Statisticile arată că, în România, numărul mamelor minore este în creştere în timp ce vârsta medie continuă să scadă. Aceasta a ajuns la 15 ani. Se întâmplă şi în judeţul Botoşani, unde în fiecare lună, o minoră devine mamă.
De la începutul acestui an, 54 de minore din judeţul Botoşani au adus pe lume copii. Educaţia precară şi lipsa de informare şi prevenire fac ca tot mai multe copile să ajungă la spital cu sarcini nedorite. Cele mai multe vin din familii defavorizate şi cu tradiţie, unele fiind la rândul lor aduse pe lume de mame minore.
Medicii atrag atenţia că vârsta la care acestea aduc pe lume copiii a scăzut extrem de mult, astfel încât la 16 ani unele ajung şi la a doua sarcină. Riscurile la care se expun aceşti copii sunt mari. Din fericire, niciuna dintre mamele minore nu şi-a abandonat copiii.
Statisticile arată că 45% dintre naşterile înregistrate în rândul fetelor cu vârste mai mici de 15 ani din Uniunea Europeană provin din România, ţară aflată pe primul loc la acest capitol.
Conform unui nou raport publicat de UNICEF, fetele din întreaga lume rămân în urma băieților la matematică. Sexismul și stereotipurile de gen se numără printre cauzele principale ale acestei situații.
Raportul Solving the equation: Helping girls and boys learn mathematics (Rezolvarea ecuației: Cum îi ajutăm pe băieți și fete să învețe matematică) prezintă noi date culese din peste 100 de țări și teritorii. Raportul arată că băieții au de 1,3 ori mai multe șanse decât fetele să dobândească competențe matematice.
Normele de gen și stereotipurile cultivate de profesori, părinți și colegi privind inabilitatea înnăscută a fetelor de a înțelege matematica contribuie la aceste disparități. Totodată raportul arată și că acestea subminează încrederea fetelor în propriile puteri, pregătindu-le astfel pentru eșec.
„Fetele au aceleași abilități de învățare a matematicii ca și băieții, ceea ce le lipsește însă, sunt șansele egale de a dobândi aceste competențe esențiale”, a declarat Catherine Russell, director executiv al UNICEF.
„Trebuie să eliminăm stereotipurile de gen și normele sociale care le înfrânează evoluția fetelor și trebuie să facem mai mult pentru a ajuta fiecare copil să dobândească abilitățile de bază necesare pentru a reuși în școală și în viață”.
Deprinderea competențelor de matematică contribuie la consolidarea memoriei, a înțelegerii și a capacității de analiză, care la rândul lor îmbunătățesc capacitatea copiilor de a crea, arată raportul.
Înaintea summitului Organizației Națiunilor Unite pentru Transformarea Educației, UNICEF avertizează că în lipsa dobândirii competențelor matematice de bază și a altor cunoștințe esențiale, copiii vor avea dificultăți în a realiza sarcini de bază precum rezolvarea problemelor și susținerea raționamentelor logice.
Analiza datelor din 34 de state cu venituri mici și medii prezentată în raport arată că, pe lângă faptul că fetele au întârzieri de învățare comparativ cu băieții, trei sferturi dintre elevii din clasa a patra nu au dobândit competențe de calcul de bază. Conform datelor provenite din 79 de state cu venituri medii și mari, peste o treime dintre elevii de 15 ani au în continuare nevoie să dobândească cunoștințe minime de matematică.
De asemenea, bunăstarea gospodăriei este un factor determinant. Analiza arată că elevii din gospodăriile cele mai înstărite au de 1,8 ori mai multe șanse de a dobândi competențe de calcul până în clasa a patra comparativ cu copiii din gospodăriile cele mai sărace. Copiii care sunt înscriși în programe de îngrijire și de educație timpurie au de 2,8 ori mai multe șanse de a avea competențe minime de matematică până la vârsta de 15 ani comparativ cu cei care nu participă la astfel de programe.
Același raport arată că impactul pandemiei de COVID-19 a afectat și mai mult dobândirea competențelor de matematică de către copii. În plus, aceste analize se concentrează pe băieții și fetele înscriși în prezent în sistemul de învățământ. În statele în care probabilitatea ca fetele să nu meargă la școală este mai mare ca în cazul băieților, discrepanțele generale în materie de competențe matematice sunt probabil și mai mari.
