Publicat de Cristina Ion,
15 octombrie 2017, 08:24
Nestăpânită-i va fi fost Aurei Urziceanu dragostea de oameni, dacă a putut face un cântec precum acesta! Era deja o răsfăţată a publicului de jazz, după ce o descoperise marele Duke Ellington (şi apăruse alături de acesta la Carnegie Hall, în 1972); cântase cu Quincy Jones, Dizzie Gillespie, Thad Jones & Mel Lewis, şi alături de mari vocaliste, precum Sarah Vaughan şi Ella Fitzgerald, pe mari scene ale lumii; era a lumii, dar revenea mereu acasă, în România.
Muzicologul Florian Lungu a admirat-o şi prezentat-o în numeroase ocazii. În 1986, Aura a compus şi înregistrat, în ţară, în jur de 40 de melodii. Toate şlagăre. „Dor de viaţă”, pe versuri de Dan V. Dumitriu, a fost orchestrată de George Natsis şi lansată chiar la Sala Radio, cu ocazia concertului aniversar Aura Urziceanu & Radio Big Band, în 1987. Artista plecase apoi din nou în turnee, iar una din mătuşile sale, cu care ţinea legătura, îi spunea, bucuroasă, că „Dor de viaţă” se aude şi de şase ori pe zi la radio!
În Japonia, Brazilia, Australia, ca şi-n alte colţuri de lume, Aura Urziceanu şi-a obişnuit publicul nu doar cu teme de jazz, cu prelucrări după Bach, Paganini sau Enescu, ci şi cu folclor sau cu muzică pop. Brazilienilor le-a plăcut cel mai mult din întreg repertoriul româncei „Dor de viaţă”. Cu siguranţă, le-a evocat tuturor exuberanţa Carnavalului de la Rio! Cu toate că a interpretat, de-a lungul anilor, muzică în mai multe limbi, Aura Urziceanu a simţit că mesajul optimist al cântecului „Dor de viaţă” nu trebuie tradus, nici în portugheză şi nici măcar în engleză! Şlagărul se regăseşte pe albumul editat la Electrecord sub titlul „Dor de viaţă” , ca şi pe compilaţia „The Best of Aura”.
Adevărata violonistă din filmul Concertul, Sarah Nemţanu cântă concertul lui Ceaikovski, la Sala Radio
Publicat de Andrei Cretoiu,
13 mai 2015, 10:00 / actualizat: 7 iunie 2015, 16:03
O poveste cu totul specială stă în spatele concertului pe care Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului Nicolae Moldoveanu, îl va susţine vineri 15 mai (ora 19:00).
Veţi avea şansa de a o aplauda pe scena Sălii Radio pe violonista de origine română Sarah Nemţanu (născută în Franţa), concertmaestru la Orchestre National de France, cea care a consiliat-o pe actriţa Mélanie Laurent pentru rolul principal feminin din filmul Concertul – regizat de Radu Mihăileanu, şi care a interpretat partitura pentru banda sonoră a producţiei. În evenimentul de la Bucureşti, Sarah Nemţanu va cânta chiar Concertul în re major pentru vioară şi orchestră de Ceaikovski, una dintre cele mai emoţionante lucrări ale repertoriului simfonic, partitură în jurul căreia a fost conceput scenariul filmului.
Într-un interviu publicat în mai 2010 în celebra publicaţie franceză Le Figaro, Sarah Nemţanu declara despre filmul Concertul: „(…) mulţi spectatori au fost atât de emoţionaţi de muzica lui Ceaikovski, încât au aşteptat finalul genericului filmului ca să afle numele lucrării şi al interpretului. De altfel, primesc şi astăzi sute de mesaje pe Facebook de la persoane care mă felicită şi mă întreabă unde pot veni să mă asculte. (…) Filmul Concertul mi-a schimbat de asemenea modul de a privi muzica: mi-am dat seama că marile opere ale repertoriului, atunci când ies din cadrul clasic, pot avea un puternic impact asupra publicului larg.”
