Ascultă Radio România Regional Live

Oravita-Anina

Destinația zilei: Cea mai frumoasă cale ferată istorică din Banatul de Munte: Oraviţa-Anina

Destinația zilei: Cea mai frumoasă cale ferată istorică din Banatul de Munte: Oraviţa-Anina

Publicat de Stefania Grigore, 7 septembrie 2014, 22:03

Semmeringul bănăţean – un monument cultural unic în România
Linia ferată Oraviţa-Anina este a cincea cale ferată de pe teritoriul României, respectiv prima cale ferată montană şi cea mai frumoasă. Construită în timpul Imperiului Austriac, reprezintă un monument cultural unic în România, precum şi o realizare tehnică deosebită. A primit supranumele de „Semmeringul bănăţean” fiind construită doar câţiva ani după faimoasa cale ferată „Semmeringbahn” din Austria. Acestea sunt date pur istorice, care, la o primă vedere nu spun nimic despre experiența antrenantă de a călători de fapt pe acest traseu. Orice pasionat de trenuri cât şi iubitorii de excursii montane ar trebui să parcurgă acest traseu măcar o dată în viaţă.

Această prezentare necesită JavaScript.

De mai bine de un secol şi jumătate, de când a plecat primul tren de marfă, de la Oraviţa la Anina, relevând calităţile de necontestat ale inginerilor constructori din secolul al XIX-lea, o nouă generaţie, reia acum, într-o formă modern, această călătorie, nu numai cu scopul de a o readuce în actualitate ci pur şi simplu de a o retrăi la pulsul momentului.

O zi însorită de toamnă, face posibilă această călătorie căci în acest anotimp impactul vizual este cel mai de esenţă. Începem fascinanta călătorie pe calea ferată Oraviţa-Anina chiar în momentul în care păşim pe peronul primei staţii CF din România, gara Oraviţa, amenajată la 1847. De pe peronul, aflat la etajul clădirii care o găzduieşte, care prin lipsa forfotei aminteşte de atmosfera gării unui oraş de munte din anii 30, ne cumpărăm tichetele şi plecăm printre celelalte vagoane garate în triaj în căutarea garniturii special destinate călătoriei către Anina. În timp ce ne căutam locurile şi aşteptam cu răbdare, pe banchetele din lemn într-unul din cele două vagoane ataşate unei locomotive Diesel moderne, fluierul scurt al impiegatului de mişcare, ne-ai mai rămas la dispoziţie câteva clipe să admirăm zona prin geamurile mici ale vagonului, care se deschid doar pe lăţimea de-o palmă. Pe dreapta se poate admira panorama Văii Caraşului, iar pe stânga tot mai aproape Munţii Aninei, pe care îi vom înconjura refăcând virtual traseul căii ferate montane. La ora 14:50 fix, în urma unui semnal acustic scurt, garnitura se pune în mişcare. Locomotiva “STEYERDORF“ de altă dată construită în anul 1862 la Viena a fost înlocuită cu o locomotivă DIESEL pe ecartament normal, fabricată la Reşiţa în anii 60, însă care păstrează multe din vechile tehnici de conducere, în special în ceea ce priveşte viteza de deplasare şi înscrierea milimetrică în curbele extrem de strâmte de pe traseu. Trenul părăseşte gara ca pe vremea bunicilor punându-se în mişcare înspre direcţia “Steirawald“ (Pădurea Steier). Nici o altă rută feroviară din ţară nu este aşa de bogată în construcţii arhitecturale atât de impunătoare. Traseul în lungime de 34 de kilometri având o diferenţă de nivel de 340 de metri, între punctul de plecare şi destinaţia finală, străbate 14 tuneluri săpate în stâncă, în lungime totală de peste 2.084 de metri, pe o distanţă de aproximativ 21de kilometri şi 10 viaducte însumând 843 de metri. Calea ferată şerpuieşte peste 10 kilometri de ziduri de sprijin clădite manual cu precizia tehnicilor constructorilor germani, peste 21,2 kilometri de coridoare cioplite în rocă şi de aproximativ 10 kilometri însumând o seamă de viaducte şi poduri peste văi adânci de 35 de metri.

Această prezentare necesită JavaScript.


O glumă este binevenită şi ea constituie de fapt tâlcul acestei povestioare. Se spune că, pe vremuri o bătrânică, mergea pe jos de la Oraviţa la Anina. Zărind-o, mecanicii de locomotivă au poftit-o să urce în tren, la care răspunsul ei a venit prompt şi la obiect: “Vă mulţumesc, nu am vreme de plimbare, astăzi mă grăbesc!“.

