Ascultă Radio România Regional Live

dreptul la asistență

Sezon estival în desfășurare nu numai pentru români, ci pentru mulți cetățeni ai UE

Sezon estival în desfășurare nu numai pentru români, ci pentru mulți cetățeni ai UE

Publicat de Andrei Cretoiu, 10 august 2016, 10:30

Sezon estival în desfășurare nu numai pentru români, ci pentru mulți cetățeni ai Uniunii Europene. Odată cu vacanța, vin și deplasările în diferite zone turistice din spațiul comunitar. Pentru  o cât mai frumoasă experiență, orice deplasare în calitate de pasager înseamnă obligații, dar și drepturi.

În ce măsură sunt acestea din urmă cunoscute și cum  instituțiile europene pot veni în sprijinul pasagerilor europeni, aflăm de la doamna Laura Pascu, purtător de cuvânt în cadrul Centrului European al Consumatorilor, instituție cu sediul la București.

 Așadar, își cunosc cetățenii europeni, în calitate de pasageri, drepturile?

De opt ani, de când lucrăm în acest Centru European al Consumatorilor, aș putea să spune că, de la an la an, cetățenii își cunosc tot mai bine drepturile. Nu pot spune că 100% dintre ei își cunosc drepturile, dar, față de acum 8 ani, când erau 2-3% care își știau drepturile, anul acesta, în urma unui sondaj, am descoperit că peste 40% își cunosc drepturile.

Care sunt aceste drepturi?

Orice cetățean european are dreptul de a fi informat, are dreptul la asistență, are dreptul la rambursare sau redirecționare și are dreptul la compensații. Acestea sunt cele mai importante drepturi pe care le avem în calitate de cetățeni europeni.

Prin prisma experienței celor opt ani de funcționare a Centrului European al Consumatorilor cu sediul la București, ne puteți spune care sunt drepturile cel mai des încălcate, atunci când vorbim de pasageri?

Când mă gândesc ce cazuri am avut și am avut sute, aș putea spune că e vorba de dreptul la compensații. De cele mai multe ori, atunci când călătorim, ni se dau banii înapoi în cazul în care avem dreptul la asta, ne redirecționează către un alt zbor pentru a putea ajunge, dar dreptul la compensații, de cele mai multe ori, este încălcat. Prin asta, mă gândesc la compensația în bani. Atunci când e refuzată îmbarcarea sau zborul e anulat sau se ajunge la destinație cu o întârziere de trei ore sau mai mare, putem cere compensații undeva între 250 până la 600 de euro per pasager, în funcție de distanța zborului. Sumele acestea nu prea se dau înapoi și atunci oamenii ajung la Centrul European al Consumatorilor; pentru că știu că au dreptul la  compensații, ne întreabă ce pot face, iar noi îi ajutăm să-și recupereze acești bani.

Există și o aplicație care să vină în sprijinul pasagerilor.

Există aplicația Eccnet Travel. Se poate descărca pe telefon atunci când suntem conectați la internet, însă ea poate fi folosită offline. Nu avem nevoie  de roaming, nu avem nevoie de internet ca să o putem folosi. Este toată informația acolo. În această aplicație  ni se spune exact, pas cu pas,  ce avem de făcut. Este în 25 de limbi europene, astfel încât, chiar dacă nu știm limba țării în care ne aflăm, putem să arătăm pe aplicație către agentul economic răspunsul în limba lui, ca el să înțeleagă; putem să aflăm mai multe informații ce trebuie să facem, cui trebuie să ne adresăm, unde să ne ducem în aeropeort să reclamăm problema, putem să luăm legătura direct cu  ambasadele, cu consulatele și, la fel, cu Centrul European al Consumatorilor din fiecare țară în care ne aflăm.

Generaţia Z. Războiul din Ucraina: Voluntari în sprijinul refugiaţilor
EuranetPlus vineri, 20 mai 2022, 14:30

Generaţia Z. Războiul din Ucraina: Voluntari în sprijinul refugiaţilor

24 februarie 2022. Încă din prima zi a invaziei Rusiei în Ucraina, valuri de locuitori din ţara vecină au trecut graniţele României prin Vama...

Generaţia Z. Războiul din Ucraina: Voluntari în sprijinul refugiaţilor
Poluarea digitală
EuranetPlus vineri, 20 mai 2022, 12:00

Poluarea digitală

În lumea digitală, la fel ca în natură, există o cantitate imensă de deșeuri, de la e-mailuri inutile, fișiere și aplicații neutilizate,...

Poluarea digitală
Fast Fashion
EuranetPlus vineri, 13 mai 2022, 12:00

Fast Fashion

Înainte de pandemie, Comisia Europeană a identificat textilele drept „categoria de produse prioritare pentru economia ciculară”. Dacă în...

Fast Fashion
Generația Z
EuranetPlus joi, 12 mai 2022, 12:00

Generația Z

Pentru unii, Generația Z înseamnă copiii care s-au născut cu tableta în mână, pentru alții, ea este aerul nou din politică, iar pentru o...

Generația Z
EuranetPlus luni, 20 noiembrie 2017, 10:59

Uniunea Europeană pentru cetăţeni (II)

Oricare cetățean al unui stat membru este considerat în mod automat a fi un cetățean al Uniunii Europene. Cetățenii europeni au dreptul la:...

Uniunea Europeană pentru cetăţeni (II)
EuranetPlus vineri, 17 noiembrie 2017, 11:20

„Forumul pentru aer curat” aduce noi măsuri

Cu ocazia Forumului pentru aer curat, organizat de Comisia Europeană, între 16-17 noiembrie, la Paris, Agenția Europeană de Mediu va lansa un...

„Forumul pentru aer curat” aduce noi măsuri
EuranetPlus joi, 16 noiembrie 2017, 08:05

Uniunea Europeană pentru cetăţeni

Oricare cetățean al unui stat membru este considerat în mod automat a fi un cetățean al Uniunii Europene. Cetățenii europeni au dreptul la:...

Uniunea Europeană pentru cetăţeni
EuranetPlus miercuri, 15 noiembrie 2017, 13:11

„Hemoragie” nestăvilită de companii şi capitaluri dinspre Grecia spre Bulgaria şi România

În momentul în care Grecia intra în furtuna perfectă, rezultat al „negocierii” din 2015 care se bazate pe iluzii de tipul (creditorii...

„Hemoragie” nestăvilită de companii şi capitaluri dinspre Grecia spre Bulgaria şi România