În această săptămâmă la Inedit vorbim despre Forțele Aeriene Române, care au participat în perioada 6-17 iunie la un stagiu de instruire aplicativ APROC 22, în baza Aeriană Albacete, din Spania.
Detașamentul a fost format din 30 de militari și două elicoptere IAR-330 SOCAT, din cadrul Bazei 95 Aeriană ,,Erou căpitan aviator Alexandru Șerbănescu” din Bacău, într-un stagiu ce a vizat executarea unei game largi de exerciții de tip instruire în comun, conform procedurilor NATO.
Pe 16 iunie, Baza 95 Aeriană a împlinit 102 ani de la înființare, fiind organizată o ceremonie militară și religioasă în județul Bacău.
Cursul a fost organizat de către European Personnel Recovery Center (EPRC), în colaborare cu Tactical Leadership Program (TLP) și a fost structurat pe trei zile de pregătire teoretică (academics) și șapte zile de zbor, cu câte o misiune pe zi, cu pachete de câte 5-7 aeronave.
Participarea elicopterelor românești nu a trecut neobservată în presa iberică, fiind evidențiată în publicația Defensa: „Cea mai intersantă prezență este a elicopterelor IAR-330 ale Forțelor Aeriene Române, dislocate în Spania pentru prima dată.
Sunt o variantă a fostului Aérospatiale (azi Airbus Helicopters) Puma, construit sub licență în România pentru uz propriu și export către terți.
Românii operează 60 de IAR-330, dintre care un număr semnificativ au fost modernizate local la varianta IAR 330 Sistem Optronic a Cercetare și Anti-Tanc (SOCAT) cu cooperarea tehnologică a companiei israeliene Elbit Systems.” (Julio Maiz Sanz)
Cum s-a derulat acest stagiu de instruire din Spania, cum a fost drumul până acolo și cum s-au descurcat tinerii piloți ne-a împărtășit unul dintre participanții la acest eveniment.
Comandor Gabriel Goagă:Călătoria a durat undeva la 3 zile, fiind foarte interesantă, cu multe provocări pentru o asemenea distanță…Am avut în total 7 escale pentru alimentare.
Cursul este centrat în mod special pe crearea de lideri, de planificatori, de oameni care să fie pregătiți să ia decizii și să planifice acest tip de misiuni.
Adrian Gîtman (realizator rubrică): Un detașament format din 30 de militari și două elicoptere IAR 330 SOCAT, din cadrul Bazei 95 Aeriană din Bacău, participă, până pe 17 iunie, la un stagiu aplicativ de instruire, găzduit de Baza aeriană de la Albacete, Spania.
Cursul urmărește calificarea personalului selectat pentru misiuni de salvare și antrenarea echipajelor aeriene și a forțelor de extracție în aplicarea tacticilor, tehnicilor și procedurilor convenite la nivel internațional.
În cadrul stagiului de pregătire se va executa o gamă largă de exerciții de instruire în comun, folosind procedurile NATO. Am aflat de la căpitanul Aurel Danțiș, pilot la Escadrila 952 Elicoptere.
Aurel Danţiş:Vom evolua într-un cadru joint de tip întrunit cu diverse națiuni din Europa în care vom face, în principiu, exerciții de personal recovery.
În exercițiul organizat de către NATO, de către host nation, mai exact, din Spania, Albacete, în care am fost și noi invitați și am răspuns cu ‘da’ acestei oportunități. Traversăm toată Europa, aproximativ 3.000 de km până în Spania, cu șase țări survolate. Vom avea mai multe escale. Vom staționa în Ungaria și în Franța.
Au fost reluate zborurile aeronavelor MiG-21 Lancer ale Forțelor Aeriene Române, ținute la sol din luna aprilie.
Timp de un an, avioanele vor fi întrebuințate exclusiv pentru misiunile serviciului de luptă permanent poliție aeriană și pentru menținerea antrenamentului piloților.
În 2023, aeronavele de acest tip vor fi scoase din serviciul Forțelor Aeriene Române.
În același timp, se are în vedere accelerarea procedurilor de achiziție a celor 32 de aeronave F16 din Norvegia, care vor forma alte două escadrile în aviația militară română.
Proiectul legii de aprobare a acestor achiziții a parcurs etapa de transparență legislativă și se află în circuitul de avizare, urmând a fi prezentat Parlamentului României în cel mai scurt timp.
Adrian Gîtman (realizator rubrică): Schimbare de efective în cadrul Detașamentului Forțelor Aeriene ale Statelor Unite ale Americii, aflat în Baza 86 Aeriană de la Borcea pentru misiuni comune cu Forțele Aeriene Române.
Şase aeronave de luptă americane F-16 Fighting Falcon de la Baza aeriană Aviano din Italia au sosit în România pentru a înlocui Escadrila 480 Epediționară de Vânătoare a Statelor Unite.
Noul detașament face parte din Escadrila 510 Expediționară de Vânătoare americană și va executa în următoarea perioadă exerciții și antrenamente împreună cu militari și aeronave ale Forțelor Aeriene Române.
Anca Făgăraș (realizator rubrică): Aeronavele MiG-21 Lancer ale Forțelor Aeriene Române au fost suspendate de la zbor printr-un ordin al șefului Statului Major al Apărării, generalul Daniel Petrescu.