UNICEF face apel către guverne pentru a-și lua angajamentul de a le oferi tuturor copiilor educație de calitate. Îndeamnă guvernele să își reînnoiască eforturile și investițiile pentru a reînscrie și a ține copiii în sistemul de învățământ, să sporească accesul la cursuri remediale și de recuperare, de a-i susține pe profesori și de a le oferi instrumentele necesare, astfel încât toți copii să fie pregătiți să învețe.
„Cunoștințele unei întregi generații sunt amenințate, deci nu există vreme pentru promisiuni goale. Pentru a transforma educația în beneficiul fiecărui copil, trebuie să acționăm acum”, a declarat Catherine Russell.
Peste 1.300 de doze de vaccin HPV au fost administrate anul trecut în județul Mureș la fete de peste 11 ani, în cadrul Programului Național de Vaccinare împotriva virusului papiloma uman, virusul responsabil de declanșarea cancerului de col uterin.
Vaccinul se administrează în trei doze la interval de două luni.
Medicii de familie au trimis și anul acesta lista cu persoanele care au solicitat vaccinul, iar dozele sunt suficiente, precizează șeful DSP Mureș, Iuliu Moldovan.
De asemenea, medicii de familie spun că nu au sincope în aprovizionarea cu vaccin anti HPV și tot mai multe persoane îl solicită. Medicul de familie din Târgu Mureș, Monica Pușcaș, crede că și băieții ar trebui vaccinați.
Anual, peste 1.800 de femei mor în România ca urmare a cancerului de col uterin și aproape 3.400 sunt diagnosticate cu această boală.
România se află pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește incidența și mortalitatea asociată cancerului de col uterin, prin urmare cazurile sunt de două ori și jumătate mai multe, iar mortalitatea de patru ori mai mare.
În fiecare an, românii sărbătoresc pe 1 martie simbolul primăverii, al renașterii naturii și al revenirii la viață, Mărțișorul.
Este simbolizat printr-un un şnur bicolor, care este oferit la 1 martie, de ziua Babei Dochia, străvechi început de an agrar. De altfel, firul Mărţişorului ar fi fost tors de Baba Dochia în timp ce urca cu oile la munte.
Din străbuni se ştie că prima zi a primăverii îşi are originea în credinţele şi practicile agrare din vechime.
Astăzi, mărţişorul este confecţionat din două fire colorate în alb şi roşu, de care se prinde un obiect artizanal, pentru a fi dăruit.
În trecut, mărţişorul se dăruia în prima zi a lunii martie, înainte de răsăritul soarelui, copiilor şi tinerilor, fete şi băieţi deopotrivă.
Șnurul reprezintă unitatea contrariilor: vară-iarnă, căldură-frig, fertilitate-sterilitate, lumină-întuneric. La această fundiţă, se adaugă alte simboluri ale norocului, cum ar fi trifoi cu patru foi, potcoavă, coşar sau inimă.
Mărţişorul este purtat pe haină, la vedere, sau legat la mână, timp de câteva zile, începând cu 1 martie.
Pe vremea dacilor, şnurul era alcătuit din alte două culori: alb şi negru. În prezent, şnurul mărţişorului este format dintr-un fir alb şi un altul roşu, acesta din urmă simbolizând sângele şi sacrificiul.
Şnurul era făcut de femei şi era purtat fie la piept, fie legat la mâna copiilor. Însă nu doar copiii purtau mărţişorul, ci şi tinerii şi adulţii. Mai mult, era legat şi la coarnele vitelor din gospodărie sau la poarta grajdului, pentru a le proteja.
Cu timpul, la acest şnur s-a adăugat o monedă de argint. Moneda era asociată soarelui, iar mărţişorul ajunge să fie un simbol al focului şi al luminii, deci şi al soarelui. Mai târziu, alegerea monedei, din aur, argint sau bronz, indica statutul social.
Dacii credeau că aceste amulete aduc fertilitate, frumuseţe şi previn arsurile din cauza soarelui.
Astfel, tradiţia Mărţişorului, inseparabilă de cea a Dochiei carpatice, vine să confirme existenţa acestui obicei pe meleagurile româneşti, încă din timpuri străvechi. El nu este, însă, întâlnit, numai în zonele locuite de români, ci şi la aromâni, la bulgari, la macedoneni şi la albanezi, având acelaşi rol simbolic de alungare a iernii şi de întâmpinare a primăverii.
