La Timișoara, Orchestra Română de Tineret deschide Festivalul Internațional “George Enescu”.
Sâmbătă, de la ora 19.00, la Sala Capitol, Orchestra Română de Tineret, dirijată de Cristian Mandeal, a pregătit o versiune a Simfoniei a IX-a de Beethoven. Evenimentul va mai aduce pe scenă Corul Ion Românu al Filarmonicii Banatul, dar şi pe soliștii Mirela Bunoaică, Aura Twarowska, Marius Bolos şi Cosmin Ifrim.
Concertul se desfășoară în parteneriat cu Filarmonica Banatul din Timișoara. Orchestra Română de Tineret va fi prezentă în total de trei ori în cadrul Festivalului Internațional “George Enescu” – un adevărat record – următoarele două concerte având loc pe scena Sălii Palatului din Bucureşti pe 6 septembrie, sub bagheta lui Domingo Hindoyan, solist Sergio Tempo și respectiv pe 24 septembrie, alături de celebra Royal Concertgebow Orchestra, în contextul programului internaţional „Side by side”.
Publicat de Andrei Cretoiu,
24 aprilie 2015, 09:46 / actualizat: 7 iunie 2015, 16:06
Acordeonistul francez Richard Galliano, unul dintre marii muzicieni ai lumii, revine pe scena Sălii Radio, într-un nou concert inedit, susţinut alături de Orchestra de Cameră Radio şi de violoncelistul Răzvan Suma, sub bagheta tânărului şi apreciatului dirijor Gabriel Bebeşelea.
Miercuri, 29 aprilie (ora 19:00), Galliano, în palmaresul căruia se înscriu peste 400 de lucrări creaţie proprie sau în aranjamentul său, va interpreta o lucrare ce îi poartă semnătura – Contrastes (suită pentru acordeon, violoncel şi orchestră de coarde), şi un concert mozartian, în aranjamentul său pentru acordeon – Concertul în la major pentru clarinet şi orchestră. În repertoriul serii vă veţi bucura de încă o partitură ce aparţine marelui Amadeus: Divertisment în re major.
Preocupat în egală măsură de muzica clasică şi de jazz, interpret şi compozitor, orchestrator şi pedagog, Richard Galliano este cel care a relansat acordeonul şi i-a oferit un nou statut pe cele mai prestigioase scene ale lumii. Aşa cum îşi promisese la 14 ani, Richard Galliano i-a conferit acordeonului poziţia de instrument solist-concertist, i-a modificat abordarea ritmică, i-a schimbat armoniile şi mai ales a demonstrat că este apt şi pentru jazz.
A început să studieze acordeonul sub îndrumarea tatălui său, la doar 4 ani, iar în paralel s-a perfecţionat la Conservatorul din Nisa. La 23 de ani s-a afirmat în viaţa muzicală pariziană ca aranjor, dirijor şi compozitor, fiind mereu în preajma jazz-ului. A colaborat în concerte, la înregistrări pentru radio, televiziune sau film cu vedete ale muzicii franceze: Claude Nougaro, Barbara, Serge Reggiani, Charles Aznavour, Juliette Gréco ş.a.
În anul 1983 scena Comediei Franceze este martora unui eveniment ce va rămâne consemnat în istoria muzicală a secolului: întâlnirea dintre Astor Piazzolla şi Richard Galliano, începutul unei frumoase prietenii şi colaborări artistice. La îndemnul lui Piazzolla, Galliano se întoarce spre rădăcinile muzicii franceze, revalorizează întregul repertoriu tradiţional de vals-musette, java, tangouri şi iniţiază un nou curent muzical denumit New Musette, asemeni discului-manifest apărut în 1993 şi distins cu premiul Django-Reinhardt al Academiei de Jazz.
Împreună cu celebrul său acordeon său model Victoria ajunge în SUA în 1996, unde împreună cu George Mraz, Al Foster şi Biréli Lagrène înregistrează New York Tango, un disc multipremiat. Colaborarea de o viaţă cu tatăl său şi grija de a transmite şi altora din bogata sa experienţă de interpret au dat naştere unei metode de acordeon care a obţinut premiul Sacem pentru cea mai bună lucrare pedagogică, în anul 2009.
Dirijor principal al Operei Naţionale Române Iaşi (din stagiunea 2011-2012), Gabriel Bebeşelea este cel mai tânăr muzician care ocupă o astfel de funcţie. Artistul este şi dirijor principal al Filarmonicii din Sibiu şi asigură conducerea muzicală a ansamblurilor Sibiu Youth Orchestra şi Icon Arts Ensemble.
