Alocarea unui procent mai mic de 6% din produsul intern brut pentru educaţie reprezintă un atentat la siguranţa României, atenţionează preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ, Simion Hăncescu, într-un comunicat.
Este posibil să se ajungă la un protest de amploare, în care să fie implicaţi părinţii şi salariaţii din învăţământ, pentru a cere un lucru elementar- respectarea legii, precizează sursa citată.
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ atrage atenţia Guvernului, Parlamentului, precum şi Preşedintelui României, asupra gravităţii acestei situaţii, precizând că media europeană a procentului din PIB alocat educaţiei este de 5,4%, iar media în Europa de Est este de 4,7%.
În viziunea liderului sindical, sistemul de educaţie din România are nevoie de investiţii serioase, pentru a permite elevilor să facă performanţă şi, mai ales, pentru a ţine pasul cu schimbările acestui secol.
Circa 10% dintre copii, la nivel mondial, prezintă tulburări de învățare, iar între 3% și 5% sunt cazuri grave, în timp ce în România se estimează că ar exista aproximativ 250.000 de astfel de copii, atrage atenția Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), într-un comunicat remis marți AGERPRES.
„La nivel mondial, circa 10% dintre copii prezintă tulburări de învățare, iar între 3% și 5% sunt cazuri grave. Copiii cu dislexie, disgrafie, discalculie gravă nu pot învăța să scrie, să citească, să socotească folosind metodele clasice și au nevoie de atenție specială pentru a le asigura șanse egale cu ceilalți”, conform FSLI.
Potrivit sursei citate, în România nu există statistici exacte privind elevii care prezintă tulburări de învățare, lucru ce face dificilă intervenția în cazul acestora.
„FSLI estimează că ar fi vorba despre aproximativ 250.000 de astfel de copii, care au nevoie de condiții speciale de învățare și evaluare, precum și de pregătirea adecvată a cadrelor didactice. FSLI a contribuit, în perioada 2016 — 2017, la elaborarea Normelor Metodologice de aplicare a Legii nr. 6/2016, care permit punerea în practică a legii și schimbarea statutului copiilor cu tulburări specifice de învățare în școala românească. Este pentru prima dată când dislexia, disgrafia, discalculia, disortografia au fost recunoscute printr-o lege în România”, se precizează în comunicatul FSLI.
Sindicatele din învățământ, în parteneriat cu Primăria București, au organizat, marți, o conferință cu tema „Adaptarea copiilor cu tulburări specifice de învățare (TSI) în școlile din România: provocări și oportunități pentru actualele politici educaționale”.
Potrivit documentului, scopul proiectului este acela de a contribui la înțelegerea corectă a tulburărilor specifice de învățare, cunoașterea dificultăților cu care se confruntă elevii cu TSI în clasă, identificarea predispozițiilor copiilor cu TSI, identificarea soluțiilor pentru sprijinirea integrării cu succes a copiilor cu TSI în învățământul de masă, formarea echipelor multidisciplinare din fiecare unitate parteneră (cadru didactic — consilier/logoped — părinte).
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) solicită guvernului ca până la data de 1 decembrie să elimine discriminările salariale create de interpretarea eronată a prevederilor legii privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. FSLI solicită, de asemenea, modificarea actualei legi cadru de salarizare, în sensul majorării coeficienţilor de ierarhizare pentru personalul didactic. Sindicaliştii din învăţământ consideră că doar astfel se va reuşi oprirea migrării masive a cadrelor didactice în străinătate. Din cauza plecării personalului calificat, sistemul de educaţie a devenit singurul din Europa în care sunt acceptaţi angajaţi necalificaţi, se mai spune în comunicatul Federaţiei.
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ solicită Guvernului posibilitatea de pensionare anticipată, fără penalizare, pentru cadrele didactice.
FSLI cere modificări la Legea pensiilor, prin introducerea unei prevederi care să permită pensionarea cu trei ani înainte de împlinirea vârstei standard, având ca argumente consumul psihic al profesorilor, învăţătorilor şi educatorilor, care uneori trebuie să predea la clase foarte numeroase şi trebuie să se adapteze diferitelor condiţii în care profesează.