Numărul fetelor care merg la școală și își continuă studiile este mai mare ca oricând la nivel global, însă progresele remarcabile înregistrate în domeniul educației au contribuit prea puțin la construirea unui mediu în care fetele au parte de mai multă egalitate și de mai puțină violență, au avertizat astăzi UNICEF, Plan International și UN Women într-un nou raport.
Conform raportului, emis înainte de cea de-a 64-a sesiune a Comisiei pentru Statutul Femeii, numărul fetelor aflate în afara sistemului de învățământ a scăzut cu 79 de milioane în ultimele două decenii. În ultimul deceniu, raportul dintre fetele și băieții care frecventează învățământul secundar s-a modificat în favoarea fetelor.
Cu toate acestea, violența împotriva femeilor și a fetelor rămâne un fenomen răspândit. În 2016, de exemplu, femeile și fetele au reprezentat 70% dintre persoanele identificate ca victime ale traficului la nivel mondial, majoritatea dintre ele fiind victime ale exploatării sexuale. Uimitor este faptul că una din 20 de fete cu vârste cuprinse între 15 și 19 ani – în jur de 13 milioane – a fost victima unui viol în decursul vieții, aceasta fiind una dintre cele mai violente forme de abuz sexual la care sunt expuse femeile și fetele.
„În urmă cu 25 de ani, guvernele lumii și-au luat un angajament față de femei și fete, însă și-au respectat promisiunea doar parțial. Deși, la nivel mondial, s-a obținut sprijin politic pentru școlarizarea cât mai multor fete, acestora nu li s-au oferit competențele și susținerea de care au nevoie nu doar pentru a-și construi propriul destin, ci și pentru a putea trăi în siguranță și demnitate”, a declarat directorul executiv al UNICEF, Henrietta Fore.
„Accesul la educație nu este suficient – trebuie să schimbăm și comportamentul și atitudinea oamenilor față de fete. Putem vorbi într-adevăr de egalitate doar în momentul în care toate fetele beneficiază de protecție împotriva violenței, își pot exercita drepturile în mod liber și se bucură de șanse egale în viață”.
Raportul, A New Era for Girls: Taking stock on 25 years of progress este publicat în contextul campaniei Generation Equality și marchează cea de-a 25-a aniversare a Declarației de la Beijing și a Platformei de Acțiune –planul istoric elaborat în scopul promovării drepturilor femeilor și ale fetelor.
Sursa foto: UNICEF
„Este esențial să tragem la răspundere guvernele în legătură cu angajamentul pe care și l-au asumat prin istorica Declarație de la Beijing, iar acest raport furnizează o imagine detaliată a lumii în care trăiesc fetele 25 de ani mai târziu”, a afirmat directorul general al Plan International, Anne-Birgitte Albrectsen.
„Adolescentele, în mod special, se confruntă cu un nivel ridicat al discriminării pe criterii de vârstă și gen și continuă să fie ignorate în comunitățile lor și în forumurile decizionale, rămânând în mare parte invizibile la nivelul politicilor guvernamentale. Încurajarea și susținerea adolescentelor aduc un triplu beneficiu societății – pentru fetele de azi, adultele care vor deveni și viitoarea generație de copii.
Dacă nu reușim să înțelegem acest lucru și nu punem capăt discriminării ce afectează fetele din întreaga lume, ne va fi foarte greu să atingem țelurile ce țin de egalitatea de gen stabilite în cadrul Agendei 2030.”
„După 1995, an în care, la Beijing, s-a manifestat pentru prima dată interes față de problemele cu care se confruntă fetele, am văzut tot mai multe fete revendicându-și drepturile și trăgându-ne la răspundere. Însă lumea nu a reușit să răspundă așteptărilor lor privind gestionarea responsabilă a planetei, o viață fără violență și speranța unei independențe economice”, a afirmat directorul executiv al UN Women, Phumzile Mlambo-Ngcuka.
„În condițiile în care femeile și fetele trebuie să aloce de trei ori mai mult timp și energie decât bărbații treburilor gospodărești, fetele nu au cum să beneficieze de șanse egale pentru a putea face tranziția de la școală la locuri de muncă decente, în medii profesionale sigure. Pentru binele tuturor, este esențial ca acest lucru să se schimbe, asigurându-ne totodată că abilitățile pe care le dobândesc fetele în școală sunt potrivite pentru locurile de muncă ale viitorului din zona digitală și tehnologică și că se elimină violența împotriva lor”.