A fost distins cu titlul de cel mai bun dirijor al stagiunii 2013-2014 la Gala Premiilor Operelor Naţionale. Prezenţa dirijorului Gabriel Bebeşelea a fost remarcată atât pe podiumul de concert cu Orchestra Română de Tineret, Filarmonica George Enescu, Orchestra de Camera Radio, Székelyföldi Filarmonia, Filarmonica de Stat Sibiu, Filarmonica de Stat Dinu Lipatti – Satu-Mare, Camerata I Sedici, Camerata Harmonia Cordis, Camerata Liutaria, Ansamblul Stradivarius, cât şi în spectacolele lirice de la Opera Naţională Bucureşti, Opera Naţională Română şi Opera Maghiară Cluj-Napoca.
Răzvan Suma este unul dintre cei mai activi tineri muzicieni români, cu un repertoriu cuprinzător, realizat în sute de recitaluri şi concerte susţinute în întreaga lume. În august 2014, Răzvan Suma a fost invitat pentru a doua oară la Festivalul Murten Classics (Elveţia). În noiembrie a susţinut un amplu turneu de succes în Argentina, iar pe 1 decembrie 2014 a concertat la Lisabona, la invitaţia Institutului Cultural Român. Pe 9 aprilie 2015, Răzvan Suma a fost aplaudat din nou la Lisabona, în Marea Catedrală Patriarhală a oraşului, într-un concert susţinut cu ocazia inaugurării noului sediu al Institutului Cultural Român.
În 2009, Răzvan Suma a devenit solist al Orchestrelor şi Corurilor Radio. Sub titlul Vă place Bach? în 2012 Răzvan Suma a susţinut primul său turneu naţional solo, evenimentul reprezentând o premieră absolută în România în domeniul muzicii clasice: prima interpretare a unui artist român, într-un singur concert, a integralei de suite pentru violoncel semnate de Bach. Cele două ediţii ale turneului au însemnat 17 oraşe din România şi peste 10.000 de spectatori direcţi. Ca o continuare firească a acestei frumoase iniţiative, între 8-29 octombrie 2013, Răzvan Suma a propus melomanilor din 13 oraşe turneul naţional Vă place Brahms?, susţinut alături de pianistul spaniol Josu Okiñena. În toamna anului 2014 a susţinut alături de Analia Selis şi de chitaristul şi compozitorul argentinian Julio Santillan turneul naţional Vă place tango?.
Concertul poate fi ascultat în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe Internet pe www.radioromaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro.
Biletele sunt disponibile pe www.bilete.ro, în oficiile Poştei Române, în magazinele Inmedio semnalizate Bilete.ro, în magazinele Germanos şi la casa de bilete a Sălii Radio.
Accesul la Sala Radio, cu transportul în comun, se poate face cu liniile de tramvai nr. 24 şi 44 până la staţia Radio România – Piaţa Virgiliu (Str. Berzei la intersecţia cu Ştirbei Vodă, în apropierea străzii Berthelot). Puteţi de asemenea alege mijloacele de transport care circulă în apropiere – Str. Mircea Vulcănescu, Str. Berzei, Str. Ştirbei Vodă, Bd. Eroilor, Calea Plevnei, Bd. Dinicu Golescu – autobuzele 133, 178, 126, 168, 226, 368 etc.
Ziua Culturii Naţionale, sărbătorită pe 15 ianuarie, odată cu ziua poetului Mihai Eminescu, este celebrată de Editura Casa Radio prin două evenimente editoriale speciale.
Editura Casa Radio vă invită joi, 15 ianuarie, de la ora 18:30, la Ceainăria CărtureştiVerona, din Strada Arthur Verona nr. 13-15, la o audiţie specială Tudor Vianu şi la o dezbatere despre importanţa personalităţii acestuia pentru cultura română pornind de la dublul CD Tudor Vianu, Cum se scrie o carte. Conferinţe radiofonice, recent apărut la Editura Casa Radio, în colecţia Lecturi pe întuneric. La dezbatere vor participa criticul şi teoreticianul literar Carmen Muşat, Vlad Alexandrescu, istoric al ideilor şi profesor la Universitatea Bucureşti, criticul literar George Neagoe şi Luigi Bambulea, critic şi eseist. Aceştia vor prezenta noi aspecte din activitatea ultimul mare cărturar român – Tudor Vianu, profesor, critic, estetician, filosof al culturii…
Audiobook-ul Tudor Vianu,Cum se scrie o carte. Conferinţe radiofonice reprezintă un eveniment editorial absolut. Cele două CD-uri conţin 11 conferinţe radiofonice istorice din Arhivele Radio România, înregistrări realizate între 1955 şi 1964 de Tudor Vianu. În aceste studii radiofonice Vianu i-a analizat pe Mihai Eminescu, George Coşbuc, Tudor Arghezi, Nicolae Labiş, Cervantes, Goethe, Victor Hugo, Shakespeare, iar audiobook-ul dezvăluie şi o altă ipostază, mai puţin cunoscută a profesorului, cea de poet. Difuzat în premieră în seara zilei de 26 aprilie 1964, poemul Shakespeare avea să fie ultima înregistrare radiofonică a lui Tudor Vianu. O lună mai târziu, pe 21 mai, cărturarul se stingea din viaţă. Se încheia astfel o activitate radiofonică de 35 de ani. Începând din 1929, Tudor Vianu a susţinut la microfonul radioului public peste 100 de conferinţe.