Federaţia explică, într-un comunicat, că – în comparaţie cu alte domenii de activitate, unde principiul de calcul este diferit – pensiile în educaţie sunt foarte mici, în medie o mie de lei. Dacă principiul contributivităţii la fondul de pensii nu este general, atunci se solicită pensii speciale şi pentru profesori.
Sistemul de educaţie din România nu este pregătit să evite şi să gestioneze situaţiile de bullying, atrag atenţia profesorii din cadrul Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ.
Potrivit unui studiu al Organizaţiei „Salvaţi Copiii”, în şcolile româneşti trei din 10 copii sunt excluşi din grupul de colegi, ameninţaţi cu bătaia sau lovirea de către colegi, iar unul din patru copii a fost umilit în faţa colegilor.
Preşedintele FSLI, Simion Hăncescu, spune că, în acest moment, în şcolile din România, sunt doar 1.900 de consilieri, adică unul pentru 800 de elevi. El afirmă că ar trebui ca un consilier şcolar să se ocupe de cel mult 400 de elevi.
Semnalul de alarmă al profesorilor vine în contextul în care, miercuri, un elev de 16 ani de la un colegiul din Brăila a încercat să se sinucidă, în timpul unei ore de curs.
Home » Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ
Hăncescu (FSLI): În educație nu poți să faci performanță cu profesori care nu sunt plătiți corect
Publicat de adinaiftime,
11 septembrie 2017, 22:30
Sindicatele din învățământ sunt nemulțumite de salariile profesorilor, acestea amenințând cu proteste dacă nu vor primi un „răspuns ferm” din partea Guvernului Tudose până pe 25 septembrie, potrivit președintelui Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), Simion Hăncescu, care a transmis un mesaj cu ocazia începerii anului școlar.
„Am fost amăgiți cu majorări de salarii, sporuri sau alte beneficii. Nu cerem ceva exagerat și am mai spus-o: în educație nu poți să faci performanță cu profesori care nu sunt plătiți corect. Guvernul trebuie să se gândească la un lucru: ce poate să transmită unor copii un profesor umilit? Așa cum a făcut de fiecare dată, FSLI va face tot posibilul ca nici actualii guvernanți să nu își bată joc de angajații din învățământ. Am trimis un ultimatum Guvernului Tudose și așteptăm, până pe 25 septembrie, un răspuns ferm. În caz contrar, începem protestele”, se arată în mesajul liderului sindical remis, luni, AGERPRES.
Potrivit sursei citate, România este țara din Uniunea Europeană care alocă cei mai puțini bani pentru educație, anume 248 de euro pe cap de locuitor, în condițiile în care media europeană este de 1.400 de euro.
„Este rușinos că astăzi nu avem o coerență în programele școlare, că sunt depășite de realitatea de pe piața muncii. Este grav că avem școli care se deschid, deși nu au avizul ISU. Este revoltător că un profesor debutant câștigă cât un muncitor necalificat. În fața acestei situații, părinții și cadrele didactice trebuie să devină o echipă, pentru că interesul nostru comun sunt copiii. Pentru asta, trebuie să încetăm să mai punem presiune și pe părinți! Ei nu trebuie să mai aibă povara cumpărării auxiliarelor, cretă, să schimbe bănci sau să înlocuiască geamurile sparte, ca să nu le înghețe copiii în clase!”, se mai spune în mesajul președintelui FSLI.
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ anunţă că, din 2 octombrie, va protesta dacă Guvernul nu se angajează să soluţioneze problemele salariale ale angajaţilor din sistemul de educaţie.
Sindicaliştii sunt nemulţumiţi de creşterea mică a salariilor nete, începând cu 2018.
Membrii de sindicat reclamă faptul că sporurile salariale se calculează prin raportare la salariile de bază de anul trecut, ceea ce conduce la obţinerea unor venituri salariale mai mici decât ar trebui de fapt.
Concret, angajaţii din învăţământ pierd, în medie, peste 3 la sută din venitul brut, iar procentul poate fi mai mare, dacă au mai multe sporuri.
Sindicaliştii explică faptul că Guvernul a inclus în legea bugetului şi banii pe care angajaţii din educaţie ar trebui să îi primească în urma sentinţelor judecăreşti.
FSLI cere Guvernului începerea negocierilor şi încheierea unui acord scris până în data de 25 septembrie, prin care să fie soluţionate aceste solicitări.
