Forțele Aeriene Române, noi misiuni umanitare în Liban
Publicat de Gabriel Stan,
14 octombrie 2024, 15:26
O aeronavă de transport C-130 Hercules a repatriat un total de 127 de persoane aflate în situații vulnerabile, cetățeni români și membri de familie, femei, copii, cazuri medicale, persoane aflate în zona de risc maxim, care au solicitat asistență Ministerului Afacerilor Externe.
Misiunea s-a desfășurat la solicitarea Departamentului pentru Situații de Urgență, în baza hotărârii Comitetului Național pentru Situații de Urgență.
România sprijină Libia în urma inundațiilor devastatoare
Publicat de gabrielasaksa,
25 septembrie 2023, 11:56
Adrian Gâtman (realizator rubrică): România a trimis Libiei 55 de tone de produse alimentare și echipamente pentru adăpostire, ca ajutor umanitar, după ce țara africană s-a confruntat cu inundații devastatoare. Bunurile au fost transportate cu aeronave militare C-130 Hercules ale Bazei 90 Transport Aerian, care au făcut mai multe zboruri pe ruta București Benghazi. Misiunile au fost solicitate de Departamentul pentru Situații de Urgență, iar sprijinul țării noastre a venit ca urmare a declanșării mecanismului european de protecție civilă.
Adrian Gîtman (realizator rubrică): Ziua Aviației Române și a Forțelor Aeriene a fost marcată joi, în București, printr-o ceremonie militară desfășurată la momentul Eroilor aerului din Piața Aviatorilor.
Pe cerul Capitalei au evoluat avioane militare F16 – Fighting Falcon, C 130 Hercules, C27 Spartan, IAR 99 Șoim, dar și elicoptere IAR 330.
La spectacolul aviatic s-au alăturat și aeronave ale Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului Român de Informații, Aeroclubului României și Forțele Aeriene Italiene, prezente în țara noastră pentru misiunile de poliție aeriană cu avioanele Eurofighter Typhoon.
Șeful statului major al forțelor aeriene, generalul-locotenent Viorel Pană:2023 va fi un an hotărâtor pentru Forțele Aeriene Române, atât în ceea ce privește programele de înzestrare, plecând de la F16, rachetele de tip Patriot, sistemele VSHORAD, sisteme digitale de radare.
Totul se întâmplă la acest sfârșit de an 2023 și în același timp, nu trebuie să uităm nicio clipă că cealaltă componentă este să fim pregătiți în orice moment să folosim aceste steme pentru apărarea spațiului aerian.
Adrian Gîtman (realizator rubrică): Ziua Aviației Române și a forțelor aeriene este sărbătorită în fiecare an la 20 iulie, în ziua Sfântului Proroc Ilie Tesvitanul, ocrotitorul spiritual al piloților.
Adrian Gîtman (realizator rubrică): Ziua Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene a fost marcată miercuri, 20 iulie, prin evenimente organizate în toată ţara. În capitală, a avut loc o ceremonie militară la Monumentul Eroilor Aerului din Piaţa Aviatorilor.
Aeronave militare au survolat locul de desfăşurare a festivităţilor. Forţele aeriene Române au evoluat cu avioane F-16 Fighting Falcon, C-130 Hercules, C-27 J Spartan, AN-30, IAR-99 şi elicoptere IAR-330.
În formaţia de zbor au fost prezente şi aeronave Eurofighter Typhoon, ale partenerilor britanici şi italieni, elicoptere ale MAI şi SRI, aeronave ale Tarom şi Aeroclubului României. La ceremonia din Piaţa Aviatorilor au participat şi militari în rezervă şi în retragere, care au lucrat în aviaţia militară.
Gl. (r) Constantin Croitoru, fost şef al Statului Major al Forţelor Aeriene:Este o festivitate bine-venită pentru noi toţi. Să nu uităm că dincolo de festivitatea în sine asta înseamnă istorie, istoria adevărată, pe care poporul român şi-a respectat-o şi întotdeauna a pomenit-o şi a prezentat-o tuturor.
