Modernizarea infrastructurii feroviare din România
Publicat de Camelia Teodosiu, 10 aprilie 2018, 09:36 / actualizat: 11 aprilie 2018, 9:48
România se străduieşte de ani buni să-şi pună la punct infrastructura feroviară şi nu doar pentru transportul de marfă, cât mai ales pentru ca oamenii să călătorească mai bine cu trenul. 1,3 miliarde de euro sunt alocate de Comisia Europeană pentru refacerea Coridorului 4, Curtici – Constanţa. Aşa că, în câţiva ani, perspectiva de a ajunge cu trenul la Budapesta nu va mai suna la fel de rău.
Lucrările la calea ferată se vor concentra pe creşterea vitezei şi pe siguranţa deplasării. De altfel, este o certitudine faptul că la finalizarea lor nu vom mai vedea treceri la nivel cu calea ferată semnalizate rudimentar, precum Crucea Sfântului Andrei şi poate nici gări fără panouri cu afişaj electronic. Dar, până atunci, mai trebuie lucrat la viteza de deplasare a trenurilor şi, ca ele să meargă mai repede, se va constui o linie ferată nouă pe anumite porţiuni.
Iulian Bleotu, director Direcţia Investiţii CFR SA: “Din fondurile alocate de Comisia Europeană se finanţează lucrările de reabilitare a Coridorului 4, începute în perioada 2007 – 2013 pe secţia de circulaţie Simeria – Sighişoara şi lucrările noi începute în anul 2017 între Simeria şi km 614.”
Până anul viitor, ar trebui să se circule mai bine pe sectorul Simeria – Sighişoara, însă pentru întregul tronson Constanţa – Curtici mai avem de aşteptat până în 2025, spune reprezentantul Căilor Ferate Române. Deocamdată, cu o altă investiţie europeană, s-a redus la două ore durata călătoriei cu trenul pe relaţia Bucureşti – Constanţa.
Un alt sector care îi preocupă pe cei aflaţi la conducerea Căilor Ferate este cel al interconectării căi ferate – porturi la Dunăre şi Marea Neagră. Aici, România are planuri mari, deocamdată, pe hârtie.
Iulian Bleotu, director Direcţia Investiţii CFR SA: “Legătura cu portul urmează să fie abordată în perioada următoare. Am semnat un contract de finanţare în vederea unei revizuiri a lucrărilor care vor avea loc în Portul Constanţa şi unui alt acces, mai facil, al operatorilor feroviari în zona respectivă.”
Banii europeni din Fondul de Coeziune vor fi folosiţi şi la reabilitarea gărilor şi haltelor aflate pe tronsonul Radna – Sighişoara, la îmbunătățirea sistemelor de semnalizare şi la construirea infrastructurii adiacente.
Iulian Bleotu, director Direcţia Investiţii CFR SA “Avem în plan finalizarea lucrărilor de reabilitare a podurilor şi podeţelor, a podurilor dunărene de pe braţul Borcea şi Cernavodă. De asemenea, avem în derulare studiul de fezabilitate pentru redeschiderea circulaţiei peste podul de la Grădiştea şi reabilitatea liniei de cale ferată Bucureşti – Giurgiu, precum şi un studiu de fezabilitate pentru electrificarea liniei de cale ferată Cluj – Episcopia Bihor.”
Pentru ca transportul pe calea ferată să devină alternativa la cel rutier ar trebui să avem nu doar siguranţă şi viteză atunci când ne deplasăm cu trenul, ci şi condiţii bune de călătorie.
Autor: Cristina Ghelasie