Comisia europeana ii premiaza pe tinerii translatori
Publicat de Andrei Cretoiu,
18 aprilie 2016, 10:30 / actualizat: 19 aprilie 2016, 9:51
Concursul Juvenes translatores dateaza din 2007 si lanseaza anual o provocare tinerilor pasionati de limbile straine.
Ultima editie la care au participat peste 3 mii de adolescenți din mai mult de 700 de școli de pe intregul continent s-a desfasurat in noiembrie anul trecut.
Pe 3 februarie anul acesta au fost anuntati castigatorii, printre acestia, Roxana Maria Chiorean, eleva in clasa a 11-a la Colegiul National Emil Racovita din Cluj.
Tema traducerilor a fost cooperarea pentru dezvoltare, elevii au putut alege oricare dintre cele 552 de combinatii posibile intre cele 24 de limbi oficiale ale Uniunii europene.
Comisarul european pentru educatie, cultura, tineret si sport, Tibor Navracsics i-a felicitat pe tinerii translatori dar si pe parintii si profesorii lor
“Peste jumatate dintre europeni -54 la suta- sunt capabili sa poarte o conversatie in cel putin o limba straina, un sfert dintre stiu sa vorbeasca cel putin 2 limbi straine iar 1o la suta se pot conversa in minimum 3 limbi. Orice veti face in viitor va doresc o viata plina de intalniri cu culturi diferite, cu oameni diferiti pentru a descoperi cum vad si cum inteleg altii lumea in care traim cu totii”
Profesorul de religie de la un liceu din Vaslui care a prezentat la oră un film despre avorturi, în urma căruia unui elev i s-a făcut rău şi a ajuns la spital, susţine că filmul este unul educativ.
‘A fost o lecţie educativă din care copiii au de învăţat. Copilului i s-a făcut rău, e o persoană sensibilă. Nu e un film de groază, ţine strict de umanitate. E prima dată când se întâmplă aşa ceva şi a fost vizionat de sute de copii. E un film educativ’, apreciază profesorul Gabriel Vrânceanu.
Un elev de la Liceul ‘Emil Racoviţă’ din Vaslui a ajuns, miercuri, la Spitalul Judeţean de Urgenţă, după ce i s-a făcut rău la ora de religie, în timp ce profesorul prezenta un film despre întreruperea de sarcină, intitulat ‘Strigătul mut’.
Potrivit conducerii liceului, filmul este unul permis, care a mai fost prezentat de profesorul respectiv şi la o altă instituţie de învăţământ unde acesta predă ore de religie.
‘Elevul s-a simţit rău după ce a văzut anumite imagini, a fost chemată o ambulanţă. Elevul s-a întors la şcoală, i s-a oferit consiliere psihologică şi a fost trimis acasă’, a declarat directorul Liceului ‘Emil Racoviţă’ din Vaslui, Daniel Hulubei.
El a spus că, după incidentul petrecut, inclusiv profesorul a intrat în stare de şoc.
Situaţia dascălului urmează să fie discutată în cadrul comisiei de disciplină care se va întruni miercuri la nivelul unităţii de învăţământ. Şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Vaslui a demarat verificări în acest caz. (Agerpres/ FOTO ziaruldevrancea.ro)
Comisia Europeană a anunţat numele câştigătorilor concursului de traducere Juvenes Translatores, ediţia 2015.
Este vorba de câte o persoană pentru fiecare din cele 28 de ţări participante. Câştigătoarea din România este Roxana Maria Chiorean, elevă a Colegiului Naţional Emil Racoviţă din Cluj-Napoca.
Concursul Juvenes Translatores ediţia 2015 a avut peste 3000 de participanţi, proveniţi din 736 de şcoli din întreaga Europă. Ei şi-au putut alege atât limba din care, cât şi cea în care urmau să traducă. Cum sunt selectate şcolile participante? – ne spune
Liliana Comănescu, reprezentanta Direcţiei Generale Traduceri din cadrul Reprezentanţei în România a Comisiei Europene:
„Pentru fiecare ţară numărul de şcoli selectate va fi întotdeauna egal cu numărul de locuri deţinute în Parlamentul European. În cazul României este vorba de 32 de şcoli. Înscrierea are loc on-line, ulterior are loc o tragere la sorţi electronică, făcută la Bruxelles, deci este o selecţie aleatorie.”