Sarah Nemţanu este un muzician cu un destin artistic deosebit. A început să studieze vioara cu tatăl său, Vladimir Nemţanu, concertmaestru la Orchestre National Bordeaux Aquitaine, a urmat apoi specializarea la conservatorul din Bordeaux şi apoi la cel din Paris, iar după importante premii internaţionale a fost numită, din 2002, la doar 21 de ani, concertmaestru la Orchestre National de France. Sarah Nemţanu este laureată a concursurilor Maurice Ravel (1998) şi Antonio Stradivarius (2001).
A cântat sub bagheta celor mai mari dirijori ai lumii, ca Riccardo Muti sau Sir Colin Davis, în cele mai cunoscute săli de concerte ale lumii, de la Carnegie Hall (New York), Musikverein (Viena) sau Century Hall (Tokyo), la Théâtre des Champs Elysées (Paris). A fost invitată să interpreteze, în ipostază solistică, alături de Orchestre National de France, London Symphony Orchestra, Swedish Radio Orchestra, Orchestra Santa Cecilia – Roma, Mahler Chamber Orchestra ş.a. Sarah Nemţanu are ocazia de cânta pe o vioară de patrimoniu universal, realizată de Giovanni Baptista Guadagnini în 1784 şi pusă la dispoziţia artistei de Fundaţia Zilber-Rampal.
Pe lângă celebra partitură a lui Ceaikovski, unul dintre cele mai cunoscute concerte de vioară de toate timpurile, veţi mai asculta la Sala Radio şi uvertura În natură, semnată de compozitorul ceh Antonín Dvořák şi Simfonia a IV-a, creaţie a lui Brahms.
Violonist, corepetitor, organist şi nu în ultimul de rând dirijor, Nicolae Moldoveanu este unul dintre muzicienii români care şi-a construit un frumos parcurs în lumea artistică internaţională. Pregătirea sa muzicală l-a purtat în apreciate instituţii de învăţământ superior europene, de la Conservatorul din Leipzig (unde a studiat orga) la cursurile Conservatorului din Zürich (unde s-a dedicat artei dirijorale) şi apoi la Basel şi Berna şi în cele din urmă la Academia Regală de Muzică din Londra.
Printre ansamblurile importante pe care le-a dirijat se numără: Filarmonica Regală din Liverpool, Orchestra Radio din Olanda, BBC Concert, BBC Philharmonic, Orchestra Filarmonicii din Malaezia, Orchestra de Cameră din Stockholm, Manchester Camerata, Orchestra Naţională din Johannesburg, Orchestra Filarmonicii Regale, Orchestra de Cameră din Scoţia, Orchestra Simfonică din Islanda, Orchestra Simfonică Radio din Praga, Orchestra Filarmonicii din Varşovia, Orchestra Simfonică din Birmingham, Melbourne Symphony, Orchestra Filarmonicii George Enescu. Printre ansamblurile de care îl leagă o colaborare deosebită se află English Sinfonia şi London Mozart Players, iar până în anul 2012 Nicolae Moldoveanu a fost şi dirijor al orchestrei Filarmonicii Transilvania din Cluj-Napoca.
Dirijorul român este de asemenea apreciat şi în zona teatrului liric, fiind invitat în mod curent al Operelor din Malmö, Toronto precum şi la Opera Regală din Londra.
Concertul poate fi ascultat în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe Internet pe www.radioromaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro.
Biletele sunt disponibile pe www.bilete.ro, în oficiile Poştei Române, în magazinele Inmedio semnalizate Bilete.ro, în magazinele Germanos şi la casa de bilete a Sălii Radio.
