1 din 4 școli din România nu deținea dotările minime necesare spălării mâinilor înainte de pandemie!
Publicat de Andra Radu, 13 august 2020, 12:33
În condițiile în care școlile din întreaga lume fac eforturi pentru a-și redeschide porțile, ultimele date furnizate de Programul comun de monitorizare (PCM) al OMS și UNICEF relevă faptul că, în 2019, 28% dintre școlile din România nu aveau acces la dotări de bază care să permită spălarea mâinilor cu apă și săpun, o condiție esențială pentru funcționarea în siguranță a școlilor în contextul pandemiei de COVID-19.
O altă constatare a raportului este faptul că doar 72% dintre școlile din România aveau un minim acces la apă potabilă curată și la instalații sanitare de bază.
„Copiii români trebuie să poată continua să învețe. Educația formală a fost în mare parte întreruptă la începutul lunii martie. Deși revenirea în școli ar trebui să se producă în condiții de maximă siguranță pentru copii, familiile lor și cadre didactice, una din patru școli nu are acces la dotări corespunzătoare pentru asigurarea igienei mâinilor, la apă potabilă curată și la instalații sanitare sigure. Momentul de față prezintă cea mai bună oportunitate de a răspunde acestei provocări o dată pentru totdeauna. Să reconstruim mai bine, oferind celor mai vulnerabili copii dotări funcționale pentru asigurarea igienei atât de importante pentru sănătatea lor”, a afirmat Gabriel Vockel, reprezentantul adjunct al UNICEF în România.
Potrivit raportului, 818 milioane de copii din lumea întreagă nu au acces în școli la dotări minime pentru spălarea mâinilor, ceea ce îi expune unui risc crescut de contractare a COVID-19 și a altor boli contagioase. Peste o treime dintre acești copii (295 de milioane) provin din Africa Subsahariană. În țările mai puțin dezvoltate, 7 din 10 școli nu dețin dotările elementare necesare spălării mâinilor, iar jumătate dintre școli nu au acces la servicii minime de salubritate și aprovizionare cu apă.
Raportul subliniază faptul că, în eforturile lor de a ține sub control răspândirea COVID-19, guvernele trebuie să găsească un echilibru între necesitatea de a implementa măsuri de sănătate publică și impactul social și economic al măsurilor de izolare. Potrivit raportului, există dovezi fundamentate ce evidențiază impactul negativ al închiderii prelungite a școlilor asupra siguranței, bunăstării și educației copiilor.
Accesul la servicii de apă, salubritate și igienă (WASH) este esențial pentru prevenirea și controlul eficient al infecțiilor în școli, beneficiind de o atenție deosebită în cadrul strategiilor guvernamentale privind redeschiderea și funcționarea în siguranță a școlilor pe durata actualei pandemii de COVID-19.
Alte constatări cheie ale raportului sunt următoarele:
- Dintre cei 818 milioane de copii fără acces la servicii de bază care să le permită spălarea mâinilor în școli, 355 de milioane frecventau școli dotate cu instalații de apă, însă fără săpun, iar 462 de milioane proveneau din școli ce nu dețineau nici instalații, nici apă pentru spălatul mâinilor.
- În cele 60 de țări expuse celui mai mare risc de a se confrunta cu o criză sanitară și umanitară din cauza COVID-19, la începutul epidemiei, 3 din 4 copii nu aveau acces la servicii de bază pentru a se putea spăla pe mâini în școală; jumătate dintre copii erau privați de servicii esențiale de aprovizionare cu apă și peste jumătate nu aveau acces la servicii de salubritate de bază.
- La nivel mondial, 1 din 3 școli fie avea acces limitat la servicii de aprovizionare cu apă potabilă, fie nu avea deloc acces la astfel de servicii.
- 698 de milioane de copii nu aveau acces la servicii minime de salubritate în școala frecventată.
Raportul identifică mai multe resurse necesare pentru prevenirea și controlul infecției cu COVID-19 în școli, inclusiv 10 acțiuni imediate și liste de siguranță. La baza sa stau recomandările privind redeschiderea în siguranță a școlilor publicate de UNESCO, UNICEF, PAM și Banca Mondială, ce conțin sfaturi practice pentru autoritățile naționale și locale cu privire la modul în care se poate realiza redeschiderea școlilor în siguranță și garantarea siguranței copiilor în momentul revenirii acestora în școli.