Tema comună a celor 24 de texte de tradus, redactate în cele 24 de limbi oficiale ale Uniunii Europene a fost cooperarea pentru dezvoltare. Câştigătoarea din România, Roxana Maria Chiorean a tradus din engleză în română textul intitulat „Far from alone in Sierra Leone – Departe de a fi singur în Sierra Leone”, scrisoarea imaginară a unui voluntar european, care lucrează la remobilarea unor şcoli din ţara vest-africană.
Engleza şi româna i se par „tare frumoase şi incredibil de bogate în sonorităţi, expresii, valenţe şi posibilităţi de exprimare. Atât de frumoase, încât o fac să se întrebe, câte ar putea descoperi dacă ar mai învăţa vreo cinci sau şase limbi” – a declarat Roxana Maria.
Deşi din fiecare stat membru se desemnează câte un singur câştigător, performanţa este recompensată şi într-un mod mai general. Conform datelor centralizate de Direcţia Generală Traduceri a Comisiei Europene, un premiu obţinut la concursul Juvenes Translatores poate influenţa în mod hotărâtor opţiunile de studiu şi carieră a elevilor câştigători. Liliana Comănescu: „Aproximativ 10% din elevi primesc menţiuni speciale, în condiţiile în care traducerea lor este de o calitate foarte bună şi toţi elevii care participă primesc un certificat. Colegii mei din unitatea centrală de la Bruxelles au urmărit evoluţia elevilor şi ne-au spus că mulţi dintre ei ulterior şi-au depus candidatura la universităţi de profil de limbi străine, traducere, interpretariat şi aşa mai departe. Din interviurile pe care le-am luat eu şi contactul cu elevii câştigători de până acum, mulţi dintre ei au declarat că deşi nu se gândiseră anterior să îmbrăţişeze meseria de traducător, concursul i-a făcut să ia în calcul şi această opţiune.”
Câştigătorii ediţiei din 2015 vor fi premiați la Bruxelles în data de 14 aprilie 2016, ceremonia urmând să se desfăşoare în prezența doamnei Kristalina Georgieva, vicepreședinte al Comisiei Europene.
Radio Romania Regional vă prezintă proiectul “Eu aleg România – 100 de români pentru istoria lumii”. 100 de personalităţi din cultură sau ştiinţă care au marcat dezvoltarea lumii prin realizările lor. 100 de români care prin creativitate, muncă şi curaj au adus România intre ţările care au imbogăţit cunoaşterea universală. Astăzi vi-l prezentăm pe Emil Racoviţă.
Biologul român care a dus faima României peste tot în lume, explorator al oceanelor îndepărtate şi al adâncurilor întunecate, creatorul unei ramuri ştiintifice şi al celui dintâi institut de speologie din lume. Aşa se poate rezuma în câteva cuvinte munca de-o viaţă a savantului românului.
S-a născut şi a studiat la Iaşi, unde în primii ani de şcoală l-a avut dascăl pe Ion Creangă. La Paris a studiat dreptul, apoi s-a înscris la Facultatea de Ştiinţe de la Universitatea Sorbona. După absolvire, a rămas în Franţa pentru a-şi pregăti doctoratul şi s-a angajat la Laboratorul oceanologic „Arago”. Acolo a făcut primele scufundări pentru a studia viaţa subacvatică. Avea doar 25 de ani când a fost ales membru al Societăţii Zoologice din Franţa. După doctorat, obligaţia de a-şi satisface stagiul militar l-a chemat înapoi acasă, în România, însă în preajma vârstei de 30 de ani, i s-a făcut o propunere de nerefuzat. A fost ales să facă parte, ca naturalist, din expediţia care a pornit în anul 1897 să studieze ţărmurile din Antartica.