Trăieşti cu emoţie întotdeauna un asemenea moment şi trebuie să le urez aviatorilor, forţelor aeriene şi tututor celor care o slujesc, care au fost şi sunt activi, să fie sănătoşi, să-şi facă datoria în continuare, pentru că dacă avem o istorie trebuie să şi creăm o istorie a noastră de acum încolo. La mulţi ani, tuturor!
Adrian Gîtman (realizator rubrică): De Ziua Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene aeronave militare au survolat localităţi de pe tot teritoriul României.
În acelaşi context aniversar, Baza 57 Aeriană de la Mihail Kogălniceanu a primit, în cadrul unei ceremonii, Drapelul de luptă acordat prin decret prezidenţial.
Forțele Aeriene Române au o nouă aeronavă C-130 Hercules
Publicat de prosavioleta,
21 decembrie 2021, 18:19
Adrian Gîtman (realizator rubrică): Flota de transport a Forțelor Aeriene Române a fost completată cu o nouă aeronavă C-130 Hercules, primită cu titlu gratuit de la Statele Unite ale Americii. Avionul va intra în înzestrarea Bazei 90 transport aerian Otopeni care mai are în dotare 5 aparate de zbor de acest tip. Aeronavele C-130 Hercules împreună cu modelul C-27 Spartan constituie principalul mijloc de susținere a trupelor românești aflate în teatrele de operații, de intervenție și de ajutor în situații de calamități naturale pe plan intern și internațional. Hercules C-130 este cel mai utilizat avion militar de transport din lume, peste 50 de țări folosind acest tip de aeronavă.
Cristi: „Eram doar cu hainele de pe noi, nimic altceva; un rucsac mic în spate în care aveam minimum. Pe marginea drumului, stând trei ore, te încearcă tot felul de sentimente”.
În apropierea aeroportului din Kabul s-au produs joi, 16 august, doă explozii în urma cărora mai mulți militari americani au fost răniți și uciși.
În această zonă, mii de cetățeni afgani și străini sunt aglomerați, în încercarea de a părăsi țara înaintea încheierii operațiunilor internaționale de evacuare.
Săptămâna trecută, o aeronavă C-130 Hercules aparținând Forțelor Aeriene Române a evacuat mai mulți cetățeni români și străini de pe aeroportul internațional din Kabul în condiții de siguranță.
Unul dintre românii repatriați chiar cu aeronava C-130 Hercules a Forțelor Aeriene Române este invitat la „Subiectul săptămânii”. Ascultați un interviu realizat de Anca Făgăraș, de la „Jurnal militar” Târgu Mureș.
Anca Făgăraș (realizator): Invitat la „Subiectul săptămânii” este Cristi, unul dintre românii care au revenit zilele acestea din Afganistan. Fost cadru militar al Armatei Române, până acum câțiva nai, cu câteva misiuni internaționale în Afganistan, angajat al unei firme de securitate. Vă spun bun venit la „Jurnal militar” și bun venit acasă! Cum este să fiți din nou acasă?
Cristi:Bună! E un sentiment eliberator, în primul rând. Fiind lângă familie și lângă prietenii care ne-au simți lipsa și au fost alături de noi, e emoționant și, în același timp, relaxant să scăpăm de tensiunea respectivă, dinainte de revenirea în țară.
Anca Făgăraș (realizator): Spuneți-ne, vă rog, cum e situația actuală acum, acolo. Ca fost militar de carieră și cu experiența pe care o aveți, ați mai trăit astfel de momente, e atât de periculos precum vedem în mass media?
Cristi:În mass media nici nu se vede mare parte din ce se întâmplă în momentul de față în Kabul. Siruația este complet diferită.
Am fost în Kabul de foarte multe ori în ultimii 15 ani, l-am văzut dezvoltându-se, crescând, coborând, în același timp. În momentul de față este cu totul altceva. E o adevărată zonă de război, e ceva care nici măcar nu se poate descrie prin cuvinte.
Cu o disperare dusă la extrem de către populația din Kabul, o zonă controlată de talibani, care țin sub control absiolut orice mișcare afgană sau străină. Totul este extrem de imprevizibil și totul se poate schimba de la oră la oră.
Anca Făgăraș (realizator): Cum a decurs activitatea voastră în ‘camp’, după preluarea controlului talibanilor? Cât a durat această situație? Cum se comportau în relația cu dumneavoastră?