Accesul la Sala Radio, cu transportul în comun, se poate face cu liniile de tramvai nr. 24 şi 44 până la staţia Radio România – Piaţa Virgiliu (Str. Berzei la intersecţia cu Ştirbei Vodă, în apropierea străzii Berthelot). Puteţi de asemenea alege mijloacele de transport care circulă în apropiere – Str. Mircea Vulcănescu, Str. Berzei, Str. Ştirbei Vodă, Bd. Eroilor, Calea Plevnei, Bd. Dinicu Golescu – autobuzele 133, 178, 126, 168, 226, 368 etc.
Confirmând rolul de important creator şi promotor de evenimente culturale în rândul radiodifuziunilor publice din media internaţionala, Radio România a iniţiat la New York organizarea unui recital ce deschide seria evenimentelor muzicale prilejuite de participarea la întâlnirile European Broadcasting Union (EBU) New York Meeting 2015, desfăşurate la New York, în perioada 29 aprilie – 3 mai. Evenimentele reunesc reprezentanţi ai radiourilor publice europene şi americane în cadrul unui program de seminarii, dezbateri, concerte şi vizite de lucru, având ca centru de interes difuzarea producţiilor muzicale, schimburile de programe muzicale, între radiourile publice şi Opera la radio.
Între evenimentele întâlnirii, primul reper este recitalul din 30 aprilie al pianistului de origine română Matei Varga, organizat la iniţiativa Radio România de ICR New York, găzduit de The Concert Space din Manhattan şi inclus în calendarul evenimentelor EBU. Rezident la New York, cu o carieră artistică în plină ascensiune, pianistul Matei Varga a susţinut numeroase recitaluri şi concerte în SUA şi Europa şi a colaborat cu nume de primă mărime ale scenei muzicale internaţionale. Ultimul său album cuprinzând lucrări pentru pian de George Enescu a fost lansat de casa de discuri Naxos în 2010. Matei Varga a evoluat de mai multe ori pe scena Sălii Radio din Bucureşti şi va reveni în stagiunea 2015-2016 alături de Orchestra Naţională Radio. La recitalul sau de la New York vor participa membri ai delegaţiilor participante la întâlnirea EBU, reprezentanţi ai posturilor publice de radio americane şi canadiene.
Opera la radio este tema seminarului programat pe 1 mai în cadrul European Broadcasters Day, organizat de conducerea Operei Metropolitan şi prezidat de Peter Gelb, directorul operei, în intenţia de a oferi membrilor EBU un cadru de dezbatere cu privire la istoricul şi oportunităţile de transmisie a spectacolelor oferite de celebrul teatru de operă american. Lansate în 1931, matineele de sâmbătă de la Metropolitan, transmise în toată lumea, multe dintre ele programate astfel încât să fie accesibile ca orar publicului european, reprezintă cel mai longeviv program de transmisii de muzică clasică din istoria radioului. Transmisiunile în direct ale spectacolelor de operă şi concertelor de la Metropolitan sunt un reper esenţial pentru melomanii români în programele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ultimii ani.
Carnegie Hall va fi cel de al doilea punct pe harta prestigioaselor săli de concerte newyorkeze pe care delegaţia Radio România le va vizita, la invitaţia WFMT, postul public de radio american dedicat muzicii clasice şi artelor spectacolului, şi unde va asista, în aceeaşi seară, la concertul cu opera Orfeo de C. Monteverdi, sub bagheta dirijorului Sir John Eliot Gardiner.
Calendarul întâlnirilor EBU va continua cu invitaţia lansată delegaţiilor prezente de către Metropolitan Opera de a participa la un tur al teatrului şi la reprezentarea spectacolului Bal mascat, de G. Verdi, dirijat de James Levine, actualul director muzical de la Metropolitan, spectacol din seria celor care pot fi ascultate sâmbăta seara şi în România, preluate în direct sau înregistrat, pe frecvenţele Radio România Muzical şi Radio România Cultural şi online pe www.radioromaniacultural.ro si www.romania-muzical.ro
Compozitor, dirijor, profesor, manager, sunt patru ipostaze ce definesc personalitatea muzicianului român Sabin Păutza, care este invitatul special al concertului Orchestrei de Cameră Radio, programat miercuri,21 ianuarie (19:00), la Sala Radio.