Echipajul care a petrecut o iarnă întreagă la Polul Sud era unul internaţional, alături de Racoviţă la bordul navei „Belgica” au mai urcat, între alţii, medicul american Frederick Cook şi norvegianul Roald Amundsen. Expediţia polară avea să reprezinte punctul de cotitură al afirmării savantului Emil Racoviţă. S-a întors în Europa cu un material de studiu impresionant, mai amplu şi mai valoros decît cel adunat în toate expediţiile anterioare la un loc: 1200 de piese zoologice şi 400 de piese botanice, plus observaţiile detaliate asupra balenelor, focilor şi păsărilor din Antartica. Tot lui i se atribuie descoperirea unei specii noi de cetacee, balena cu cioc.
O LUME a lacurilor presărate printre piscuri semeţe…
a genţianelor, smirdarului şi a altor mii de plante…
a sprintenelor capre negre căţărate pe stânci…
a ursului mormaitor, ascuns prin zmeuriş…
a lupului sfios şi grijuliu cu puii lui…
a marmotelor gălăgioase şi jucauşe…
O LUME FREMĂTÂND DE VIAŢĂ
Parcul Naţional Retezat este o arie protejată de interes naţional ce corespunde categoriei a II-a IUCN (parc naţional), situată în sud-vestul ţării, pe teritoriul judeţului Hunedoara.
Retezatul este cel mai complex şi mai grandios masiv montan din toate sectoarele geografice ale Carpaţilor româneşti. Originalitatea sa consta în existenţa unor spectaculoase creste alpine care depaşesc 2000 de m înalţime şi un relief sculptural, în care s-au imprimat urmele a două mari glaciaţii (Riss şi Würm), făcându-se remarcată existenţa unei puternice modelări climatice, sub forma de trepte (Platforma de eroziune alpină Borascu, Râul Şes, Gornoviţa).
Parcul Naţional Retezat s-a înfiinţat în anul 1935 la iniţiativa profesorului Alexandru Borza, fondatorul Grădinii Botanice din Cluj-Napoca şi Emil Racoviţă. În prezent, parcul are statut de arie naturală protejată de interes naţional şi internaţional, fiind recunoscut ca Rezervaţie a Biosferei din anul 1979. Prin constituirea Parcului Naţional Retezat se urmăreste protecţia şi conservarea unor eşantioane reprezentative pentru spaţiul biogeografic naţional, cuprinzând elemente naturale cu valoare deosebită sub aspect fizico-geografic, floristic, faunistic, hidrologic, geologic, paleontologic, speologic, pedologic şi peisagistic.
Această prezentare necesită JavaScript.
Parcul Naţional Retezat – Rezervaţie a Biosferei se află în partea de vest a Carpaţilor Meridionali, cuprinzând o suprafaţă de 38.138 ha din Masivul Retezat-Godeanu.
În interiorul său există douăzeci de vârfuri de peste 2000 m şi peste 80 de lacuri glaciare, între care Lacul Bucura, care este cel mai mare lac glaciar din ţară.
Această prezentare necesită JavaScript.
Începând din anul 1999, Parcul Naţional Retezat are administraţie proprie; din luna septembrie 2004 Parcul Naţional Retezat a devenit membru al fundaţiei PAN Parks, iar din anul 2007 este protejat ca propunere de sit pentru reţeaua ecologică europeană Natura 2000, în vederea conservării habitatelor naturale şi a speciilor de plante şi animale sălbatice de interes comunitar (Retezat – sit SCI), cât şi protejării şi conservării speciilor avifaunistice.
De ce merită să fie protejat?
pentru ca este un loc unde natura a avut mai putin de suferit din cauza intervenţiei oamenilor;
pentru că aici pot fi găsite 1190 de specii de plante- peste o treime de speciile de plante din România;
pentru că aici exista 90 de specii de plante endemice, care nu mai pot fi văzute nicăieri;
pentru că multe plante rare sau aflate în pericol, înca mai pot fi admirate în Retezat;
pentru că animalele îşi găsesc casă bună în pădurile şi jnepenişurile muntelui;
pentru că există un echilibru între carnivore şi ierbivore, astfel încât în Retezat pot fi văzuti urşi, lupi şi râşi dar şi capre negre, cerbi, căprioare, mistreţi, iepuri şi multe alte vieţuitoare ;
pentru că 185 de specii de păsări trăiesc în Retezat;
De ce este Retezatul un loc special?