Măsura a fost luată având în vedere incidența considerabilă a evenimentelor și accidentelor de aviație înregistrate pe timpul exploatării acestui tip de aeronavă soldate cu mai multe victime și pagube materiale.
Serviciul de Luptă Poliție Aeriană al Aviației Militare Române va fi executat în continuare cu aeronavele F-16 aflate în dotare, sprijinite de aeronavele aliate dislocate în România în cadrul misiunii de Poliție Aeriană Întărită sub comandă NATO.
În același timp au fost accelerate demersurie pentru achiziționarea celor 32 de aeronave F-16 din Norvegia, care vor constitui alte două escadrile ale Forțelor Aeriene Române.
Forțele Aeriene Române au o nouă aeronavă C-130 Hercules
Publicat de prosavioleta,
21 decembrie 2021, 18:19
Adrian Gîtman (realizator rubrică): Flota de transport a Forțelor Aeriene Române a fost completată cu o nouă aeronavă C-130 Hercules, primită cu titlu gratuit de la Statele Unite ale Americii. Avionul va intra în înzestrarea Bazei 90 transport aerian Otopeni care mai are în dotare 5 aparate de zbor de acest tip. Aeronavele C-130 Hercules împreună cu modelul C-27 Spartan constituie principalul mijloc de susținere a trupelor românești aflate în teatrele de operații, de intervenție și de ajutor în situații de calamități naturale pe plan intern și internațional. Hercules C-130 este cel mai utilizat avion militar de transport din lume, peste 50 de țări folosind acest tip de aeronavă.
Italia preia misiunea de poliție aeriană întărită din România
Publicat de prosavioleta,
21 decembrie 2021, 18:12
Adrian Gîtman (realizator rubrică): Misiunile de poliție aeriană întărită sub comandă NATO ale Forțelor Aeriene Române vor fi efectuate în următoarele patru luni, împreună cu aviatorii militari italienii. Detașamentul forțelor aeriene italiene formate din 140 de militari și patru aeronave Eurofighter Typhoon a fost certificat pentru această emisiune miercuri în Baza 57 Aeriană de la Mihail Kogălniceanu. Serviciul de Poliție aeriană al Alianței Nord Atlantice în zona țării noastre este coordonată de Centrul de Operații Aeriene de la Torrejón, Spania, comandat de generalul locotenent Fernando de la Cruz, prezent la ceremonia de la Mihail Kogălniceanu. General locotenent Fernando de la Cruz: Acesta este un exemplu al spiritului de solidaritate și cooperare pe care îl împărtășim în cadrul Alianței. Vreau să vă transmit aprecierea mea față de nivelul înalt al angajamentului Forțelor Aeriene Române, dar și al forțelor aeriene italiene, în această misiune de poliție aeriană întărită care iată se execută din nou în această zonă.
Adrian Gîtman (realizator rubrică): Detașamentul italian este la a doua rotație în România pentru misiunile de poliție aeriană. Comandantul Comandamentului forțelor de luptă ale Forțelor aeriene italiene, generalul maior Francesco Vestito. General maior Francesco Vestito: Sunt aproape șase ani de când se desfășoară sistemul de poliție aeriană. Este o operațiune obișnuită a forțelor aeriene care se desfășoară zi de zi pentru apărarea spațiului aerian NATO. Adrian Gîtman (realizator rubrică): Dislocarea avioanelor Eurofighter Typhoon în România face parte din planul de acțiune al NATO pentru securizarea flancului estic al alianței și este un răspuns la provocările mediului de securitate actual. Îl ascultăm pe șeful statului Major al Apărării, generalul Daniel Petrescu, la ceremonialul din Baza 57 aeriană.
General Daniel Petrescu: Creșterea prezenței militare a NATO în România și în regiunea Mării Negre reprezintă o altă punere în fapt a solidarității și unității aliate.
Aerostar Bacău va furniza piese de schimb și componente pentru aeronavele Forțelor Aeriene Române
Publicat de Gabriel Stan,
23 noiembrie 2021, 12:23
Adrian Gîtman (realizator rubrică): Compania Aerostar Bacău a obținut un contract de furnizare piese de schimb și componente pentru aeronavele F-16 Fighting Falcon ale Forțelor Aeriene Române. Produsele solicitate vor fi livrate către Baza 86 Aeriană de la Borcea, singura unitate a Armatei care are în dotare aeronave de acest tip.
Valoarea contractului se ridică la 8,1 milioane de lei fără TVA. Aerostar Bacău a fost desemnat în anul 2018 drept centrul național de mentenanță pentru aeronavele F-16 ale Aviației Române. Compania urmează să realizeze până în anul 2025 și procesul de modernizare a celor 17 aeronave de acest tip ale Forțelor Aeriene Române.
Publicat de Gabriel Stan,
23 noiembrie 2021, 12:20
Adrian Gîtman (realizator rubrică): Forțele Aeriene Române au continuat și în această săptămână misiunile de transport medical în contextul pandemiei de COVID-19. Două persoane recuperate în urma bolii au fost repatriate din Danemarca și, respectiv, Germania cu o aeronavă militară C-27 Spartan, configurată pentru misiuni medicale.
Pe timpul zborului, pacienții au fost monitorizaţi de specialiștii din cadrul SMURD și ai Bazei 90 Transport Aerian. Parte a implicării armatei în sprijinul gestionării situației sanitare actuale este și misiunea subofițerilor sanitari ai Spitalului Militar de Urgență Focșani, care au sprijinit timp de o lună actul medical în Spitalul Modular de la Lețcani, județul Iași, destinat îngrijirii formelor medii și grave ale pacienților cu COVID-19.
