Dezbatere organizata de Euranet la Bruxelles pe tema drepturilor pe care europenii le au în mediul online
Publicat de Monica Slavici, 23 ianuarie 2015, 09:09 / actualizat: 28 ianuarie 2015, 15:58
Sunt cetãţenii europeni conştienţi de drepturile lor digitale, a contribuit Codul Uniunii Europene al Drepturilor în Mediul Online la o informare mai bună a consumatorilor, au luat statele membre mãsuri pentru a proteja aceste drepturi, ce şanse existã ca o legislaþie privind protecþia datelor cu caracter personal sã fie adoptatã cât mai rapid ?
La toate aceste întrebãri au încercat sã gãseascã un rãspuns participanţii la dezbaterea de la Bruxelles, organizatã de Reţeaua Paneuropeanã de Radio Euranet Plus şi de radioul public din Letonia, ţarã aflatã acum în fruntea UE.
Au participat europarlamentari, reprezentanţi ai mediului online şi studenţi. Dezbaterea a fost transmisă de radiourile studenţeşti din campusurile universitare.
Prima dezbatere Euranet Plus din acest an, s-a purtat în jurul încrederii şi a siguranţei pe care utilizatorii de internet le au in mediul on line.
Subiectul se aflã si pe agenda actualei Comisii Europene conduse de preşedintele Jean Claude Juncker, un pachet legislativ privind protecţia datelor cu caracter personal aşteptat încã din 2011şi urmează sã fie adoptat în acest an, în condiţiile în care are susţinerea Parlamentului comunitar.
Utilizatorii de internet reclama adesea lipsa încrederii şi a siguranţei în tranzacţiile prin internet.
În discuţiile, la care au participat şi studenţii, s-a adus în atenţie şi faptul ca 90% dintre consumatorii europeni nu folosesc internetul pentru cumpăraturi întrucât îi îngrijorează securitatea tranzacţiilor.
De aceea, încrederea si siguranţa sunt considerate esenţiale pentru consumatori esentiale şi trebuie consolidate, a precizat Purtatorul de cuvânt al Comisiei Europene, Mina Andreeva, prezentă la dezbatere….
“ Pentru Comisia Europeana, piaţa unică digitală este o prioritate, chiar vicepresedinte coordonează lucrările . Noi vrem să dărâmăm barirele cu care se confruntă consumatorii şi menţionez aici copyrwrith-ul. Dorim să creem încrederea. Încrederea poate fi garantată. Dacă cetăţenii au încredere că datele lor sunt protejate atât online cat şi offline, atunci şi drepturile lor sunt respectate. Este, de asemenea, bine pentru afaceri, deoarece astăzi vedem că doar 12 % dintre consumatori cumpără online de peste graniţe. Această piaţă reprezintă un potenţial uriaş, dacă reuşim să dăm jos barierele. ” a mai precizat la iîntâlnire purtatorul de cuvânt al Comisiei Europene Mina Andreeva
Codul Uniunii Europene al Drepturilor în Mediul Online privind drepturile in a fost lansat în urmã cu doi ani ca parte a agendei digitale stabilite de forul comunitar pentru toate statele membre.
Codul stipuleazã cã toţi cetãtenii Uniunii trebuie sã aibã posibilitatea de a accesa un set minim de servicii de internet si comunicatii electronice de bunã calitate la un pret rezonabil indiferent de sex, religie, vârstã sau venit.
Un capitol aparte al acestui cod este dedicat drepturilor pe care le au europenii în calitate de consumatori la serviciile comerciale online.
Astfel, fiecare consumator din Uniune are dreptul sã primeascã, din partea unui comerciant, informaţii esenţiale, clare şi corecte despre un produs sau un serviciu înainte de efectuarea unei achiziţii online.
Toate aceste drepturi digitale sunt strâns legate de nevoia de protecţie a datelor cu caracter personal şi a libertãţii de expresie si informare. (Claudia Ruse)