Ascultă Radio România Regional Live

Laura Pascu

Sezon estival în desfășurare nu numai pentru români, ci pentru mulți cetățeni ai UE

Sezon estival în desfășurare nu numai pentru români, ci pentru mulți cetățeni ai UE

Publicat de Andrei Cretoiu, 10 august 2016, 10:30

Sezon estival în desfășurare nu numai pentru români, ci pentru mulți cetățeni ai Uniunii Europene. Odată cu vacanța, vin și deplasările în diferite zone turistice din spațiul comunitar. Pentru  o cât mai frumoasă experiență, orice deplasare în calitate de pasager înseamnă obligații, dar și drepturi.

În ce măsură sunt acestea din urmă cunoscute și cum  instituțiile europene pot veni în sprijinul pasagerilor europeni, aflăm de la doamna Laura Pascu, purtător de cuvânt în cadrul Centrului European al Consumatorilor, instituție cu sediul la București.

 Așadar, își cunosc cetățenii europeni, în calitate de pasageri, drepturile?

De opt ani, de când lucrăm în acest Centru European al Consumatorilor, aș putea să spune că, de la an la an, cetățenii își cunosc tot mai bine drepturile. Nu pot spune că 100% dintre ei își cunosc drepturile, dar, față de acum 8 ani, când erau 2-3% care își știau drepturile, anul acesta, în urma unui sondaj, am descoperit că peste 40% își cunosc drepturile.

Care sunt aceste drepturi?

Orice cetățean european are dreptul de a fi informat, are dreptul la asistență, are dreptul la rambursare sau redirecționare și are dreptul la compensații. Acestea sunt cele mai importante drepturi pe care le avem în calitate de cetățeni europeni.

Prin prisma experienței celor opt ani de funcționare a Centrului European al Consumatorilor cu sediul la București, ne puteți spune care sunt drepturile cel mai des încălcate, atunci când vorbim de pasageri?

Când mă gândesc ce cazuri am avut și am avut sute, aș putea spune că e vorba de dreptul la compensații. De cele mai multe ori, atunci când călătorim, ni se dau banii înapoi în cazul în care avem dreptul la asta, ne redirecționează către un alt zbor pentru a putea ajunge, dar dreptul la compensații, de cele mai multe ori, este încălcat. Prin asta, mă gândesc la compensația în bani. Atunci când e refuzată îmbarcarea sau zborul e anulat sau se ajunge la destinație cu o întârziere de trei ore sau mai mare, putem cere compensații undeva între 250 până la 600 de euro per pasager, în funcție de distanța zborului. Sumele acestea nu prea se dau înapoi și atunci oamenii ajung la Centrul European al Consumatorilor; pentru că știu că au dreptul la  compensații, ne întreabă ce pot face, iar noi îi ajutăm să-și recupereze acești bani.

Există și o aplicație care să vină în sprijinul pasagerilor.

Există aplicația Eccnet Travel. Se poate descărca pe telefon atunci când suntem conectați la internet, însă ea poate fi folosită offline. Nu avem nevoie  de roaming, nu avem nevoie de internet ca să o putem folosi. Este toată informația acolo. În această aplicație  ni se spune exact, pas cu pas,  ce avem de făcut. Este în 25 de limbi europene, astfel încât, chiar dacă nu știm limba țării în care ne aflăm, putem să arătăm pe aplicație către agentul economic răspunsul în limba lui, ca el să înțeleagă; putem să aflăm mai multe informații ce trebuie să facem, cui trebuie să ne adresăm, unde să ne ducem în aeropeort să reclamăm problema, putem să luăm legătura direct cu  ambasadele, cu consulatele și, la fel, cu Centrul European al Consumatorilor din fiecare țară în care ne aflăm.

Generaţia Z. Războiul din Ucraina: Voluntari în sprijinul refugiaţilor
EuranetPlus vineri, 20 mai 2022, 14:30

Generaţia Z. Războiul din Ucraina: Voluntari în sprijinul refugiaţilor

24 februarie 2022. Încă din prima zi a invaziei Rusiei în Ucraina, valuri de locuitori din ţara vecină au trecut graniţele României prin Vama...