Vizită a delegației militare canadiene la Mihail Kogălniceanu
Publicat de Gabriel Stan,
17 noiembrie 2021, 13:22
Anca Făgăraș (realizator rubrică): O delegație militară canadiană a vizitat joi, 11 noiembrie, Baza 56 Aeriană Mihail Kogălniceanu, acolo unde Forțele Aeriene Regale ale Canadei desfășoară misiuni de poliție aeriană în comun cu Forțele Aeriene Române.
Cu acest prilej, şefii Forțelor Aeriene din Canada și România, generalul locotenent Alexander Meinziger și generalul maior Viorel Pană, au discutat despre viitoarele planuri de cooperare militară dintre cele două armate și au marcat totodată Ziua Armistițiului, o zi în care sunt omagiaţi în fiecare an, la 11 noiembrie, toți militarii căzuţi în luptă. Îl ascultam pe șeful Forțelor Aeriene Canadiene, general locotenent Alexander Meinzinger.
Alexander Meinzinger:Este a treia oară când vin în România. De această dată este cu totul deosebit, fiindcă avem șansa să reflectăm asupra Zilei memoriale, ziua în care ne comemorăm eroii, atât pe cei canadieni, cât și pe cei români care și-au dat viața pentru țările lor. Prețuim foarte mult prezența noastră aici, conducând echipa de poliție aeriană întărită.
După cum ați văzut în zborul de survolare, cele două avioane MIG 21, împreună cu cele canadiene F-18 creează o imagine emblematică, atunci când vine vorba despre interoperabilitate, muncă în echipă și prietenia dezvoltată între cele două națiuni.
Anca Făgăraș (realizator rubrică): Iată ce a declarat și șeful Statului Major al Forțelor Aeriene Române, generalul maior Viorel Pană.
Viorel Pană:Un final de misiune marcat într-o zi cu încărcătură deosebită: 11 noiembrie 2021. Ați observat că, pe parcursul ceremoniei am fost survolaţi de patru aeronave, două avioane românești, două canadiene, formația se numește ,,Coechipierului pierdut” și vorbește atât despre interoperabilitatea noastră cu colegii canadieni, dar vorbește și despre cinstirea pe care o acordăm înaintașilor noștri.
Camelia Stroiu (realizator rubrică): Militarii români şi canadieni care participă la misiunea de poliţie aeriană întărită a NATO au desfăşurat un exerciţiu demonstrativ luni, 1 noiembrie, în Baza 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu. Forţele Aeriene Române au fost reprezentate de un avion de transport C 27 J- Spartan şi de aeronave F-16 Fighting Falcon în timp de Forţele Aeriene Regal Canadiene au participat cu aeronave F-18 Hornet.
Forţele Aeriene Române execută misiunea de poliţie aeriană sub comanda Comandamentului operaţiilor aeriene întrunite de la Torrejon încă de la începutul aderării la NATO. Poliţia aeriană întărită este o misiune de apărare colectivă pe timp de pace pentru protejarea integrităţii spaţiului aerian al NATO.
Camelia Stroiu (realizator rubrică): Forţele Aeriene Române continuă misiunile de transport umanitar. Una dintre acestea s-a desfăşurat marţi, 2 noiembrie, cu o aeronavă C 130-Hercules configurată pentru misiuni medicale, care a transportat în Germania şase pacienţi infectaţi cu virusul SARS-COV-2, aflaţi în stare gravă.
De asemenea, o aeronavă C 27 J- Spartan configurată pentru stingerea incendiilor a participat, la solicitarea Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, la misiunea de stingere a incendiului de pădure din zona comunei Oituz, judeţul Bacău. Din anul 2017 şi până în prezent aeronave ale Forţelor Aeriene Române au mai acţionat pentru stingerea incendiilor de pădure atât în ţară, cât şi în misiuni internaţionale din Grecia şi Macedonia de Nord.
MApN crește capacitatea de acțiune pentru combaterea pandemiei
Publicat de prosavioleta,
13 octombrie 2021, 00:58 / actualizat: 13 octombrie 2021, 13:02
Cristian Dumitrașcu (realizator): MApN ne informează că armata crește capacitatea de acțiune pentru combaterea pandemiei. Va prelua chiar de astăzi managementul Spitalului modular de la Lețcani, din județul Iași, și, de asemenea, Forțele Aeriene Române vor pune la dispoziție capabilitățile de transport aerian necesare, vor efectua, la solicitare, în cel mai scurt timp misiuni în țară sau în afara țării pentru a salva vieți. De asemenea, toate cele 11 spitale militare și cele trei unități sanitare mobile din București, Constanța și Timișoara îşi vor extinde capacitatea de tratare a pacienților cu COVID pentru forme ușoare, medii sau severe, iar MApN continuă să asigure zilnic 34 de fluxuri de vaccinare cu vaccinurile Pfizer și Moderna în toate acestea spitale militare. Mai multe găsiți pe mapn.ro.