Cristi:Ei şi-au semnalat prezența din prima zi în care au intrat în Kabul. Au venit la porțile noastre, ne-au cerut să ne predăm armamentul și muniția. Nu am făcut acel lucru. Așa, mai diplomatic, ni s-a spus că dacă vom părăsi camp-ul vom fi arestaţi.
Nici nu am încercat. Am dus negocieri cu diferiți șefi talibani, care veneau la noi în camp cu diferite cereri.
Într-un final, după vreo trei zile am reușit să dăm de un şef taliban care era în măsură să poată să ia o decizie în ceea ce privește situația noastră.
Pe de-o parte se arătau în a ne susține efortul nostru de a ajunge pe aeroport, în același timp reușeau la fiecare pas să ne pună tot felul de piedici, ca planurile noastre să nu fie dus la bun sfârșit. A durat totul cinci zile până am reușit să ajungem la un numitor comun, iar ei să fie de acord ca noi să părăsim camp-ul.
Au fost de acord să ne pună la dispoziție autobuze în care ne-am îmbarcat toți. Aceștia ne-au escortat către una dintre porțile de acces ale aeroportului. Pe drum am întâmpinat un checkpoint taliban mai mare, care nu ne-a permis să ne continuăm drumul. A trebuit să ne întoarcem 400 şi ceva de oameni.
Când am ajuns efectiv am fost lăsați pe marginea drumului, iar talibanii au plecat, s-au reîntors în camp-ul nostru, care a devenit proprietatea lor. Ne-am trezit pe marginea drumului, fără posibilitatea de a intra în aeroport și fără a ne putea întoarce undeva, pentru că nu mai aveam camp.
A durat aproximativ trei ore. Cei din aeroport au aflat situația noastră și au reușit să trimită niște forţe militare la poarta aceea pentru a ne facilita accesul. Aeroportul înăuntru nu mai seamănă cu ceea ce a fost odată. Era o zonă de comandament, o zonă curată, era o zona sigură.
În momentul de față tot aeroportul este plin cu mii de imigranți care așteaptă să plece de pe aeroport. Sunt create mici zone în care aceștia sunt ținuți pentru a fi procesați, pentru a trece din stadiul de procesare în alte stadii, până în momentul în care aceștia ajung să se îmbarce în avion.
Dezastrul care e în momentul de față pe aeroport este de nedescris. E o mizerie cumplită, e un haos general, sunt foarte multe forțe americane și britanice care stau lângă aproape fiecare imigrant.
Anca Făgăraș (realizator): Care a fost sentimentul pe care l-aţi avut după ce ați ajuns în aeroport și v-aţi văzut cumva în siguranță?
Cristi:Eram doar cu hainele de pe noi, nimic altceva; un rucsac mic în spate în care aveam minimum. Pe marginea drumului, stând trei ore, te încearcă tot felul de sentimente. Lumea începuse să se adune în jurul nostru.
Se trăgeau focuri de armă de peste tot. Nu știam de unde vine acestea, cine și cu cine se luptă. După acele trei ore, când am ajuns înăuntru, da, pot să zic că am putut să răsuflăm ușurații.
Ne-am luat în brațe, ne-am îmbărbătat unul pe celălalt. Am trecut peste pasul cel mai greu. Următorul pas era îmbarcarea într-un avion, dar deja ce fusese mai greu fusese depășit.
Anca Făgăraș (realizator): Iar după ce ați reușit să fiți preluați, cât a durat operațiunea până să ajungeți la București?
Cristi:Drumul a fost destul de lung, am înțeles motivele pentru care s-a ales o rută lungă. A durat în total 15 sau 16 ore, dar nu a mai contat. Eram alături de români, eram într-un avion românesc, ne întorceam spre casă, știam că venim spre casă. Ieșeam din iadul acela. Nu nu mai conta nimic! Era irelevant.
Anca Făgăraș (realizator): Din punctul de vedere al suportului pe care l-aţi avut din partea statului român, și nu numai, cum aţi simțit dumneavoastră totul?
