Adrian Gîtman (realizator rubrică): În apele Atlanticului și în apropiere de țărmurile Marii Britanii are loc, până pe 26 mai, exercițiul NATO Formidable Shield, la care participă toate categoriile de forțe militare coordonate de Comandamentul Statelor Unite din Europa.
Exercițiul demonstrează interoperabilitate aliaților în simulări cu foc real de apărare aeriană și antirachetă, folosind structurile de comandă și control ale NATO.
Detalii ne aduce Radu Dobrițoiu:Exercițiul demonstrează puterea NATO și angajamentul Alianței față de apărarea Europei. Aplicația are loc în ani impari.
În acest an, evenimentul va implica 4.000 de militari din 13 națiuni aliate și partenere ale NATO, peste 20 de nave de luptă și 35 de avioane, inclusiv F35.
Poveste de Hollywood. Paul Mitu, eroul din Oceanul Atlantic
Publicat de Gabriel Stan,
24 septembrie 2022, 15:50 / actualizat: 16 ianuarie 2023, 16:42
Nu ne-am mai auzit de mult timp cu un subiect la secțiunea Inedit și vă pot spune că a meritat așteptarea. V-am pregătit un interviu cu adevărat inedit, pe care vă invit să îl savurați pe îndelete pentru că veți afla informații și detalii extrem de interesante și unice.
Personajul principal al acestei rubrici este Paul Mitu (83 de ani), un fost aviator al companiei Tarom, cu peste 16.000 de ore de zbor, despre care lumea nu știe foarte multe lucruri. Asta pentru că regimul comunist a avut grijă să ascundă cazul său de public și mai ales de presa de la acea vreme.
Paul Mitu a avut un destin ca în filme, cu o poveste demnă de Hollywood, pe care a avut plăcerea să ne-o împărtășească la redeședința sa, la care am fost.
În prima parte a interviului ne introduce ușor în firul amintirilor, iar primii pași alături de el îi facem la vârsta de 13 ani și 9 luni când pornește în călătoria vieții sale ca ucenic la o fabrică, unde se angajează la vârsta la care alți copii se joacă pe afară cu mingea sau în epoca modernă pe console in interiorul cald al casei.
Tot aici ne-a povestit despre ce l-a motivat să devină pilot de avion, dar și despre începuturile carierei sale.
încercuit – Paul Mitu la vârsta de 13 ani și 9 luni
Paul Mitu:În anul 1964 datorită lipsei de piloți în cadrul companiei Tarom, a propus compania Tarom către Ministerul Trasporturilor să facă o școală de piloți, care urma să aibă loc la București.
În partea secundă a interviului, fostul aviator își continuă povestea din școala de pilot și ne aduce aminte de incidentul din data de 7 august 1980, din apropierea Mauritaniei, atunci când a salvat 173 de oameni.
Ce a urmat după ce a amerizat un avion Tarom în Oceanul Atlantic, ne va povesti chiar dumnealui.
Paul Mitu:Acel motor care nu s-a oprit a produs vibrații și au speriat rechinii care se aflau acolo…A doua zi când am fost acolo mâncau și din bagaje…
În partea a 3-a a discuției noastre, Paul Mitu își reamintește în detaliu motivul pentru care a fost acuzat de securitate și constrâns să se declare unicul vinovat al accidentului aviatic petrecut în Oceanul Atlantic, dar și urmările de după procesul intentat de statul român și de alte 4 state.
Acesta însă nu s-a lăsat intimidat de fostul regim comunist și a luptat pentru a reveni în activitate, dar despre toate aceste momente ne povestește chiar dânsul.
Paul Mitu:A avut grijă la procese să-mi dea lângă mine un securist, care cu jenă în vorbă, vă spun și în ceea ce vă povestesc, mă înglodea cu pistolul pe la coaste când vorbeam.
În penultima parte a povestirii, Paul Mitu își amintește un moment important din istoria sa în care a zburat alături de președintele statului, la acea vreme, Nicolae Ceaușescu în condiții neprielnice, de vreme rea, până la Moscova și înapoi în țară, într-un zbor pe care nu l-a putut uita.
Despre acest moment, dar și despre regretul că viața sa, prin povestirile avute nu a luat calea cinematografiei aflăm în acest fragment al interviului…
Paul Mitu:Niciodată nu a intrat la nici un alt echipaj, dar la mine a venit în cabină și m-a felicitat. A fost prima și ultima oară când a făcut acest gest.
Nu puteau lipsi nici poveștile de familie, în care îi include cu mare dragoste pe copiii săi, despre care are numai cuvinte de laudă, ca un părinte ce a avut un singur țel în viață, să-și vadă familia liniștită și împlinită.
În final amintește de un moment ce l-a emoționat extrem de tare, atunci când se afla în drum spre o destinație turistică, într-o vacanță de a dumnealui.
Paul Mitu:Am o pensie din care îmi permit să mă mai duc la doctor, să mai fac câte o excursie pentru că pe timpul meu ca aviator am colindat toată lumea dar nu am văzut nimic!
Dacă v-a plăcut acest interviu, vă invit să reveniți cu mare drag și pentru alte materiale realizate de către redacția Jurnal Militar și vă rugăm să le și distribuiți pe rețele sociale pentru a împărtăși poveștile noastre și altor persoane.
Interviul a fost realizat de Gabriel Stan de la redacția Jurnal Militar, Radio România Actualități.
Vineri, 1 Decembrie 2017, 02:40 ora României, yachtmanul Dorel Nacou, legitimat la Clubul Nautic Român, a atins destinația finală a cursei Mini-Transat 2017 La Boulangère, portul Le Marin, din Insula Martinica, fiind ultimul sosit în marja regulamentară de timp.