Publicat de prosavioleta,
13 octombrie 2021, 00:42
Adrian Gîtman (realizator rubrică): Statul Major al Forțelor Aeriene informează că în perioada 4-8 octombrie a avut loc exercițiul bilateral româno-ungar „INTERCEPTOR 2021”. Exercițiul a avut ca obiectiv principal exersarea tehnicilor, tacticilor și procedurilor NATO specifice misiunilor de poliție aeriană, precum și participarea activă la procesul de pregătire și executare a misiunilor aeriene în comun cu partenerii unguri. Forțele Aeriene Române au participat în cadrul exercițiului cu două aeronave MIG-21 Lancer ale Bazei 71 Aeriene Câmpia Turzii și cu o aeronavă C-27J Spartan, din cadrul Bazei 90 Aeriene Otopeni.
Cornelia Mihăilă (realizator rubrică): În prezent, Serviciul de poliţie aeriană întărită sub comandă NATO este asigurat de militari ai Forţelor Aeriene Române cu avioane F-16 Fighting Falcon şi MIG-21 Lancer, alături de militari ai Forţelor Aeriene Canadiene, cu şase aeronave CF-188 Hornet, iar la începutul săptămânii, ministrul apărării, Nicolae Ciucă şi şeful apărării, generalul-locotenent Daniel Petrescu, s-au întâlnit, la Bucureşti, cu şeful apărării canadian, generalul Wayne Eyre, cu care au discutat şi despre acest important parteneriat de apărare aeriană a României, aflat în desfăşurare.
Cornelia Mihăilă (realizator rubrică): S-au împlinit cinci ani de la intrarea oficială a avioanelor F-16 în serviciul Forţelor Aeriene Române. O ceremonie militară dedicată aniversării a avut loc joi, 30 septembrie, în Baza 86 Aeriană locotenent aviator Gheorghe Mociorniţă din Borcea, judeţul Călăraşi.
Locotenent aviator Cătălin Micloş – comandatul Bazei aeriene 86: F-16, primul avion multirol din cadrul Forţelor Aeriene Române, bineînţeles a necesitat foarte multe investiţii în infrastructură, în personal. Din acest motiv cred că Baza 86 Aeriană o să fie în continuare casa primei escadrile de F-16 unde se formează piloţi, se formează tehnicieni capabili pentru a exploata acest avion pe care îl consider coloana vertebrală a viitorului Forţelor Aeriene Române, şi mă refer aici la tot ce ţine de apărarea spaţiului aerian.
Cornelia Mihăilă (realizator rubrică): Prezent la ceremonial, şeful Statului Major al Apărării, general-locotenent Daniel Petrescu, a subliniat importanţa prezenţei flotei de avioane multirol de la Borcea.
General locotenent Daniel Petrescu- Șeful Statului Major al Apărării: Capacitatea dumneavoastră de reacţie este încercată periodic şi cred că nu spun cuvinte mari, aveţi poate cea mai dificilă şi mai complexă misiune, pentru că în situaţii de criză, în situaţii de război sunteţi primii care veţi intra în luptă. Împreună cu aliaţii NATO contribuiţi la dezvoltarea capacităţii de recţie şi de descurajare, precum şi la consolidarea interoperabilităţii între forţele armate române şi forţele aliate.
Publicat de prosavioleta,
9 septembrie 2021, 18:43
Andreea Popescu(realizator rubrică): O aeronavă a Forţelor Aeriene Române a transportat, pe 29 august, către Spania artefactele care sunt prezentate în cadrul Expoziției ‘Tezaure arheologice din România. Rădăcini dacice și romane’. Expoziția reunește 835 de exponate din colecțiile a 39 de muzee din România și este deschisă pentru public la Muzeul Național de Arheologie din Madrid, sub coordonarea Muzeului Național de Istorie a României. Secretarul de stat și șef al Departamentului pentru politica de apărare, planificare și relații internaționale, Simona Cojocaru.
Secretarul de stat al Departamentului pentru Politica de Apărare, Planificare şi Relaţii Internaţionale, Simona Cojocaru: Expoziția găzduită de Muzeul Național de Arheologie din Madrid reprezintă un bun prilej pentru a ne reaminti de valorile noastre comune și apartenența la spațiul european. În același context aniversar, Ministerul Apărării Naționale a organizat anul acesta, în iunie, un eveniment bilateral cu expoziție pe tema celor 140 de ani de relații diplomatice româno-spaniole. Aș vrea să reamintesc de contribuția substanțială a Spaniei la măsurile de asigurare aliate pe flancul estic al NATO, prin dislocare, la începutul acestui an, la Baza aeriană 57 „Mihail Kogălniceanu” a unui detașament de avioane Eurofighter, însoțit de 140 de militari. Mai mult de atât, participarea în comun la exerciții militare multinaționale și exerciții de instruire. Toate acestea formează un tablou extins în domeniul apărării și ne determină în mod constant să menținem un nivel de ambiție adecvat.
Cristi: „Eram doar cu hainele de pe noi, nimic altceva; un rucsac mic în spate în care aveam minimum. Pe marginea drumului, stând trei ore, te încearcă tot felul de sentimente”.
În apropierea aeroportului din Kabul s-au produs joi, 16 august, doă explozii în urma cărora mai mulți militari americani au fost răniți și uciși.
În această zonă, mii de cetățeni afgani și străini sunt aglomerați, în încercarea de a părăsi țara înaintea încheierii operațiunilor internaționale de evacuare.