A fost director artistic şi dirijor principal al celei mai vechi orchestre din New Jersey – Plainfield Symphony, fiind Conductor Emeritus pe viaţa al ansamblului. Sabin Păutza a dirijat în Europa, America şi Australia, pe scene celebre precum Carnegie Hall – New York, Santa Cecilia – Roma, Frédéric Chopin – Varşovia sau Philharmonic Hall – Sydney. Un moment cheie în cariera sa l-a constituit debutul în prestigioasa sală Carnegie Hall din New York (1985), când s-a prezentat în dublă ipostază: aceea de dirijor la pupitrul Orchestrei New York University Symphony şi de compozitor – în program figurând şi lucrarea sa Haiku. Numeroase distincţii în ţară şi în străinătate stau dovadă a aprecierii compoziţiilor sale: Diploma de onoare la Concursul Internaţional de Compoziţie de la Salt Lake City – Utah (1985), Premiul Rudolph Nissim al Uniunii Compozitorilor din Statele Unite (1990), Premiul Martin Luther King Jr. pentru compoziţie (1994). Compania Swift Music Group din Statele Unite i-a editat pe CD seria Opera Omnia, până la această dată fiind lansate primele zece CD-uri.
În evenimentul de la Sala Radio, derulat sub bagheta lui Sabin Păutza, veţi avea ocazia să ascultaţi o lucrare semnată de artistul român şi două partituri aparţinând lui Beethoven, respectiv lui Schubert.
Despre lucrarea sa, Mozart Fantasie, compusă cu ocazia aniversării a 250 de ani de la naşterea marelui compozitor (în 2006), Sabin Păutza mărturiseşte: „Am folosit aici câteva dintre cele mai cunoscute melodii ale sale aparţinând unor lucrări ca Mica Serenadă sau ale unor arii celebre din operele sale. Mi-am imaginat un fel de joc muzical în care aceste melodii atât de cunoscute sunt implicate într-un scenariu în care ele însele devin nişte personaje pitoreşti într-o operă imaginară. (…) Mi s-a oferit aici ocazia de a exploata valenţele inepuizabile ale melodiilor mozartiene în a fi răstălmăcite, ironizate, modificate în toate felurile, într-un dialog în care se remarcă odată mai mult geniul maestrului de la Salzburg”.
În programul serii veţi asculta de asemenea Concertul nr. 3 pentru pian şi orchestră, semnat de Beethoven, cu participarea pianistului Lucian Velciu, care a susţinut recitaluri pe diferite scene: Universitatea de Muzică Luxemburg, Sala Studio a Ateneului Român Bucureşti, Muzeul Naţional George Enescu din Capitală, Muzeul de Artă din Constanţa, Palatul Mogoşoaia, Castelul Peleş, Sala Radio ş.a. Concertul se va încheia cu Simfonia nr. 2, creaţie a lui Schubert compusă la vârsta de doar 17 ani şi inspirată de o lucrare a lui Beethoven.
Concertul poate fi ascultat în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe internet pe www.radiorormaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro.
Biletele sunt disponibile pe www.bilete.ro, în oficiile Poştei Române, în magazinele Inmedio semnalizate Bilete.ro, în magazinele Germanos şi la casa de bilete a Sălii Radio.
Accesul la Sala Radio, cu transportul în comun, se poate face cu liniile de tramvai nr. 24 şi 44 până la staţia Radio România – Piaţa Virgiliu (Str. Berzei la intersecţia cu Ştirbei Vodă, în apropierea străzii Berthelot). Puteţi de asemenea alege mijloacele de transport care circulă în apropiere – Str. Mircea Vulcănescu, Str. Berzei, Str. Ştirbei Vodă, Bd. Eroilor, Calea Plevnei, Bd. Dinicu Golescu – autobuzele 133, 178, 126, 168, 226, 368.