„Cele 11 conferinţe şi poemul Shakespeare, citite la Radio România, între 1955 şi 1964, dezvăluie trăsăturile unui spirit umanist, înrudit cu seniorii criticii socio-literare de astăzi: M.H. Abrams, George Steiner sau Harold Bloom. Glasul profesorului sună plin, uneori cu infuzii oraculare la pasaje extrase din opere, şi totdeauna cu accente bine calibrate asupra explicaţiilor, a interogaţiilor, a problematizărilor şi a controverselor. Ultima silabă este (de)stinsă, ca şi cum faptelor nu le-ar trebui demonstraţii. Vorbitorul îşi îmbracă monologul într-un simpozion cu trecutul şi prezentul…” (George Neagoe, Proba magistraturii. Cum se vorbeşte despre cărţi, fragment din booklet).
Partener media: Radio România Cultural.
* * *
Editura Casa Radio marchează Ziua Culturii Naţionale şi prin lansarea primului compact-disc realizat de Orchestra Română de Tineret dirijată de Cristian Mandeal. Evenimentul va avea loc pe 15 ianuarie, ora 20:30, în foaierul Ateneului Român, la finalul concertului susţinut, cu ocazia Zilei Culturii Naţionale, de Orchestra Română de Tineret aflată sub conducerea dirijorului Cristian Mandeal. Domnia sa şi violoncelistul Marin Cazacu – fondator al reputatului ansamblu, vor participa la lansarea albumului.
Compact-discul cuprinde o selecţie de piese remarcabile, pentru orchestră mare, din repertoriul românesc, creaţii ale lui George Enescu, Theodor Rogalski, Constantin Silvestri, Ion Dumitrescu, Béla Bartók şi Grigoraş Dinicu.
După cum evidenţia muzicologul Oltea Şerban-Pârâu în prezentarea albumului, prin aceste înregistrări, realizate în 2012 la Radio România, „dirijorul Cristian Mandeal îşi vede răsplătită insistenţa asupra detaliului, ca parte a unui întreg plin de distincţie şi personalitate. (…) Orchestra Română de Tineret a ajuns în doar şase ani să devină nu doar un loc de întâlnire a celor mai talentaţi şi valoroşi tineri muzicieni români, ci un loc în care excelenţa artistică reprezintă motorul motivaţional principal al tuturor muzicienilor.”
Dirijor permanent al Orchestrei Române de Tineret, Cristian Mandeal a colaborat cu orchestre de prestigiu din toată lumea şi cu solişti de renume. A fost Director Artistic al Festivalului şi Concursului Internaţional George Enescu, ediţiile 2001 şi 2003. A realizat numeroase înregistrări pe compact-discuri şi discuri LP cu muzică de operă, simfonică şi de film. Începând din 2005, Cristian Mandeal a devenit dirijor principal invitat al Orchestrei Hallé din Manchester.
Iniţiat de Marin Cazacu, proiectul Orchestra Română de Tineret – spirit enescian şi tradiţie europeană, unde sunt selectaţi cei mai buni tineri muzicieni din întreaga ţară, a debutat în 2008, la Sinaia, ca rezultat al necesităţii racordării tinerei generaţii de muzicieni români la exigenţele şi aspiraţiile artistice europene. Prin strădaniile fondatorului său, violoncelistul Marin Cazacu, şi a dirijorului permanent Cristian Mandeal, Orchestra Română de Tineret a ajuns în câţiva ani la un nivel artistic de excepţie, devenind în 2011 membră a Federaţiei Europene a Orchestrelor Naţionale de Tineret (EFNYO). La ultima sa apariţie internaţională, în iunie 2014, orchestra a triumfat pe scena Filarmonicii din Berlin în cadrul Festivalului Young Euro Classic.
Din luna mai 2014, activităţile Orchestrei Române de Tineret sunt organizate de Centrul Naţional de Artă Tinerimea Română, al cărui manager este Marin Cazacu.
Parteneri media: Radio România Cultural, Radio România Muzical
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesare
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.