Fiindcă … are 80 de ochi albaştri – cele 80 de lacuri şi tăuri în care se oglindeşte albastrul cerului;
Fiindcă … cel mai întins lac glaciar din România- lacul Bucura- se găseste în mijlocul Retezatului;
Fiindcă … şi cel mai adânc lac glaciar din România- lacul Zănoaga- se găşeşte tot în Retezat;
Fiindcă … sunt peste 20 de vârfuri mai înalte de 2000 de metri;
Fiindcă … este locul care te provoacă să descifrezi misterul care învaluie vârful Gugu sau să desluşeşti de unde vine “aerul” straniu al Tăului dintre Brazi;
Fiindcă … e ciudat ca în acelasi masiv să găseşti un relief tipic glaciar, cu văi, lacuri şi circuri glaciare, dar şi calcare împânzite de chei, peşteri şi avene;
Fiindcă … locul este izvorul multor legende şi poveşti fascinante despre flăcăi viteji, domniţe suave, haiduci cu milă faţă de cei oropsiţi, zmei înaripaţi şi … dinozauri pitici.
Această prezentare necesită JavaScript.
„Cele 10 porunci ale turismului de munte”
I -Să nu întreprinzi o ascensiune ce-ţi depăşeşte puterile; fixează-ti obiective realiste
II -Să pregăteşti cu de-amanunul orice excursie, fizic şi, în egală masură, intelectual
III -Sa nu uiţi în munţi că eşti o fiinţă civilizată. Bucuria şi puterea nu sunt sinonime cu mitocănia, brutalitatea şi grosolănia
IV -Să nu profanezi peisajul străbătut, dar nici să nu-l împodobeşti
V -Fii un bun camarad, nu fi prea autoritar sau îngamfat, nu-ţi abandona colegii pe munte, o sa-i ai pe conştiinţă
VI -Respecta cabana precum iţi respecţi casa proprie, fii modest. Pe munte oamenii sunt egali. Nu trasnforma cabana în carciumă sau discotecă
VII -Nu fura liniştea, singuratatea, echipamentul altora, bunurile din cabană. Nu-ţi consuma energia devastînd cu toporul arborii, jnepenişul
VIII -Nu minţi şi nu exagera, nu fi lăudăros, nu minimaliza realizările altora, nu jigni
IX -Apără onoarea echipei, asociaţiei, grupului din care faci parte
X -Nu profana munţii prin mania recordurilor, întelege-le sufletul!
Institutul de Speologie “Emil Racoviţă”din Cluj recrutează voluntari pentru un experiment ştiinţific, în care se urmăreşte cercetarea comportamentului uman în condiţii de izolare totală.
Acţiunea se derulează împreună cu Catedra de Neurologie a Spitalului de Recuperare.
Experimentul va începe în prima jumătate a lunii septembrie, în peştera Humpleu, din Masivul Vlădeasa. Un medic rezident va intra şi va rămâne în peşteră timp de două săptămâni, în timp ce aparatele de la suprafaţă îi vor monitoriza parametrii organismului şi reacţiile.
Voluntarii vor urmări în permanenţă un telefon de urgenţă, la care persoana din peşteră va putea apela în caz de nevoie. Ei vor fi instalaţi într-un cort în apropierea intrării în peşteră, după cum explică profesorul Iosif Viehmann de la Institutul de Speologie, el însuşi participant la două experimente de izolare, în anii 2000.
Intrarea în peşteră va avea loc în intervalul 8-14 septembrie, la o dată care va fi aleasă de persoana care va coborî în subteran.
Pentru acest experiment e nevoie de 16 voluntari, care vor supraveghea, câte 24 de ore fiecare, telefonul de urgenţă. Cei interesaţi se pot înscrie la Institutul de Speologie “Emil Racoviţă” din Cluj, str. Clinicilor nr.5-7.
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.