În timp ce în urmă sunt lăsate zonele de şes şi o parte dintre podurile de dimensiuni mai mici, locomotiva se încumetă „să atace” curajoasă şi unul dintre cele mai impunătoare viaducte ale traseului şi anume „Racoviţă”, construit pe un tronson de curbă la stânga, având o lungime totală de 115 metri şi o înălţime de 27 construit pe piloni de piatră cu 11 deschideri egale între ele. Înspre Est – Nord – Est se întinde în zare minunata vale a Caraşului care de-lungul versanţilor înconjoară satul Brădişorul de Jos. Exact două minute avem la dispoziţie pentru a admira zona carierei Maidan şi a peisajului selenar oferit de munţii de steril de uraniu, în timp ce garnitura se pregăteşte, după un rulaj lent de aproape 6 kilometri de la Oraviţa, spre a înmagazina energie pentru a lua cu asalt o nouă porţiune în pantă din această rută. Prin geamurile ferestrelor vagonului în care soarele îşi reflectă lumina jucăuşă se pot vedea în vale, printre frunzele arămii ale toamnei, unduirile argintii ale pârâului Lişava.

45 de minute, adică exact 8 kilometri de drum parcurşi în acelaşi ritm monoton între cariera Maidan şi ceilalţi 12 până la halta Lişava. Ajunşi aici, doi – trei călători schimbă locurile prin coborâre respectiv urcare, salutându-se cuvincios. Sunt aceeaşi în fiecare zi. Trenul se pune din nou în mişcare. Tronsonul parcurs acum este poate unul dintre cele mai periculoase şi palpitante în acelaşi timp al rutei, este cum ar spune specialiştii în domeniu cireaşa de pe tort a circuitului montan. Panta devine tot mai abruptă, iar prăpăstiile se adâncesc în lateralele căii de rulare. Pe unele porţiuni, care se-ntind uneori pe lungimi de 500 de metri, sunt clădite ziduri de sprijin, cu înălţimi variabile de până la 60 de metri, care susţin drumul de fier. După alte câteva minute de drum se poate zări printre pomii legendarei păduri de pini albi, unică în România, considerată zonă naturală protejată, se ridică în zare impunătorul viaduct al Jitinului. Considerată cea mai grandioasă realizare a liniei de cale ferată Oraviţa – Anina, prin însăşi construcţia sa masivă din stâlpi, făuriţi din blocuri de piatră, poziţionaţi în arcuri de diferite raze pe înălţimi variabile de până la 32 de metri. Având o lungime de 131 de metri în prelungirea unei serpentine relativ înguste de 114 metri, viaductul permite prin traversarea sa accesul direct în pitoreasca vale a Jitinului. Privind în zare spre Nord – Est se pot vedea înălţându-se trei vârfuri muntoase cunoscute şi sub denumirea de “Cele trei surori“.

Această prezentare necesită JavaScript.


După aproximativ 17 km de la Oraviţa, în vale, la o aruncătură de băţ zărim gara Ciudanoviţa. Imaginea peronului de aici ne întoarce în timp amintindu-ne de vremurile anului 1869, an în care a fost deschisă transportului de persoane această linie. După alţi 9 kilometri de urcuş, adăugaţi celor 26 parcurşi deja în bătaia ritmată a roţilor de tren, în jurul orei 1625 se ajunge în gara Gârlişte, aşezată rustic între dealurile podişului calcaros al Caraşovei prelungit uşor înspre Nord.
Dealurile, asemeni unor spinări curbate, pierd din înălţimi pe măsură ce se apropie de linia orizontului. Nici bine plecaţi din gara Gârlişte, trenul este înghiţit aproape instantaneu de hăul întunecos al celui mai lung tunel al rutei, tunelul Gârlişte, în lungime de 672,62 de metri. Acesta face deschiderea panoramei şi stabileşte traiectoria coborâşului spre oraşul Anina. Până la destinaţie însă trebuie parcurse şi celelalte tuneluri mai mici ale rutei pentru ca exact la ora 16 şi 50 de minute, după un lung semnal acustic, să intre în cea mai veche gară a Banatului Montan, Anina.