Cristi:Fiind în camp-ul acela, neavând posibilitatea de a pleca, am reușit să luăm legătura cu tot felul de structuri din România și nu doar din România. Foarte mulți oameni, foarte multe structuri care și-au dat aportul ca noi să putem să ieșim în siguranță. Chiar s-a simțit că statul român s-a implicat în situația aceasta.
Anca Făgăraș (realizator): V-aţi mai întoarce în Afganistan?
Cristi:Nu, absolut nu. În situația în care e acum Afganistanul în niciun caz. Nimeni nu poate garanta o siguranță atâta timp cât talibanii sunt la putere, iar aceștia își impun legea Sharia.
Anca Făgăraș (realizator): Vă mulţumesc foarte mult și vă urmăm încă o dată „Bun venit acasă!”. A fost invitat la „Subiectul săptămânii” Cristi, unul dintre românii care au venit zilele acestea din Afganistan.
Daniel Pop: Oamenii trebuie să știe că tot ceea ce facem, în primul rând, facem pentru ei. Generăm un mediu sigur în care să-și poată desfășura activitatea zilnic
Armata Română participă cu 2.300 de militari, până pe 24 mai, la exercițiul multinațional Swift Response 24. Acesta face parte dintr-o serie...
Angel Tîlvăr: “Dacă pomenesc doar de Himars sau de Patriot, cred că am spus suficient, în condițiile în care țări importante își doresc astfel de echipamente și nu le au, perioada de așteptare pentru primirea unor astfel de echipamente fiind de ordinul anilor și vorbim aici de trei, patru, cinci ani.”
Adrian Gâtman: Domnule ministru, bine ați revenit la ”Jurnal militar”! Angel Tîlvăr: Bun găsit! Mulțumesc pentru că sunteți interesat de...
Mircea Geoană: „….ceea ce îmi doresc pentru forțele Armate române e să fie, practic, în elita Alianței – deja suntem, dar cu investiții suplimentare și în tehnică, și în tehnologie, și în oameni.”
Ciprian Panga ( reporter): Domnule secretar general adjunct al NATO, domnule Mircea Geoană, bine ați venit în Garnizoana Brașov! Ați avut o zi...
Adelin Petrișor: “Nimeni nu-și poate explica de ce serviciile secrete israeliene, considerate printre cele mai bune din lume, n-au avut habar de ce se întâmplă. Acum urmează o tragedie în Gaza…”
Adelin Petrișor: E ceva ce n-am mai văzut în experiența mea de jurnalist, de 20 și ceva de ani, am văzut atacuri teroriste, am fost în Turcia...
Cristian Diaconescu: “De aceea, astăzi, în Fâșia Gaza, practic, sute de mii de oameni sunt luați ostatici efectiv de această grupare care, iată, din punct de vedere militar, nu avea absolut nicio speranță ceea ce privește înfrângerea Israelului.”
Cristian Dumitrașcu (realizator rubrică): Domnule ministru, bine ați venit. Cristian Diaconescu: Bună ziua. Mulțumesc foarte mult pentru...
Mihai Panait: Vânătoarele de mine sunt cele mai bune capabilități la nivel mondial. Este deosebit de important că reușim să aducem în Forțele Navale Române această capabilitate
Vânătorul de mine M 270 „Sublocotenent Ion Ghiculescu” a primit primul pavilion al navei, odată cu intrarea în serviciul Forțelor Navale...
Adrian Gâtman (realizator rubrică): Aeronave C-27J Spartan și C-130 Hercules ale Forțelor Aeriene Române au executat în perioada 4 – 7 mai zboruri la joasă înălțime, pe traiectul Dobrogea – Brăila – Galați – Buzău – Otopeni.
Activitățile de zbor ale piloților militari sunt executate în conformitate cu planurile de instruire în zbor și în concordanță cu reglementările aeronautice în vigoare, având drept scop creșterea nivelului de antrenare a personalului navigant în condiții cât mai reale, fapt care contribuie la creșterea capacității acționale a Forțelor Aeriene Române.
Statul Major al Forțelor Aeriene informează că are în vedere constant diminuarea impactului activităților aeronautice asupra comunității locale, urmărind în același timp îndeplinirea obiectivelor de pregătire a piloților în conformitate cu cerințele specifice, obiective care includ și executarea unor antrenamente adecvate condițiilor de luptă actuale.
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.