Săptămâna trecută, o aeronavă C-130 Hercules aparținând Forțelor Aeriene Române a evacuat mai mulți cetățeni români și străini de pe aeroportul internațional din Kabul în condiții de siguranță.
Unul dintre românii repatriați chiar cu aeronava C-130 Hercules a Forțelor Aeriene Române este invitat la „Subiectul săptămânii”. Ascultați un interviu realizat de Anca Făgăraș, de la „Jurnal militar” Târgu Mureș.
Anca Făgăraș (realizator): Invitat la „Subiectul săptămânii” este Cristi, unul dintre românii care au revenit zilele acestea din Afganistan. Fost cadru militar al Armatei Române, până acum câțiva nai, cu câteva misiuni internaționale în Afganistan, angajat al unei firme de securitate. Vă spun bun venit la „Jurnal militar” și bun venit acasă! Cum este să fiți din nou acasă?
Cristi:Bună! E un sentiment eliberator, în primul rând. Fiind lângă familie și lângă prietenii care ne-au simți lipsa și au fost alături de noi, e emoționant și, în același timp, relaxant să scăpăm de tensiunea respectivă, dinainte de revenirea în țară.
Anca Făgăraș (realizator): Spuneți-ne, vă rog, cum e situația actuală acum, acolo. Ca fost militar de carieră și cu experiența pe care o aveți, ați mai trăit astfel de momente, e atât de periculos precum vedem în mass media?
Cristi:În mass media nici nu se vede mare parte din ce se întâmplă în momentul de față în Kabul. Siruația este complet diferită.
Am fost în Kabul de foarte multe ori în ultimii 15 ani, l-am văzut dezvoltându-se, crescând, coborând, în același timp. În momentul de față este cu totul altceva. E o adevărată zonă de război, e ceva care nici măcar nu se poate descrie prin cuvinte.
Cu o disperare dusă la extrem de către populația din Kabul, o zonă controlată de talibani, care țin sub control absiolut orice mișcare afgană sau străină. Totul este extrem de imprevizibil și totul se poate schimba de la oră la oră.
Anca Făgăraș (realizator): Cum a decurs activitatea voastră în ‘camp’, după preluarea controlului talibanilor? Cât a durat această situație? Cum se comportau în relația cu dumneavoastră?
Cristi:Ei şi-au semnalat prezența din prima zi în care au intrat în Kabul. Au venit la porțile noastre, ne-au cerut să ne predăm armamentul și muniția. Nu am făcut acel lucru. Așa, mai diplomatic, ni s-a spus că dacă vom părăsi camp-ul vom fi arestaţi.
Nici nu am încercat. Am dus negocieri cu diferiți șefi talibani, care veneau la noi în camp cu diferite cereri.
Într-un final, după vreo trei zile am reușit să dăm de un şef taliban care era în măsură să poată să ia o decizie în ceea ce privește situația noastră.
Pe de-o parte se arătau în a ne susține efortul nostru de a ajunge pe aeroport, în același timp reușeau la fiecare pas să ne pună tot felul de piedici, ca planurile noastre să nu fie dus la bun sfârșit. A durat totul cinci zile până am reușit să ajungem la un numitor comun, iar ei să fie de acord ca noi să părăsim camp-ul.
Au fost de acord să ne pună la dispoziție autobuze în care ne-am îmbarcat toți. Aceștia ne-au escortat către una dintre porțile de acces ale aeroportului. Pe drum am întâmpinat un checkpoint taliban mai mare, care nu ne-a permis să ne continuăm drumul. A trebuit să ne întoarcem 400 şi ceva de oameni.
Când am ajuns efectiv am fost lăsați pe marginea drumului, iar talibanii au plecat, s-au reîntors în camp-ul nostru, care a devenit proprietatea lor. Ne-am trezit pe marginea drumului, fără posibilitatea de a intra în aeroport și fără a ne putea întoarce undeva, pentru că nu mai aveam camp.
A durat aproximativ trei ore. Cei din aeroport au aflat situația noastră și au reușit să trimită niște forţe militare la poarta aceea pentru a ne facilita accesul. Aeroportul înăuntru nu mai seamănă cu ceea ce a fost odată. Era o zonă de comandament, o zonă curată, era o zona sigură.
În momentul de față tot aeroportul este plin cu mii de imigranți care așteaptă să plece de pe aeroport. Sunt create mici zone în care aceștia sunt ținuți pentru a fi procesați, pentru a trece din stadiul de procesare în alte stadii, până în momentul în care aceștia ajung să se îmbarce în avion.
Dezastrul care e în momentul de față pe aeroport este de nedescris. E o mizerie cumplită, e un haos general, sunt foarte multe forțe americane și britanice care stau lângă aproape fiecare imigrant.
Anca Făgăraș (realizator): Care a fost sentimentul pe care l-aţi avut după ce ați ajuns în aeroport și v-aţi văzut cumva în siguranță?
Cristi:Eram doar cu hainele de pe noi, nimic altceva; un rucsac mic în spate în care aveam minimum. Pe marginea drumului, stând trei ore, te încearcă tot felul de sentimente. Lumea începuse să se adune în jurul nostru.
Se trăgeau focuri de armă de peste tot. Nu știam de unde vine acestea, cine și cu cine se luptă. După acele trei ore, când am ajuns înăuntru, da, pot să zic că am putut să răsuflăm ușurații.