Călătoria care în secolul al XIX-lea dura în jurul a patru ore de drum a atins performanţa de a fi redusă, în prezent, la aproape două. Trenul Banatului de Munte sau “Semmeringul bănăţean“, a ajuns celebru ca fiind al doilea din Europa, în folosinţă şi în zilele de astăzi, care circulă pe o rută montană, fiind cea mai veche cale ferată utilizată zilnic de peste 150 de ani din ţara noastră. Aceste performanţe industriale au stat la baza manualelor de specialitate în domeniul construcţiilor de locomotive semnate de francezul Ch. Couché şi au scris istoria căilor ferate române pe traseu montan.
Călătoria virtuală între Oraviţa şi Anina a fost un omagiu adus memoriei inginerilor constructori germani şi italieni care, bazându-se pe principiul mocăniţei cu tracţiune animală, « părintele « aşa-zisului Semmering Bănăţean, au reuşit în decursul a doar câţiva ani performanţe inegalabile într-ale tehnicii industriale ale acelor vremuri lăsând istoriei mărturii inegalabile.

Cum ajungi?
În Oraviţa se poate ajunge, fie cu trenul urmând ruta: Reşiţa – Berzovia – Fizeş – Tirol – Surduc – Răcăşdia – Oraviţa, fie cu orice alt mijloc de transport pe DJ 581 între Reşiţa – Grădinari şi Oraviţa. Traseul vizează 53,6 kilometri şi poate fi realizat în aproape 50 de minute. De-asemenea în oraşul Anina se ajunge urmând DN 58, peste comuna Caraşova, un drum de 34 de kilometri, parcurs în maximum 35 de minute.


… printre frunzele ruginii ale toamnei în contopire cu norii sârmoşi ai serii soarele îşi retrage lumina în conul unei mingi de foc spre a închide tainic, în deplină linişte, ceaslovul unei zile aproape trecute.

Zi de sărbătoare la City Park Mall Constanța
EU aleg ROmania miercuri, 19 decembrie 2018, 11:50

Zi de sărbătoare la City Park Mall Constanța

Radio Constanța în colaborare cu City Park Mall, a sărbătorit Centenarul Marii Uniri prin expoziția „România 100 – Eu aleg România“...

Zi de sărbătoare la City Park Mall Constanța
Lansare expoziție virtuală „România 100 – Eu aleg România”
EU aleg ROmania marți, 11 decembrie 2018, 09:52

Lansare expoziție virtuală „România 100 – Eu aleg România”

Radio România Regional organizează marți 11 decembrie 2018, ora 18.00, la București Mall – Vitan, lansarea expoziției virtuale „România...

Lansare expoziție virtuală „România 100 – Eu aleg România”
Istorie și cultură în 100 de momente esențiale ale României
EU aleg ROmania miercuri, 5 decembrie 2018, 13:59

Istorie și cultură în 100 de momente esențiale ale României

România 100 – Eu aleg România – este proiectul Radio România care în septembrie a debutat pe platoul Primăriei din Arad. Spectacole,...

Istorie și cultură în 100 de momente esențiale ale României
Reconstituiri istorice la Centenarul României
EU aleg ROmania miercuri, 5 decembrie 2018, 13:48

Reconstituiri istorice la Centenarul României

“Timişoara va avea soarta tuturor celor care au avut curajul să determine istoria înaintea altora” Octavian Paler La Timișoara, un spectacol...

Reconstituiri istorice la Centenarul României
EU aleg ROmania miercuri, 5 decembrie 2018, 13:44

România 100 – Eu aleg România, o lecție inedită de istorie la Tg. Mureș

1 decembrie 2018… 100 de ani de la făurirea României Mari. La aniversarea Marii Uniri, Rețeaua Studiourilor Teritoriale Radio România prezintă...

România 100 – Eu aleg România, o lecție inedită de istorie la Tg. Mureș
EU aleg ROmania miercuri, 5 decembrie 2018, 13:40

Expoziția ”Eu Aleg România”, în centrul orașului Sighet

Inaugurarea expoziţiei “România 100 – Eu aleg România” a avut loc în Parcul Central din Sighetu Marmaţiei, iar evenimentul a fost gândit...

Expoziția ”Eu Aleg România”, în centrul orașului Sighet
EU aleg ROmania miercuri, 5 decembrie 2018, 13:37

Sibiul marchează Centenarul prin spectacole eveniment!

În fiecare oraş unde se află studiouri teritoriale şi staţii locale, începând cu luna septembrie, Rețeaua Studiourilor Teritoriale Radio...

Sibiul marchează Centenarul prin spectacole eveniment!
EU aleg ROmania miercuri, 5 decembrie 2018, 13:33

Milioane de români au spus şi în 2018 Eu aleg România!, împreună cu Radio Reșița.

O lecție de istorie în aer liber și un concert susținut de trupe din Reșița, Timișoara și Serbia au fost evenimentele care i-au făcut pe...