În prezent, fetele sunt expuse unui risc crescut de violență în orice mediu – atât în spațiul online, cât și la școală, acasă și în comunitate – consecințele acesteia fiind de ordin fizic, psihologic și social.
Raportul notează faptul că o serie de practici negative, precum căsătoriile timpurii și mutilarea genitală a femeilor (MGF), continuă să perturbe și să pericliteze viața, probabil, a milioane de fete din întreaga lume.
În fiecare an, 12 milioane de fete se căsătoresc la vârste fragede, iar 4 milioane sunt expuse riscului de MGF. La nivel global, probabilitatea ca fetele de 15-19 ani să justifice violența împotriva femeilor în spațiul conjugal este la fel de mare ca în rândul băieților de aceeași vârstă.
Sursa foto: UNICEF
Raportul evidențiază, în cazul fetelor, și tendințe negative îngrijorătoare în domeniul nutriției și al sănătății, multe dintre ele de neimaginat în urmă cu 25 de ani. De exemplu, globalizarea, trecerea de la o alimentație tradițională la alimente procesate nesănătoase și expansiunea rapidă a marketingului agresiv ce vizează copiii au condus la creșterea consumului de alimente nesănătoase și de băuturi zaharoase. Aceasta a contribuit la răspândirea supraponderabilității și a obezității în rândul copiilor și al adolescenților.
Între 1995 și 2016, prevalența supraponderabilității aproape s-a dublat în cazul fetelor de 5-19 ani, de la 9% la 17%, numărul actual al fetelor supraponderale (155 de milioane) dublându-se față de cel înregistrat în 1995 (75 de milioane).
În România, potrivit unui studiu publicat în 2017 de Centrul Național de Evaluare și Promovare a Stării de Sănătate, la fetele de 8 ani, prevalența obezității este de 9%, mai mică față de prevalența obezității la băieți (13,50%).
Datele Institutului de Statistică al UNESCO arată că, în 2017, 170.718 fete din învățământul primar, gimnazial și secundar se aflau în afara sistemului de educație din România, în creștere față de 162.669 în 2016 și față de 143.311 în 2015.
La nivel global, în ultimii 25 de ani, au apărut, de asemenea, tot mai multe preocupări cu privire la deteriorarea sănătății mintale, datorată parțial și utilizării excesive a tehnologiilor digitale.
Raportul notează faptul că suicidul reprezintă, în momentul de față, a doua cauză de deces în cazul adolescentelor de 15-19 ani, fiind depășit doar de patologiile materne.
Fetele prezintă în continuare un risc crescut de contractare a unor infecții cu transmitere sexuală, inclusiv HIV, acesta din urmă afectând în prezent 970.000 de adolescente în vârstă de 10-19 ani, față de 740.000 în 1995. Adolescentele de 10-19 ani reprezintă în continuare aproape 3 din 4 cazuri de noi infecții detectate la nivelul adolescenților din întreaga lume.
Raportul îndeamnă la acțiune în următoarele domenii:
• Valorificarea și multiplicarea oportunităților oferite fetelor, indiferent de mediul de proveniență, apartenența etnică și statutul socioeconomic, pentru ca acestea să poată deveni agenți ai schimbării îndrăzneți și ambițioși și să identifice soluții, implicându-se activ – prin vocile, opiniile și ideile lor – în diverse dialoguri, platforme și procese privind organismele, comunitățile, educația și viitorul lor.
• Creșterea investițiilor în politici și programe în vederea promovării unor modele promițătoare care să permită accelerarea progreselor cu și pentru adolescente, în ton cu realitatea actuală a lumii, inclusiv dezvoltarea competențelor de care au nevoie acestea pentru cea de-a patra revoluție industrială și pentru o mișcare generațională care să pună capăt violenței de gen, căsătoriilor timpurii și MGF.
• Intensificarea investițiilor pentru producerea, analizarea și utilizarea datelor și a studiilor de înaltă calitate, dezagregate în funcție de vârstă și gen, în domenii în care nivelul de cunoștințe este unul limitat, precum violența de gen, dobândirea de competențe adecvate pentru secolul XXI, nutriția și sănătatea mintală a adolescenților.
