În ediția Colecției de Jazz din 2 octombrie 2014 ascultăm a doua parte a interviului cu pianistul și compozitorul Marius Popp. Marele nostru jazzman amintește de momente importante ale jazzului în România, în anii ’80, o perioadă în care nu au putut fi onorate invitațiile la festivaluri în străinătate, dar s-au realizat înregistrări și au avut loc concerte în țară.
Pentru Marius Popp a fost perioada în care a scris multă muzică de film și a început activitatea didactică, punând bazele unei secții de jazz si improvizație la Școala de Arte din București.
Despre felul în care se poate învăța jazz, despre dificultățile care existau în anii ’80, dar și despre câțiva dintre elevii maestrului vorbim la Colecția de Jazz, într-o ediție dedicată pianistului, compozitorului, dar și profesorului Marius Popp.
In fiecare joi, de la ora 23.00, Radio Târgu-Mureș găzduiește Colecția de Jazz în cadrul programului Pasaj Urban – ocazie de a parcurge câteva momente importante ale istoriei jazzului în România. În seara de joi, 25 septembrie, difuzăm un interviu cu Marius Popp – pianist, compozitor, lider de formație, aranjor, profesor de jazz, născut la Sibiu în 21 septembrie 1935.
Săptămâna trecută, Marius Popp a aniversat 79 de ani – dintre care cel puțin 55 petrecuți în sunetele jazzului. Pentru noi acesta este un prilej de a vă oferi câteva dintre cele mai frumoase secvențe de interviu cu marele jazzman român.
Experiența lui Marius Popp ca jazzman se reflectă nu numai în creația sa, în interpretarea temelor sau în conducerea grupului său, ci și în pregatirea tinerilor muzicieni de jazz sau în expunerea unor teme de interes din domeniu, Marius Popp realizând analize muzicologice pentru anumite perioade din evoluția jazzului. De asemenea, tot el este și autorul unor lucrări dedicate celor care vor să studieze armonia și improvizația de jazz. Mulți dintre jazzmanii români care concertează la noi și pe scene internationale i-au fost elevi. Putem spune pe drept cuvânt că Marius Popp este creator de școală de jazz în România, continuând tradiția începută cu foarte mulți ani în urmă de Edmond Deda.
In fiecare joi, de la ora 23.00, in cadrul programului Pasaj Urban, va imbogatiti „Colectia de Jazz”. Editia 11 septembrie este dedicata grupului New York Voices, care si-a inceput activitatea in 1987, ca un cvintet vocal. De-a lungul evolutiei lor, componenta s-a schimbat, astfel ca ei au continuat activitatea in formula de cvartet.
In prezent grupul New York Voices este alcatuit din: Kim Nazarian – textiera si o foarte apreciata profesoara de canto-jazz; Lauren Kinhan – compozitoare si interpreta care a aparut in mod constant si alaturi de alti mari jazzmani, printre care Ornette Coleman si Bobby McFerrin; Darmon Meader – vocalist, cunoscut si ca saxofonist tenor si aranjor; Peter Eldridge – aranjor, compozitor si pianist, profesor de jazz la Manhattan School of Music.
In seara de joi, in cadrul programului Pasaj Urban, de la ora 23.00, puteti asculta o Colectie de Jazz dedicata grupului vocal Lambert, Hendricks and Ross. Vorbim despre istoria jazzului vocal, despre aparitia aranjamentelor vocale, despre jazzul scat.
Prea putin cunoscut in zilele noastre, grupul vocal Lambert Hendricks and Ross si-a inceput activitatea in 1957. Cei trei vocalisti (Dave Lambert, Jon Hendricks si Annie Ross) au introdus noi variante de aranjament vocal, combinand improvizatia scat cu interpretarea pe texte elaborate de Jon Hendricks, versurile avand ca sursa de inspiratie linia melodica a unor solouri celebre de improvizatie. De referinta pentru creatia lui Hendricks si pentru interpretarile grupului raman piesele Moanin’, Four, Billie’s Bounce si Cotton Tail.
Din 1962, dupa plecarea din grup a vocalistei Annie Ross, activitatea este continuata tot in formula de trio, vocea feminina apartinandu-i Yolandei Bavan. In acelasi an, grupul Lambert, Hendricks and Bavan canta la Festivalul de la Newport, interpretarile lor fiind incluse intr-un film realizat de Buddy Bregman: “The 1962 Newport Jazz Festival”.
Muzica realizata de vocalistii grupului a inspirat de-a lungul anilor alte ansambluri vocale de succes, precum Manhattan Transfer sau New York Voices.
Activitatea grupului vocal a incetat in 1964. Sunetul creat in perioada “Lambert Hendricks and Ross” a fost readus in atentia publicului de fiecare data de Jon Hendricks, prin activitatea lui sustinuta, de peste 60 de ani, pe scenele jazzului, in festivaluri si concerte, in diferite formule vocale. Jon Hendricks grup a fost prezent si pe scena Salii Palatului din Bucuresti la inceputul anilor ’90.
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.