Generaţia Z. Războiul din Ucraina: Voluntari în sprijinul refugiaţilor
Poluarea digitală
EuranetPlus vineri, 20 mai 2022, 12:00

Poluarea digitală

În lumea digitală, la fel ca în natură, există o cantitate imensă de deșeuri, de la e-mailuri inutile, fișiere și aplicații neutilizate,...

Poluarea digitală
Fast Fashion
EuranetPlus vineri, 13 mai 2022, 12:00

Fast Fashion

Înainte de pandemie, Comisia Europeană a identificat textilele drept „categoria de produse prioritare pentru economia ciculară”. Dacă în...

Fast Fashion
Generația Z
EuranetPlus joi, 12 mai 2022, 12:00

Generația Z

Pentru unii, Generația Z înseamnă copiii care s-au născut cu tableta în mână, pentru alții, ea este aerul nou din politică, iar pentru o...

Generația Z
EuranetPlus luni, 20 noiembrie 2017, 10:59

Uniunea Europeană pentru cetăţeni (II)

Oricare cetățean al unui stat membru este considerat în mod automat a fi un cetățean al Uniunii Europene. Cetățenii europeni au dreptul la:...

Uniunea Europeană pentru cetăţeni (II)
EuranetPlus vineri, 17 noiembrie 2017, 11:20

„Forumul pentru aer curat” aduce noi măsuri

Cu ocazia Forumului pentru aer curat, organizat de Comisia Europeană, între 16-17 noiembrie, la Paris, Agenția Europeană de Mediu va lansa un...

„Forumul pentru aer curat” aduce noi măsuri
EuranetPlus joi, 16 noiembrie 2017, 08:05

Uniunea Europeană pentru cetăţeni

Oricare cetățean al unui stat membru este considerat în mod automat a fi un cetățean al Uniunii Europene. Cetățenii europeni au dreptul la:...

Uniunea Europeană pentru cetăţeni
EuranetPlus miercuri, 15 noiembrie 2017, 13:11

„Hemoragie” nestăvilită de companii şi capitaluri dinspre Grecia spre Bulgaria şi România

În momentul în care Grecia intra în furtuna perfectă, rezultat al „negocierii” din 2015 care se bazate pe iluzii de tipul (creditorii...

„Hemoragie” nestăvilită de companii şi capitaluri dinspre Grecia spre Bulgaria şi România

Platformă europeană pentru soluționarea online a litigiilor

Platformă europeană pentru soluționarea online a litigiilor

Publicat de Andrei Cretoiu, 26 februarie 2016, 09:30

Comisia Europeană a lansat o nouă platformă care permite consumatorilor și comercianților să-și rezolve online litigiile privind produsele sau serviciile achiziționate pe internet, atât din țară, cât și din străinătate.

În foarte multe cazuri, consumatorii care fac cumpărături online şi sunt nemulţumiţi nu depun reclamaţii, crezând că procedurile sunt prea greoaie şi sansele de rezolvare prea mici. Prin punerea în funcţiune a unei platforme online pentru rezolvarea neînţelegerilor comerciale, lucrurile se pot schimba.

Platforma este un instrument inovator care le va permite cumpărătorilor şi vânzătorilor să economisească timp şi bani, spune Laura Pascu, PR Manager în cadrul Centrului European al Consumatorilor din România: “Este uşor de utilizat, poate fi accesată de pe orice tip de dispozitiv, adică computer, telefon, tabletă, laptop. Consumatorii completează un formular de reclamaţie pe site, oferă utilizatorilor posibilitatea de a parcurge online întreaga procedură de soluţionare şi este în toate limbile UE, cu traducere simultană. Comercianţii vor avea de câştigat şi ei, deoarece procedurile de soluţionare le vor permite să evite cheltuieli de judecată substanţiale, dar şi să menţină relaţii bune cu clienţii. De reclamaţiile offline se ocupă Autoritatea Naţională pentru Protecția Consumatorilor, noi ne ocupăm doar de reclamaţiile online cu această platformă.”

Litigiile comerciale vor fi înaintate unor organisme de soluționare alternative, înregistrate pe platformă şi selectate de către statele membre după anumite criterii de calitate.

