INVENŢIE ROMÂNEASCĂ: Camera Virtuală pentru integrarea copiilor în şcoală
Publicat de Mihaela Costache, 16 mai 2017, 07:22
Adrian Gemănaru, psihologul român nominalizat, anii trecuţi, la World Autism Festival, a elaborat un concept unic în lume pentru integrarea copiilor în sistemul de învăţământ. Este vorba de proiectul “Camera Virtuală”, în cadrul căruia copiii vor purta o cască virtuală, care simulează mai multe scenarii prin care acesta trece atunci când păşeşte pragul şcolii pentru prima dată.
Proiectul-pilot va fi lansat, în data de 15 mai, la Centrul Psihologic “Marea Neagră”, pentru copiii care se află în clasa pregătitoare din cadrul Şcolii nr. 39 “Nicolae Tonitza” din Constanţa, iar acesta va continua în luna septembrie, pentru copiii care urmează să intre în clasa pregătitoare. Ineditul proiect, finanţat în urma concursului naţional de proiecte – „TeImplici” a fost gândit de către o echipă de psihologi, condusă de Adrian Gemănaru, în contextul în care tot mai mulţi copii întâmpină dificultăţi de adaptare în sistemul şcolar, din cauză că fac o trecere bruscă într-un mediu total necunoscut lor.
“Introducerea clasei pregătitoare a fost o mişcare foarte bună, însă insuficientă. Chiar dacă se încearcă trecerea mai lină către clasa întâi, copii tot mai experimentează situaţii neprevăzute care i-ar putea traumatiza, cum ar fi: regulile mai stricte decât la grădiniţă, obligativitatea de a sta în bancă pe tot parcursul orei, introducerea unor materii noi etc”, explică psihologul Adrian Gemănaru.
”Toţi actorii implicati în actul educaţional din şcoala noastră sunt deschişi la nou. Suntem „Şcoala fără teme”, „Şcoala cu muzică în pauze” şi vom deveni „Şcoala cu cameră virtuală. Pentru copiii de pregătitoare, şcoala este un spaţiu nou, necunoscut şi prezentat adesea ca un spaţiu plin de lucruri şi persoane care sperie. De aceea, salutăm demersul echipei domnului psiholog Gemănaru şi ne implicăm cu mare interes în ceea ce urmează, tocmai pentru ca viitorii noştri elevi să înţeleagă că şcoala este locul în care învăţăm lucruri frumoase şi unde trebuie să vină fără teamă, ba chiar cu plăcere şi nerăbdare” declară profesorul Nicoleta Bercaru, directorul Şcolii nr. 39 “Nicolae Tonitza” din Constanţa.
Cum funcţionează Camera Virtuală?
“Camera Virtuală reprezintă, în fapt, un simulator al scenariilor posibile atunci când copilul păşeşte pentru prima data pragul şcolii. Acesta va face cunoştinţă cu tabla, cu banca, cu doamna învăţătoare, cu colegii de clasă, cu ora de Abecedar, Matematică sau chiar cu ora de muzică… toate acestea prin intermediul tehnologiei realităţii virtuale. Prin acest proiect dorim ca micuţii să poată lua contact cu şcoala, dar fără să se simtă ameninţaţi. Gândirea copiilor este una concretă, înţeleg mult mai bine realitatea înconjurătoare dacă le prezentăm imagini, iar dacă imaginile acestea devin o simulare a realităţii, atunci copilul va putea interacţiona mult mai uşor cu ea”, declară psihologul Adrian Gemănaru, preşedintele Centrului Psihologic “Marea Neagră” şi inventatorul “Camerei Virtuale”.
Conceptul proiectului “Camera Virtuală” cuprinde mai multe etape de desfăşurare, din care nu vor lipsi: discuţii de grup cu părinţii, şedinţe de dezvoltare personală împreună cu copii, utilizarea camerei virtuale sau aplicarea de chestionare comportamentale.
Intervenţia terapeutică se va desfăşura pe mai multe grade de complexitate, aplicaţia fiind concepută astfel încât, copilul să pornească de la abilităţi de interacţiune şi comunicare de bază şi comportamente de autonomie, la scenarii tot mai complexe.
Prin implementarea acestei metode de intervenţie, se reduce gradul de frustrare, teamă şi nesiguranţă, copilul fiind introdus în camera virtuală împreună cu o persoană cunoscută, psihologul. Acesta îl va securiza din punct de vedere emoţional şi îi va transmite mesaje pozitive, de încurajare. Datorită acestei metode revoluţionare, se vor reduce stările negative cu care se confruntă elevul.