Ne-am luat în brațe, ne-am îmbărbătat unul pe celălalt. Am trecut peste pasul cel mai greu. Următorul pas era îmbarcarea într-un avion, dar deja ce fusese mai greu fusese depășit.
Anca Făgăraș (realizator): Iar după ce ați reușit să fiți preluați, cât a durat operațiunea până să ajungeți la București?
Cristi:Drumul a fost destul de lung, am înțeles motivele pentru care s-a ales o rută lungă. A durat în total 15 sau 16 ore, dar nu a mai contat. Eram alături de români, eram într-un avion românesc, ne întorceam spre casă, știam că venim spre casă. Ieșeam din iadul acela. Nu nu mai conta nimic! Era irelevant.
Anca Făgăraș (realizator): Din punctul de vedere al suportului pe care l-aţi avut din partea statului român, și nu numai, cum aţi simțit dumneavoastră totul?
Cristi:Fiind în camp-ul acela, neavând posibilitatea de a pleca, am reușit să luăm legătura cu tot felul de structuri din România și nu doar din România. Foarte mulți oameni, foarte multe structuri care și-au dat aportul ca noi să putem să ieșim în siguranță. Chiar s-a simțit că statul român s-a implicat în situația aceasta.
Anca Făgăraș (realizator): V-aţi mai întoarce în Afganistan?
Cristi:Nu, absolut nu. În situația în care e acum Afganistanul în niciun caz. Nimeni nu poate garanta o siguranță atâta timp cât talibanii sunt la putere, iar aceștia își impun legea Sharia.
Anca Făgăraș (realizator): Vă mulţumesc foarte mult și vă urmăm încă o dată „Bun venit acasă!”. A fost invitat la „Subiectul săptămânii” Cristi, unul dintre românii care au venit zilele acestea din Afganistan.
Daniel Pop: Oamenii trebuie să știe că tot ceea ce facem, în primul rând, facem pentru ei. Generăm un mediu sigur în care să-și poată desfășura activitatea zilnic
Armata Română participă cu 2.300 de militari, până pe 24 mai, la exercițiul multinațional Swift Response 24. Acesta face parte dintr-o serie...
Angel Tîlvăr: “Dacă pomenesc doar de Himars sau de Patriot, cred că am spus suficient, în condițiile în care țări importante își doresc astfel de echipamente și nu le au, perioada de așteptare pentru primirea unor astfel de echipamente fiind de ordinul anilor și vorbim aici de trei, patru, cinci ani.”
Adrian Gâtman: Domnule ministru, bine ați revenit la ”Jurnal militar”! Angel Tîlvăr: Bun găsit! Mulțumesc pentru că sunteți interesat de...
Mircea Geoană: „….ceea ce îmi doresc pentru forțele Armate române e să fie, practic, în elita Alianței – deja suntem, dar cu investiții suplimentare și în tehnică, și în tehnologie, și în oameni.”
Ciprian Panga ( reporter): Domnule secretar general adjunct al NATO, domnule Mircea Geoană, bine ați venit în Garnizoana Brașov! Ați avut o zi...
Adelin Petrișor: “Nimeni nu-și poate explica de ce serviciile secrete israeliene, considerate printre cele mai bune din lume, n-au avut habar de ce se întâmplă. Acum urmează o tragedie în Gaza…”
Adelin Petrișor: E ceva ce n-am mai văzut în experiența mea de jurnalist, de 20 și ceva de ani, am văzut atacuri teroriste, am fost în Turcia...
Cristian Diaconescu: “De aceea, astăzi, în Fâșia Gaza, practic, sute de mii de oameni sunt luați ostatici efectiv de această grupare care, iată, din punct de vedere militar, nu avea absolut nicio speranță ceea ce privește înfrângerea Israelului.”
Cristian Dumitrașcu (realizator rubrică): Domnule ministru, bine ați venit. Cristian Diaconescu: Bună ziua. Mulțumesc foarte mult pentru...
Mihai Panait: Vânătoarele de mine sunt cele mai bune capabilități la nivel mondial. Este deosebit de important că reușim să aducem în Forțele Navale Române această capabilitate
Vânătorul de mine M 270 „Sublocotenent Ion Ghiculescu” a primit primul pavilion al navei, odată cu intrarea în serviciul Forțelor Navale...
Adrian Gîtman (realizator rubrică): O aeronavă C-27J Spartan, configurată pentru stingerea incendiilor, și o aeronavă C-130 Hercules pentru sprijin logistic ale Forțelor Aeriene Române, deservită de 15 militari, piloți și personal navigant și auxiliar, au executat o misiune în Macedonia de Nord, pentru a acționa în sprijinul forțelor de intervenție din această țară, afectată de incendiile de pădure manifestate în ultimele zile.
Misiunea s-a desfășurat în baza unei hotărâri a Comitetului Național pentru Situații de Urgență, ca urmare a activării Mecanismului de Protecție Civilă al Uniunii Europene, care coordonează răspunsul la dezastrele naturale și provocate de om la nivel european, permițând acordarea asistenței coordonate eficace şi rapide în sprijinul populațiilor afectate.
A fost cea de-a doua misiune internațională de acest tip a Forțelor Aeriene Române, prima având loc în Grecia în urmă cu trei ani. Forțele Aeriene Române au asigurat în această săptămână și transportul către Tunisia și Egipt a unui număr important de doze de vaccin anti-COVID-19, teste antigen, precum și materiale sanitare pentru gestionarea pandemiei în aceste țări.