Albumul Romance, al mezzosopranei Ruxandra Donose, apărut la Editura Casa Radio, va fi lansat, în prezenţa artistei, marţi, 23 septembrie, ora 17:00, la librăria Cărtureşti din Str. Arthur Verona nr. 13-15. La eveniment vor participa dirijorul Tiberiu Soare şi muzicologul Grigore Constantinescu.
Pentru prima dată, celebra mezzosoprană de talie mondială Ruxandra Donose, care străluceşte pe cele mai mari scene ale lumii precum: Royal Opera House Covent Garden, Metropolitan Opera, Staatsoper Vienna, Carnegie Hall sau Teatrul La Fenice din Veneţia, a realizat un CD alături de o orchestră, un dirijor şi o casă de discuri din România.
În Romance, Ruxandra Donose reuşeşte magistral să surprindă şi să redea faţete ale universului emoţional, pasional feminin, imortalizate în pagini celebre dedicate teatrului liric de către Bizet, Saint-Saëns, Massenet, Offenbach, Berlioz şi Verdi. În cuprinsul său se regăsesc arii celebre precum Habanera, Seguidilla, Amour, viens aider, D’amour l’ardente flame, O don fatal… Înregistrările au fost realizate de protagonistă în aprilie, la Radio România.
Albumul, realizat în compania Orchestrei Naţionale Radio, a dirijorului Tiberiu Soare şi a Corului Academic Radio pregătit de Dan Mihai Goia, constituie în esenţă o reafirmare a legăturii puternice pe care Ruxandra Donose o are cu publicul, cu muzica.
„Cu acest CD mi se îndeplineşte un vis. Este visul de a aduna arii preferate. Ale mele, ale publicului, ale tuturor, arii cunoscute împreună cu arii mai puţin cunoscute. Toate acestea din repertoriul francez. Repertoriu francez pe care eu, într-o mare măsură a carierei mele, îl reprezint şi cu care mă întâlnesc, şi cu care mă bucur. Iată, împreună cu Orchestra Radio, pe care o simt cel mai aproape din toate orchestrele României, pentru că de atâţia ani, chiar din copilărie, am crescut alături de ei. Şi împreună cu Tiberiu Soare, care este unul dintre cei mai minunaţi dirijori români”, declară artista.
În cea de-a doua ediţie a Festivalului Orchestrelor Radio RadiRo, Ruxandra Donose va susţine un concert alături de Orchestra simfonică a Radiodifuziunii din Stuttgart dirijată de Stéphane Denève, miercuri, 24 septembrie, ora 19:00, la Sala Radio. La finalul acestui concert, Ruxandra Donose va oferi publicului şi o sesiune de autografe, prilejuită de apariţia compact-discului Romance.
Ruxandra Donose a abordat de-a lungul timpului roluri dintre cele mai dificile şi variate, alături de cele mai importante orchestre internaţionale. A colaborat cu dirijori iluştri: Claudio Abbado, Pierre Boulez, Sir Colin Davis, Christoph von Dohnanyi, Charles Dutoit, Vladimir Fedoseyev, Marek Janowski, Mariss Jansons, Zubin Mehta, Kent Nagano, Seiji Ozawa, Wolfgang Sawallisch, Jeffrey Tate, Placido Domingo, Lorin Maazel, Vladimir Jurowski.
Vasta sa discografie include Ständchen de Schubert (Philips), Stabat Mater de Dvořák (Deutsche Grammophon), Cântecul pământului de Mahler (Naxos), Missa în si minor de Bach cu Sergiu Celibidache (EMI), Simfonia a IX-a de Beethoven (Naxos), Nunta lui Figaro (Arte Nova), Cenuşăreasa (DVD, Opus Arte), Oedipe (Naxos), Cântece de Nicolae Bretan (Nimbus), Il Farnace de Vivaldi (EMI/Virgin), Tamerlano de Händel (Naive) şi multe altele.
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.