția dumneavoastră epidemiologică?
Răducu Moise: Da. Într-adevăr, timpul de pregătire a fost foarte scurt, practic, o zi și o noapte am avut la dispoziție să pregătim această misiune, că a fost o misiune, nu putem spune că a fost un zbor normal. Eforturi au fost făcute din partea tuturor celor implicați, adică toate departamentele, nu numai piloţi sau însoţitori de bord, conducerea companiei, departamentul comercial. Legat de protecție, având în vedere pandemia, pot spune că eram pregătiți din punctul ăsta de vedere, pentru că în ultimii doi ani de zile am încercat să ne protejăm echipajele și nu numai echipajele de zbor, ci şi colegii de la departamentul tehnic, de la departamentul security. Nu a fost o surpriză pentru noi, avem deja experienţă și în ultimul timp, Tarom chiar a făcut eforturi majore să ajute cât se poate la acest gen de misiuni, când a fost solicitat. S-au mai făcut misiuni de transport aerian chiar și a trupelor noastre militare din Mali sau din alte destinaţii. Acum a apărut această cursă din Africa de Sud, care, după părerea mea, a fost destul de dificilă, luând în considerare numai faptul că a fost foarte lungă. Tarom nu operează curse de peste 11, 12 ore în mod normal. Avem avioane mediu curier și e destul de dificil să executăm o cursă așa de lungă.
Cristian Dumitrașcu (realizator): Trebuie să fie un sentiment foarte special. Sigur, dumneavoastră sunteți obișnuiți cu asta, să mergi, practic, în aceeași zi din emisfera sudică în emisfera nordică sau, în fine, din nordică în sudică și înapoi. Este o meserie foarte, foarte frumoasă, sigur că da, a oamenilor care știu carte, care au instrucție și care sunt și curajoși. Această meserie ați deprins-o, după cum spuneam, în armată și voiam să vă întreb dacă la ora asta duceți dorul stilului cu totul diferit de a pilota un avion de vânătoare sau sunteți mai confortabil și mai mulțumit pe un avion de transport pe linia cea mai importantă a României, pe Tarom?
Răducu Moise: Sincer, sper ca colegii pe care îi am acum în aviaţia civilă să nu se supere pe mine, dar, da, simt dorul zborului cu un avion supersonic, cu un avion militar.
Cristian Dumitrașcu (realizator): Pentru cei care ascultă la radio și nu au neapărat cunoștințe nici militare și nici aviatice, pentru că diferențele mari sunt?
Răducu Moise: Pentru că eu cred că mie mi se potrivea mai bine, da să știți că provocări sunt și de o parte și de cealaltă și frumusețea profesiei o pot vedea și acolo și aici. Gândiţi-vă numai la un singur aspect, și în viaţia militară şi la aviaţia civilă, dacă jos plouă, ai ocazia să vezi soarele în fiecare zi când zbori, iar asta pentru mine este un lucru foarte frumos și foarte important. De fiecare dată când mă urc în avion eu simt că mă rup de absolut orice este jos. Frumuseţea zborului cu un avion militar este că avionul ăsta este numai al tău, dar ai o zonă de antrenament sau de desfășurare a misiunii care îţi este destinată doar ție sau unui grup de avioane, mai multe avioane care desfășoară aceeași misiune. La aviația civilă și acolo, bineînțeles, să nu fiu înţeles greşit, regulile sunt și de o parte și de cealaltă. La aviaţia civilă, într-adevăr, trebuie să urmezi strict niște reguli și e foarte bine că este așa, mai ales că și la Tarom prioritățile sunt în ordine: siguranță, securitate, punctualitate şi confort al pasagerilor.
Cristian Dumitrașcu (realizator): Ultima întrebare: dacă nu ați simțit presiunea responsabilității având în vedere că adineauri aţi spus că la aviația militară erați dumneavoastră singur în avion, așa cum este un pilot de vânătoare, și, iată, ați trecut în altă ligă într-un fel, în care aveți în responsabilitatea dumneavoastră sute de oameni la un zbor. A fost o presiune pe care a trebuit să o depășiți?
Răducu Moise: A fost o presiune, este o presiune și acum. Nu pot să spun că nu simt o presiune, chiar şi în momentul de față şi totuşi am o experienţă de peste 10.000 de ore de zbor, dar este o presiune constantă. Presiune era și acolo, responsabilitățile erau aproape la fel și în partea militară și aici în partea civilă. Acolo, să zic, eram singur în avion, dar colaboram cu colegii cu care zburam în formație, cu care desfășuram misiuni, doar că nu erau lângă mine, erau în alte avioane, dar colanorarea era aceeaşi. La aviația civilă în schimb, trebuie să ținem cont și de faptul că pasagerul are nevoie de siguranță, are nevoie de confort și noi trebuie să le oferim lucrurile acestea. Zburaţi cu Tarom!
Cristian Dumitrașcu (realizator): Vă mulțumesc foarte mult! Invitat la „Subiectul săptămânii” a fost comandantul pilot la Tarom Răducu Moise. Domnule comandant, vă mulțumesc și vă mai așteptăm la radio!
Răducu Moise: Şi eu vă mulțumesc! Vă urez o zi bună!
Daniel Pop: Oamenii trebuie să știe că tot ceea ce facem, în primul rând, facem pentru ei. Generăm un mediu sigur în care să-și poată desfășura activitatea zilnic
Armata Română participă cu 2.300 de militari, până pe 24 mai, la exercițiul multinațional Swift Response 24. Acesta face parte dintr-o serie...
Angel Tîlvăr: “Dacă pomenesc doar de Himars sau de Patriot, cred că am spus suficient, în condițiile în care țări importante își doresc astfel de echipamente și nu le au, perioada de așteptare pentru primirea unor astfel de echipamente fiind de ordinul anilor și vorbim aici de trei, patru, cinci ani.”