Alina Sonia Raicu (realizator rubrică): Forțele Aeriene au desfășurat, la începutul acestei luni, un exercițiu de poliție aeriană Întărită, în care a fost inclusă și interceptarea unei aeronave țintă, reprezentată de un avion de transport C-27 Spartan, care a evoluat pe traiectul Baza 90 Aeriană Otopeni – Baza 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu de către aeronave F-16 Fighting Falcon, aparţinând Forțelor Aeriene Române, aflate la Serviciul de Luptă Permanent Poliție Aeriană, și ulterior de aeronave F-16, aparținând Forțelor Aeriene Elene.
Acțiunile de Poliție Aeriană Întărită sub comanda NATO sunt misiuni de apărare colectivă pe timp de pace pentru protejarea integrității spațiului aerian al Alianței.
În orice moment, câte două aeronave de vânătoare sunt pregătite pentru Serviciul de Luptă Poliție Aeriană în Baza 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu. Misiunea principală a Serviciului de Luptă Poliție Aeriană este apărarea spațiului aerian național, prin interceptarea aeronavelor care pătrund pe teritoriul național fără autorizație din diverse motive.
Comandor Daniel Moise, comandantul Grupului 86 Operațional:Un exercițiu de poliție aeriană, sub comandă NATO, coordonat de la bordul unui AWACS venit din Germania, cu un echipaj multinațional, ce a demonstrat determinarea NATO de a contribui la securizarea spațiului aerian aproape de Crimeea.
Adrian Gîtman (realizator rubrică): Ministerul Apărării Naționale a desfășurat joi, 10 iunie, în garnizoanele din țară, precum și la mausoleele eroilor, cimitirele și parcelele de onoare, ceremonii militare și religioase dedicate Zilei Eroilor, în cadrul cărora au fost rostite, simbolic, nume ale eroilor români căzuți la datorie în războaiele purtate de Armata României ori în misiuni executate în teatrele de operații.
În programul manifestărilor dedicate Zilei Eroilor s-au mai aflat și depuneri de coroane de flori, momente artistice și concerte ale muzicilor militare, survoluri ale aeronavelor Forțelor Aeriene Române, proiecții video, retrageri cu torțe.
România a participat începând cu anul 1877 la confruntări militare majore desfășurate pe teritoriul național și în afara acestuia – Războiul de Independență, al Doilea Război Balcanic, Primul și Al Doilea Război Mondial și după 1990, la misiunile din teatrele de operații din Balcanii de Vest, Afganistan și Irak.
Pierderile totale ale Armatei României în aceste acțiuni militare au fost estimate la peste 1,4 milioane de morți, răniți, dispăruţi și invalizi. Ziua Eroilor a fost legiferată în țara noastră în anul 1920, fiind sărbătorită de Înălțarea Domnului, iar în anul 2003, i s-a conferit statutul de sărbătoare națională.
Alexandru Dina (realizator rubrică): Joi, 29 aprilie, în Baza 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu s-a desfășurat ceremonia de certificare NATO a detașamentului Forțelor Aeriene Regale Britanice, sosit în România în vederea executării serviciului de poliție aeriană întărită.
Detașamentului britanic este format din aproximativ 200 de militari, piloți și personal tehnic, cu patru aeronave Eurofighter Typhoon și va executa misiuni de poliție aeriană întărită sub comandă NATO, în următoarele patru luni, alături de militarii Forțelor Aeriene Române cu aeronave F-16 Fighting Falcon și MiG-21 Lancer.
Andrew Noble, ambasadorul britanic în România: „Sunt încântat să fiu cu dumneavoastră astăzi, aici, la ceremonia de reacreditare a acestui detaşament de forţe aeriene de la Baza Mihail Kogălniceanu, lucrând alături de Forțele Aeriene Române ca parte a sistemului NATO de apărare aeriană colectivă.
Este minunat să văd cele patru aeronave Typhoon aici. Regatul Unit și România au o relație apropiată de apărare. Ţara dumneavoastră este partenerul cel mai asemănător al Regatului Unit în regiunea Mării Negre.
Lucrăm în mod constant împreună pentru a asigura libertatea de mișcare pe mare și în aer, generând astfel siguranță”.
Alexandru Dina (realizator rubrică): Misiunea Forțelor Aeriene Regale Britanice reprezintă cea de-a treia rotație la ‘Mihail Kogălniceanu’ după cele executate în 2017 și 2018.
Andreea Popescu (realizator rubrică): Patru aeronave Eurofighter Typhoon ale Forțelor Aeriene Regale Britanice au aterizat joi, 22 aprilie, în Baza 57 Aeriană de la Mihail Kogălniceanu, din județul Constanța.
Detașamentul britanic, format din aproximativ 200 de militari, piloți și personal tehnic și aeronave Eurofighter Typhoon va executa, împreună cu militarii Forțelor Aeriene Române, misiuni de poliție aeriană întărită sub comandă NATO în următoarele patru luni.
Aceasta este cea de-a treia rotație la Mihail Kogălniceanu a Forțelor Aeriene Regale Britanice, după cele din 2017 și 2018. Misiunile de poliție aeriană, desfășurate în comun, contribuie la dezvoltarea capacității de reacție și descurajare, precum și la consolidarea interoperabilității între Forțele Aeriene Române și cele aliate.