Școala este acest micro-univers social în care copiii primesc primele lecții de viață în afara familiei. Vorbim despre validare, acceptare, empatie dar, din păcate, vorbim și despre teamă, rușine, respingere. De cele mai multe ori, încărcarea negativă de la școală reverberează și acoperă emoțiile pozitive, ambiția și potențialul copiilor.
Sursa foto: www.commons.wikimedia.org
Bullying-ul este definit ca fiind un comportament ostil/de excludere și de luare în derâdere a cuiva, de umilire. Cuvântul „bullying” poate fi asociat cu termenii de intimidare, terorizare, brutalizare. Acest comportament nu presupune existența unui conflict bazat pe o problemă reală, ci pe dorința unor persoane de a-și câștiga puterea și autoritatea, punându-i pe alții într-o lumină proastă.
Asociația Telefonul Copilului a înregistrat în anul 2018 o creștere de 42,62% a numărului de cazuri de abuz de tip bullying raportate, cu 2.212 mai multe sesizări comparativ cu anul 2017. Formele abuzului de tip bullying sesizate au fost: jigniri, sarcasm, loviri, îmbrânciri, denigrare sau insulte.
Bullying-ul reprezintă o formă de abuz emoțional și fizic și are trei caracteristici:
Intenționat – agresorul are intenția să rănească pe cineva;
Repetat – aceeași persoană este rănită mereu;
Dezechilibrul de forțe – agresorul își alege victima care este percepută ca fiind vulnerabilă, slabă și nu se poate apăra singură.
Care sunt cauzele bullying-ului?
Expunerea la violență a unei persoane poate duce mai departe, precum „efectul fluturelui” (o acțiune mică într-un anumit loc, la un anumit moment-dat, poate produce schimbări majore, exponențial amplificate, în alte zone) la alte fenomene de bully-ing, atât din partea agresorului, cât și din partea celui agresat.
De multe ori, agresorul adoptă violența ca ultimă posibilitate de defulare și exprimare, fiind la rândul său abuzat ori neglijat.
Sursa foto: www.flickr.com
Cauzele cele mai des întâlnite care determină astfel de comportamente ale agresorului pot fi lipsa de empatie, egocentrismul, orgoliul, superficialitatea relațiilor umane, și, mai ales, expunerea și preluarea unor modele de comportament similare – de cele mai multe ori, copilul reproduce cu semenii săi ceea ce vede acasă.
Victimele abuzului și violenței au fost în proporție de 51.86% băieți și 48.14% fete.
62,48% dintre copiii supuși abuzului au provenit din familii nucleare;
35,51% din familii monoparentale, familii extinse și familii adoptatoare;
2,01% din centrul de plasament.
70,1% dintre copiii care au solicitat consiliere psihologică au fost pre-adolescenți și adolescenți, iar nevoile de consiliere indicate au fost:
29,47% probleme sentimentale sau legate de aspectul fizic, identitate, temeri sau probleme legate de relaționare;
27,91% îmbunatățirea relației cu părinții;
22,14% nevoia de comunicare cu ceilalți (părinți, alți copii, rude) pe aspecte de interes conform vârstei;
20,48% probleme comportamentale (consum de alcool, stupefiante sau tutun, discriminare privind probleme medicale, auto-mutilare, gânduri/tentative suicidare).
Sursa foto: www.shaw.af.mil
Cele mai multe beneficii în ceea ce privește eliminarea bullying-ului le-ar aduce schimbarea mentalității de la o vârstă cât mai fragedă. Acest lucru se realizează însă printr-un plan pe termen mai lung ce ia în calcul următoarele:
Metode non-formale de educare anti-bullying, cum ar fi jocurile de rol, prin care copiii să înțeleagă postura în care se expune fiecare parte a acțiunii de bullying și să conștientizeze consecințele grave pe care neglijarea le poate avea.
Abordarea subiectului, la nivel de profunzime, la orele de dirigenție din școli ori în cadrul orei de Consiliere și Orientare.
Organizarea de seminarii și dezbateri libere, întâlniri cu psihologi sau persoane care au fost parte a fenomenului bullying și care au reușit să depășească situația, ca exemplu de bună practică.
Anunțarea imediată, de către elevi, a unui adult (profesor, director, învățător, consilier școlar, mediator școlar, supraveghetor / părinte) ori de câte ori este constatat un act de bullying asupra unui coleg.
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.