După startul pe care l-a luat în Las Palmas, Gran Canaria, pe 1 noiembrie 2017, în prima noapte, la aproximativ 90 mile nautice de la start, în timpul furtunii, catargul ambarcațiunii sale 412 iXblue Vamonos, a cedat.
Au urmat cinci zile de eforturi în portul Boujdour, Sahara Occidentală, Maroc, unde şi-a putut remedia provizoriu avariile înregistrate la catarg, prin eforturile și mobilizarea echipei sale iXblue și a prietenilor Clubului Nautic Român din Boujdour și Nouadhibou, Mauritania.
A plecat din nou în cursa de traversare a Oceanului Atlantic, navigând cu prudență şi dovedind o imensă doză de cumpătare și răbdare, a aterizat în portul de destinație finală, după un parcurs de 29 zile 11 ore 32 minute, timp în care a parcurs în total 3289 mile nautice.
Dorel Nacou a demonstrat mai mult decat elocvent adevărul celebrului proverb românesc: „Cu răbdarea treci marea.”
Cumpătarea sa și modestia sa, devenite proverbiale, l-au ajutat să reziste pe măsură ce oboseala, stresul datorat singurătății, lipsa unui dialog verbal creșteau în intensitate, iar resursele de apă și hrană se scădeau alarmant.
A trecut prin zone cu vânt foarte slab, în care a petrecut mai bine de şase zile, navigând cu viteză redusă.
A învins toate aceste obstacole, inițial pe cele legate de prejudecăți, legi nescrise care spun că yachtman te naști și doar te cizelezi pe parcurs, apoi că yachtingul este sport exclusivist, al celor cu stare socială și financiară foarte bună.
A învins deci, obstacole financiare, mentalități, a găsit sprijinul colegilor și al șantierului naval iXblue, sponsorul său din La Ciotat, apoi neșansa unui accident tehnic survenit la puțin timp după plecarea în cursă, lipsa unui vânt bun în pânze și totuși, nu a cedat, nu a cerut asistență, nu a lăsat Atlanticul să-l învingă.
Pentru toate acestea, Dorel Nacou este un învingător. Este învingătorul nostru, al prietenilor şi susţinătorilor săi deopotrivă, al colegilor de la Clubul Nautic Român, al celor care au crezut în el, în visul său şi în faptul că poate să fie menţionat în statistici drept primul navigator român care a traversat solitar Oceanul Atlantic, înscris într-o regată oficială.
Pentru tânărul plecat din Munții Carpați în urmă cu 25 de ani, Atlanticul este doar un urs mai mare, cu care nu se luptase până acum într-o traversadă.
Ajuns la Le Marin pe 1 Decembrie, Ziua Marii Uniri și Ziua Națională a României, Dorel Nacou dedică această cursă de traversare solitară a Oceanului Atlantic, Centenarului Marii Uniri, pe care îl vom sărbători pe 1 Decembrie 2018.
Atlantic4 va porni vineri, 16 iunie, de la ora 13:00, în cursa de traversare a Mării Negre într-o ambarcațiune cu vâsle, în încercarea de a deveni prima echipă din lume care realizează acest lucru și de a doborî în același timp un record de viteză. Scopul echipei este de a se antrena pentru cea mai dură cursă de canotaj din lume –„Talisker Whisky Atlantic Challenge” ce va avea loc în decembrie 2017.
Andrei Roșu, Vasile Oșean, Ionuț Olteanu, Marius Alexe și Alexandru Dumbravă sunt cei 5 membri ai echipei Atlantic4, care vor porni vineri din portul Marina Limanu și vor vâsli neîntrerupt aproximativ 1200 km, până la Batumi (Georgia).
Echipa de români a aplicat la Guinness World Records tentativa de a doborî recordul mondial de traversare a Mării Negre într-o ambarcațiune cu vâsle, care în prezent este de 29 de zile.
Traversarea Mării Negre constituie o etapă foarte importantă din pregătirea echipei de români pentru provocarea Atlantic Challenge – aceea de a traversa Oceanul Atlantic vâslind – și va fi făcută în aceeași barcă cu vâsle ce va fi folosită și în marea cursă pentru care se antrenează.
Prin acest antrenament, echipa urmărește să descopere cum se va comporta fiecare membru în situații extreme și totodată să se familiarizeze cu barca, să testeze echipamentul de salvare, para ancora, hrana liofilizată, sistemele de navigație fixe și portabile și alte echipamente.
Echipa Atlantic4 concurează cu sprijinul Kaufland România pentru împlinirea unei cauze sociale: completarea fondurilor necesare realizării unui Campus socio-medical la Adunaţii Copăceni, destinat copiilor diagnosticaţi cu boli rare sau incurabile.
Competiţia constă în traversarea Oceanului Atlantic cu o barcă cu vâsle, pe distanţa de 5000 de km dintre La Gomera (Insulele Canare) şi Antigua și va avea startul oficial pe 12 decembrie 2017.
Competiția aliniază la start un număr limitat de echipe de pe mapamond, având reguli foarte stricte: echipa nu va primi niciun suport din exterior în timpul cursei, iar membrii vor trebui să facă față unor provocări precum privarea de somn, vâslire în schimburi de două ore, non-stop timp de săptămâni. Barca va avea o limită de lungime și lățime, poate fi construită numai din anumite materiale, nu va putea fi reparată pe parcurs și va fi echipată cu provizii numai la start.
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.