Andreea Popescu (realizator rubrică): Misiunile de Poliție Aeriană desfășurate în comun contribuie la dezvoltarea capacității de reacție și descurajare, precum și la consolidarea interoprabilității între Forțele Aeriene Române și cele aliate.
Sfântul Ilie este patronul Forțelor Aeriene Române iar cu acest prilej, Baza Aeriană 90, de lângă Aeroportul Henry Coandă de la Otopeni, și-a deschis porțile pentru public.
Zburătorii au organizat, de ziua lor, o expoziție de tehnică de luptă specifică Forțelor Aeriene Române incluzând, in special, bătrânele elicoptere IAR 330 Puma, construite în anii ’80 la IAR Ghimbav, după o licență franceză.
Aceste elicoptere sunt specializate în misiuni de recunoaștere și transport trupe dar pot executa și misiuni de atac asupra unor obiective terestre, oferind astfel sprijin aerian trupelor aflate la sol, și la fel de bătrânele și titratele avioane de transport „Hercules” C130 și „Spartan”.
Acestea au participat la misiuni în teatrele de operațiuni din Irak și Afganistan, dar și la misiuni umanitare, din China până în Statele Unite și din Norvegia până în Africa de Sud, după cum a declarat comandantul Bazei Aeriene 90, general de flotila aeriană Viorel Pană.
Expoziția mai include și instalații radar și tunuri folosite în lupta antiaeriana, parașute și armament specifice trupelor aeropurtate și trupelor speciale.
Cei prezenți pe aerodromul de la Otopeni au putut urmări și exerciții tactice și demonstrații de virtuozitate la manșă, executate de către piloții elicopterelor IAR 330 „Puma”.
Între orele 11:00 si 14:00 se desfășoară zborurile de agrement cu aeronave „Spartan”, oferite gratuit de către Forțele Aeriene Române celor care s-au înscris, în prealabil, pe Facebook.
Mâine manifestările prilejuite de Ziua Forțelor Aeriene Române se vor încheia cu o „trecere la verticală” a zburatorilor pe deasupra Statuii Aviatorilor de pe bulevardul cu același nume.
Elicoptere militare, avioane de luptă şi de transport sunt ridicate de la sol astăzi pentru zboruri demonsatrative lîngă Bucureşti şi în judeţul Timiş.
Acestea sunt două dintre manifestările organizate de Ministerul Apărării cu ocazia Zilei Aviaţiei Române, sărbătorită în fiecare an la 20 iulie de Sfântul Prooroc Ilie.
Maine între orele 08.30 si 10.30 circulaţia va fi restricţionată in zona Aviatorilor.
Ziua Porţilor Deschise va fi organizată maine intre orele 10:00 si 17:00 la Muzeul Naţional al Aviaţiei Române din Bucureşti.
Bucharest International Air Show & General Aviation Exhibition – BIAS 2014 va avea loc duminică, 22 iunie, pe Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa-Aurel Vlaicu.
Publicat de Alina Dragomir,
20 iunie 2014, 11:11 / actualizat: 20 iunie 2014, 12:13
Cel mai mare spectacol aviatic din România – BIAS 2014 – se reprogramează pentru duminică, din cauza condiţiilor meteo nefavorabile din capitală, a precizat directorul de comunicare al Companiei Naţionale de Aeroporturi, Valentin Iordache. Astăzi, dar şi mâine, pe Aeroportul Internaţional Băneasa „Aurel Vlaicu”, publicul poate asista la antrenamentele oficiale ale piloţilor, accesul fiind gratuit, urmând ca duminică, începând cu ora 09:30, să înceapă acrobaţiile aeriene. Intrarea publicului este liberă iar accesul se va face prin ROMAERO. De la ora 09:30 va avea loc parada care reuneste elita acrobatiei aeriene mondiale, eveniment ce se deschide cu un survol al Fortelor Aeriene Române. Aeroclubul României va prelua stafeta pentru 30 de minute, pentru a o preda echipei Air Bandits. Luca Bertossio si Flying Bulls sunt deja nume familiare pentru iubitorii de BIAS. Baltic Bees, formaţia letonă cu un stil de pilotaj unic în lume, revin în fortă, încălzind publicul pentru Aeroclub Galeb, aflati pentru prima dată la Bucuresti. Jurgis Kairys, campion mondial la acrobatie aeriana, nu avea cum să lipsească din prima parte a programului, ce va fi încheiat simetric cu exercitiile Fortelor Aeriene Române. Pe parcursul evenimentului vor evolua, de asemenea, numele consacrate din elita acrobaţiei aeriene a României: Aeroclubul României, Iacării Acrobaţi, TAROM, Hawks of Romania, Vulturii Tricolori, The Pelicans, White Wings, alături de paraşutiştii formaţiei Blue Wings.
La spectacolul aerian evoluează aeronave aparţinând structurilor de aviaţie ale Ministerului Afacerilor Interne şi Serviciului Român de Informaţii. Spectatorii vor putea urmări, de asemenea, şi exerciţiile de poliţie aeriană şi de sprijin pentru desant aerian, executate de Forţele Aeriene. BIAS 2014 se încheie la ora 22.00, cand formaţia Cristi Minculescu & Nuţu Olteanu Super Grup susţine un super-concert pe Aeroportul Băneasa.
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.