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ precizează că dacă Guvernul nu va ţine cont de cererile lor, vor începe acţiunile de protest, astfel, din 2 octombrie vor fi pichetate sediile prefecturilor reşedinţelor de judeţ, iar în zilele de 4 şi 5 octombrie vor avea loc manifestaţii în faţa Guvernului.
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) ameninţă cu proteste, începând din toamna acestui an, dacă problemele cu care se confruntă angajaţii din învăţământ nu vor fi rezolvate de către Guvern, se arată într-un comunicat al FSLI remis, vineri, AGERPRES.
În acest context, reprezentanţii FSLI vor participa luni, 28 august, la o întâlnire cu premierul Mihai Tudose, întâlnire în care aceştia îşi vor prezenta cele opt probleme majore cu care se confruntă, printre care elaborarea unei Legi a educaţiei naţionale, programele şcolare învechite, subfinanţarea sistemului, precum şi nedreptăţile la care sunt supuşi angajaţii din educaţie.
‘Conform Programului de Guvernare PSD – ALDE, cea mai aşteptată lege de către elevi, cadre didactice şi părinţi, este Legea Educaţiei Naţionale. Un act normativ realizat cu responsabilitate şi supus dezbaterii publice va rezolva cea mai mare parte a problemelor cu care se confruntă de mai bine de 20 de ani sistemul de educaţie din România’, susţin reprezentanţii FSLI care vor să afle care este graficul elaborării, dezbaterii publice şi adoptării acestei legi.
De asemenea, sindicalisţii menţionează şi situaţia programelor şcolare învechite şi neadaptate cerinţelor de pe piaţa muncii, aceştia punctând că elevii nu sunt pregătiţi să facă faţă provocărilor din plan profesional. ‘Din cauza programelor, sistemul de educaţie este axat pe partea teoretică, mai puţin practică, iar programul elevilor este sufocant, încetinind dezvoltarea acestora. În opinia noastră, programele şcolare trebuie să fie regândite din temelii. Ele trebuie adaptate la cerinţele reale ale pieţei muncii’, potrivit comunicatului.
O altă problemă semnalată de sindicate este subfinanţarea educaţiei, ceea ce ‘plasează şcolile din România într-un alt secol’, în condiţiile în care mai există şcoli care nu au fost reabilitate sau care reprezintă un pericol pentru elevi, pentru că nu au autorizaţie de funcţionare din partea ISU.
Totodată, Federaţia sindicală mai afirmă că banii câştigaţi în instanţă ajung la cadrele didactice după lungi amânări, iar sumele restante la drepturi salariale, stabilite prin sentinţe judecătoreşti, pe care o parte a salariaţilor din învăţământ ar trebui să le primească nu se regăsesc în legea bugetului de stat pentru anul 2017.
Nu în ultimul rând, reprezentanţii Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ avertizează că majorarea salariilor brute din educaţie, începând cu anul 2018, reprezintă doar o creştere cu 25% a salariilor nete, în condiţiile în care Ministerul Finanţelor Publice, începând cu aceeaşi dată, intenţionează să schimbe modul în care vor fi achitate dările către stat ale angajatului.
Alte probleme aflate pe agenda sindicatelor vizează modificarea legii pensiilor, aceştia susţinând că în sistemul de educaţie pensia medie este de sub 1.000 de lei, comparativ cu alte sisteme, unde pensia medie este de peste 3.000 de lei, dar şi calculul incorect al sporurilor, deoarece salariile de bază au fost majorate la 1 ianuarie 2017 în medie cu 15%, dar calcularea sporurilor se face prin raportarea la salariul de bază din luna decembrie a lui 2016.
În ceea ce priveşte costul standard per elev introdus pentru stabilirea cheltuielilor necesare cu salariile, sindicaliştii susţin că acesta nu se justifică atâta timp cât determinarea costului standard se face prin hotărâre de guvern, la propunerea Ministerului Educaţiei, în funcţie de cuantumul cheltuielilor de personal stabilit de MFP pentru salariaţii din învăţământ şi aprobat de Parlamentul României prin Legea bugetului de stat.
În concluzie, Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ susţine că în situaţia în care Guvernul nu va face efortul de a găsi soluţii la problemele expuse, Executivul trebuie să ia în calcul că ‘există riscul major să se declanşeze un conflict de amploare, în sistemul de învăţământ, în toamna acestui an’.
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.