Milioane de români au spus şi în 2018 Eu aleg România!, împreună cu Radio Reșița.

Dezinteres pentru calea ferată Oravita-Anina

Dezinteres pentru calea ferată Oravita-Anina

Publicat de Stefania Grigore, 20 august 2014, 15:40

Calea-Ferata-Anina-Oravita-3Calea ferată Oraviţa-Anina nu a şi-a găsit nici de această dată gestionar, licitaţia pentru închirierea acesteia fiind din nou reprogramată, a precizat purtătorul de cuvânt al Companiei Naţionale CFR, Oana Brânzan.

La licitaţia publică cu strigare susţinută ieri la Bursa Română de Mărfuri de către Compania Naţională de Căi Ferate „CFR” SA nu s-a prezentat niciun ofertant interesat de preluarea tronsonului din Banatul de munte.

În aceeaşi situaţie se mai află şi celelalte două secţii neinteroperabile aflate pe raza Sucursalei Regionale CF Timişoara, Caransebeş – Băuţari şi Haţeg – Subcetate.

Perspective îngrijorătoare ale economiei mondiale
Economie miercuri, 23 ianuarie 2019, 11:23

Perspective îngrijorătoare ale economiei mondiale

Tendinţa economiei mondiale este influenţată negativ de creşterea averilor multimiliardarilor lumii, este concluzia ONG-ului Oxfam, care face...

Perspective îngrijorătoare ale economiei mondiale
Eurostat: „Peste jumătate dintre bulgari nu pot face faţă problemelor financiare neaşteptate”
Economie miercuri, 28 noiembrie 2018, 14:58

Eurostat: „Peste jumătate dintre bulgari nu pot face faţă problemelor financiare neaşteptate”

Circa 53% dintre bulgari nu pot face faţă problemelor financiare neaşteptate de anul trecut, indică rezultatele unei analize a Eurostat privind...

Eurostat: „Peste jumătate dintre bulgari nu pot face faţă problemelor financiare neaşteptate”
BERD – Creşterea în Europa Centrală şi de Est rămâne peste potenţial
Economie miercuri, 7 noiembrie 2018, 08:24

BERD – Creşterea în Europa Centrală şi de Est rămâne peste potenţial

BERD a spus că creşterea în Europa Centrală şi statele baltice va rămâne peste potenţial în 2018 şi 2019, cu o medie de 4,3% şi respectiv...

BERD – Creşterea în Europa Centrală şi de Est rămâne peste potenţial
Atragerea investiţiilor americane se numără printre priorităţile principale ale guvernului bulgar
Economie luni, 1 octombrie 2018, 16:41

Atragerea investiţiilor americane se numără printre priorităţile principale ale guvernului bulgar

„Bulgaria şi SUA au ocazia de a-şi extinde parteneriatele energetice active atât la nivel instituţional, cât şi corporativ. Bulgaria...

Atragerea investiţiilor americane se numără printre priorităţile principale ale guvernului bulgar
Economie joi, 27 septembrie 2018, 14:45

Comisia pentru Buget a Parlamentului European taie 70 de milioane de euro din fondurile de preaderare ale Turciei

Cu 27 de voturi pentru, 1 împotrivă şi 4 abţineri, membrii Comisiei pentru Buget a Parlamentului European au votat raportul raportorului Sigfried...

Comisia pentru Buget a Parlamentului European taie 70 de milioane de euro din fondurile de preaderare ale Turciei
Economie miercuri, 26 septembrie 2018, 12:55

SUBVENȚII PENTRU MEDIUL DE AFACERI DIN NORDUL MOLDOVEI

Locuitorii din nordul Moldovei care doresc să înceapă o afacere au o nouă oportunitate financiară. Este vorba de sume de până la 138 000 de...

SUBVENȚII PENTRU MEDIUL DE AFACERI DIN NORDUL MOLDOVEI
Economie luni, 24 septembrie 2018, 14:49

Taxe impuse Chinei

Noile tarife impuse Chinei de Statele Unite intră, începând de astăzi, în vigoare Noile tarife impuse Chinei de Statele Unite intră, începând...

Taxe impuse Chinei
Economie miercuri, 12 septembrie 2018, 14:15

Care economii europene au crescut mai puţin în cel de-al doilea trimestru?

Economia UE şi a zonei euro a crescut cu 0,4% între aprilie şi iunie. Ţările care au înregistrat cea mai redusă creştere au fost Danemarca...

Care economii europene au crescut mai puţin în cel de-al doilea trimestru?