Astfel, consumatorii vor avea mai multă încredere să cumpere pe internet, iar companiile vor fi încurajate să vândă peste hotare, aspecte care vor dezvolta piața unică digitală a Europei.

Mihai Roşioru, ataşat de presă la Reprezentanţa Comisiei Europene în România: “Platforma este funcţională în acest moment, începând din 15 februarie. Doar 17 state membre au înregistrat acele entităţi de soluţionare alternativă a litigiilor, deci doar pentru achiziţii efectuate din acele state membre.”

Reporter: Prin urmare, consumatorii din România nu pot accesa platforma şi nu pot solicita verificări.

Mihai Roşioru: “În cazul în care au achiziţionat produse sau servicii prin intermediul internetului din acele 17 state membre, ei pot beneficia de această platformă.”

Reporter: Doar pentru produsele achiziţionate online din România nu pot face sesizări şi nu-şi pot rezolva litigiile acolo.

Mihai Roşioru: “Da, pentru că România nu a înscris încă aceste entităţi de soluţionare alternativă.”

România se află, în prezent, printre statele membre care nu au nominalizat entități de soluţionare a litigiilor online, însă are mecanisme publice alternative de rezolvare a neînţelegerilor: Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, pentru litigiile individuale și Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, pentru disputele din sectorul comunicațiilor electronice.

Noua platformă nu va înlocui, însă, posibilitatea de a apela la instanțe, o procedură ce este, de obicei, mai costisitoare și mai lungă

Generația Z și social media
Actualitate Europeană marți, 31 mai 2022, 14:40

Generația Z și social media

Generaţia Z preferă să interacţioneze pe reţele de socializare, comparativ cu generaţiile precedente care preferă interacţiunea directă....

Generația Z și social media
Generaţia Z. Războiul din Ucraina: Voluntari în sprijinul refugiaţilor
Actualitate Europeană vineri, 20 mai 2022, 14:30

Generaţia Z. Războiul din Ucraina: Voluntari în sprijinul refugiaţilor

24 februarie 2022. Încă din prima zi a invaziei Rusiei în Ucraina, valuri de locuitori din ţara vecină au trecut graniţele României prin Vama...

Generaţia Z. Războiul din Ucraina: Voluntari în sprijinul refugiaţilor
Poluarea digitală
Actualitate Europeană vineri, 20 mai 2022, 12:00

Poluarea digitală

În lumea digitală, la fel ca în natură, există o cantitate imensă de deșeuri, de la e-mailuri inutile, fișiere și aplicații neutilizate,...

Poluarea digitală
Fast Fashion
Actualitate Europeană vineri, 13 mai 2022, 12:00

Fast Fashion

Înainte de pandemie, Comisia Europeană a identificat textilele drept „categoria de produse prioritare pentru economia ciculară”. Dacă în...

Fast Fashion
Actualitate Europeană joi, 12 mai 2022, 12:00

Generația Z

Pentru unii, Generația Z înseamnă copiii care s-au născut cu tableta în mână, pentru alții, ea este aerul nou din politică, iar pentru o...

Generația Z
Actualitate Europeană marți, 18 ianuarie 2022, 14:59

Roberta Metsola, noua președintă a Parlamentului European

Marți, 18 ianuarie 2022, eurodeputații au ales-o pe Roberta Metsola (PPE, Malta) în funcția de președinte al Parlamentului European până în...

Roberta Metsola, noua președintă a Parlamentului European
Actualitate Europeană marți, 18 ianuarie 2022, 12:52

Alegeri pentru președinția Parlamentului European

Roberta Metsola, Alice Bah Kuhnke, Kosma Złotowski și Sira Rego candidează pentru poziția de președinte al Parlamentului pentru a doua jumătate...

Alegeri pentru președinția Parlamentului European
Actualitate Europeană luni, 17 ianuarie 2022, 18:40

Comemorarea președintelui Sassoli: „Lupta sa pentru democrație va continua”

Eurodeputații l-au omagiat pe fostul președinte al Parlamentului, David Maria Sassoli, într-o ceremonie care a avut loc luni, 17 ianuarie 2022,...

Comemorarea președintelui Sassoli: „Lupta sa pentru democrație va continua”