Adrian Gâtman: Domnule ministru, bine ați revenit la ”Jurnal militar”! Angel Tîlvăr: Bun găsit! Mulțumesc pentru că sunteți interesat de...
Mircea Geoană: „….ceea ce îmi doresc pentru forțele Armate române e să fie, practic, în elita Alianței – deja suntem, dar cu investiții suplimentare și în tehnică, și în tehnologie, și în oameni.”
Ciprian Panga ( reporter): Domnule secretar general adjunct al NATO, domnule Mircea Geoană, bine ați venit în Garnizoana Brașov! Ați avut o zi...
Adelin Petrișor: “Nimeni nu-și poate explica de ce serviciile secrete israeliene, considerate printre cele mai bune din lume, n-au avut habar de ce se întâmplă. Acum urmează o tragedie în Gaza…”
Adelin Petrișor: E ceva ce n-am mai văzut în experiența mea de jurnalist, de 20 și ceva de ani, am văzut atacuri teroriste, am fost în Turcia...
Cristian Diaconescu: “De aceea, astăzi, în Fâșia Gaza, practic, sute de mii de oameni sunt luați ostatici efectiv de această grupare care, iată, din punct de vedere militar, nu avea absolut nicio speranță ceea ce privește înfrângerea Israelului.”
Cristian Dumitrașcu (realizator rubrică): Domnule ministru, bine ați venit. Cristian Diaconescu: Bună ziua. Mulțumesc foarte mult pentru...
Mihai Panait: Vânătoarele de mine sunt cele mai bune capabilități la nivel mondial. Este deosebit de important că reușim să aducem în Forțele Navale Române această capabilitate
Vânătorul de mine M 270 „Sublocotenent Ion Ghiculescu” a primit primul pavilion al navei, odată cu intrarea în serviciul Forțelor Navale...
Cornelia Mihăilă (realizator rubrică): S-au împlinit cinci ani de la intrarea oficială a avioanelor F-16 în serviciul Forţelor Aeriene Române. O ceremonie militară dedicată aniversării a avut loc joi, 30 septembrie, în Baza 86 Aeriană locotenent aviator Gheorghe Mociorniţă din Borcea, judeţul Călăraşi.
Locotenent aviator Cătălin Micloş – comandatul Bazei aeriene 86: F-16, primul avion multirol din cadrul Forţelor Aeriene Române, bineînţeles a necesitat foarte multe investiţii în infrastructură, în personal. Din acest motiv cred că Baza 86 Aeriană o să fie în continuare casa primei escadrile de F-16 unde se formează piloţi, se formează tehnicieni capabili pentru a exploata acest avion pe care îl consider coloana vertebrală a viitorului Forţelor Aeriene Române, şi mă refer aici la tot ce ţine de apărarea spaţiului aerian.
Cornelia Mihăilă (realizator rubrică): Prezent la ceremonial, şeful Statului Major al Apărării, general-locotenent Daniel Petrescu, a subliniat importanţa prezenţei flotei de avioane multirol de la Borcea.
General locotenent Daniel Petrescu- Șeful Statului Major al Apărării: Capacitatea dumneavoastră de reacţie este încercată periodic şi cred că nu spun cuvinte mari, aveţi poate cea mai dificilă şi mai complexă misiune, pentru că în situaţii de criză, în situaţii de război sunteţi primii care veţi intra în luptă. Împreună cu aliaţii NATO contribuiţi la dezvoltarea capacităţii de recţie şi de descurajare, precum şi la consolidarea interoperabilităţii între forţele armate române şi forţele aliate.
Indiferent de vreme, iar în Câmpia Bărăganului, la Borcea, anotimpurile aduc mereu condiții extreme, o mână de oameni, dedicați profesional, animează o întreagă mare unitate, „aruncată”, parcă, într-un câmp, lăudat cumva ca un regat al ciulinilor. Pe emblema celor care încadrează Baza 86 Aeriană, chiar se regăseste un ciulin. Ce asemănare: rădăcinile… baza și ciulinul – simboluri ale rezistenței pe aceste meleaguri.
Piloții și tehnicii aferenți ai Escadrilei 53 Vânătoare „Warhawks” și-au „acordat” timpul și viața după zborurile aeronavelor F-16 „Fighting Falcon”. Permanent acestea sunt pregătite pentru zbor, iar aici luăm în calcul eforturile, timpul și profesionalismul tehnicilor care își dau OK-ul pentru fiecare ridicare de la sol. Piloții, cei care exploatează la maximum avioanele multirol F-16, se instruiesc și sunt implicați continuu într-un flux de exerciții care să-i aducă sau să-i mențină la un standard de performanță greu de realizat fără un număr mare de ore de zbor, în condiții meteo cât mai diferite, ziua și noaptea.
Deocamdată, la Borcea, lângă brațul cu același nume al Dunării, piloții și F-16 au început să scrie o altă istorie a aviației de vânătoare, pe un aerodrom relativ izolat, într-un câmp, de unde mulți ar fugi în unități din orașe. Și totuși, profesioniștii prind rădăcini acolo unde pot să „crească” frumos.
#F-16 #airforce #BDC #Baza86Aeriana #armata #forteaeriene #flight #army #dogfight #Warhawks #Escadrila53Vanatoare
??? Vă rugăm să nu uitați să vă abonați la canalul nostru de Youtube și, bineînțeles, să trageți de imagine cu mouse-ul pentru a vă bucura de un video la 360 de grade!
???Pentru o vizionare mai clară, setați rezoluția la 5K!
Creat de col. Viorel Amzărescu, Armata Tv 360, Trustul de presă al MApN
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.